Min processor fläkt låter som bara den ? Inte äns gjort något 'krävande'

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Feb 2009

Min processor fläkt låter som bara den ? Inte äns gjort något 'krävande'

Tjenare.
Jag har fått min processor fläkt att låta och snurra rätt mycket idag, fråga mig inte hur (var bara inne på msn igår) men för några dagar sen ladda jag ner ett program (minns inte namnet på) men jag testade då att "varva" min processor fläkt, för att se hur mkt den låter och vilken temp den ligger på i full load.
Den låg då på ca 65-66 grader och amd processorer ska inte överstiga 62 grader..

Så där blev jag fundersam, om det är p.ga det min processorfläkt låter mkt när jag inte kör något krävande?
Kan säga att i början av detta inlägget lät min processor fläkt grymt mycket, (bara för att jag spelade innan det) och nu låter den ingeting, frågan är bara när den låter igen när jag inte kommer att göra något krävande och vad jag skall göra åt det? Dator grejer finns i signaturen ~.

Tacksam för svar

Mitt andra jag:
Gigabyte 890GX/SB850 - Phenom II X4 955BE - Corsair 4GB 1600MHz - PowerColor HD5850 PCS+ - Samsung F3 500GB
FD Define R2 - FD Newton R2 650W - BenQ G2222 LED 1080p - Logitech MX518 - Logitech UltraX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av xkurdi:

Tjenare.
Jag har fått min processor fläkt att låta och snurra rätt mycket idag, fråga mig inte hur (var bara inne på msn igår) men för några dagar sen ladda jag ner ett program (minns inte namnet på) men jag testade då att "varva" min processor fläkt, för att se hur mkt den låter och vilken temp den ligger på i full load.
Den låg då på ca 65-66 grader och amd processorer ska inte överstiga 62 grader..

Så där blev jag fundersam, om det är p.ga det min processorfläkt låter mkt när jag inte kör något krävande?
Kan säga att i början av detta inlägget lät min processor fläkt grymt mycket, (bara för att jag spelade innan det) och nu låter den ingeting, frågan är bara när den låter igen när jag inte kommer att göra något krävande och vad jag skall göra åt det? Dator grejer finns i signaturen ~.

Tacksam för svar

Vad har du för inne temp? Vilket program använde du för att kolla tempen på Processorn? (speedfan är skit) Tempen ska inte överstiga 62 grader för annars throttlar den (klockar ner sej) men den klara ju typ 100grader lugnt utan att gå sönder på kort sikt...:) Har du satt fast kylaren rätt (Antar att du har stock)

2700x || 16GB DDR4 @3200Mhz @CL14 || GTX 780 || 1TB SSD (MX500) || Corsair HX750 || HAF 922 (Med 100% Noctua fläktar || Crosshair Hero VII || Corsair H100i V2|| Silverstone SST-ARM22SC skärmstativ || Asus 27" FHD IPS + Acer 21" x223HQ FHD TN ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Feb 2009

Jag har satt fast kylaren rätt ja, nu låter den inte så mycket när jag inte gör något krävande.
Inne temp?

Ursäkta för långsamt svar ^^

Mitt andra jag:
Gigabyte 890GX/SB850 - Phenom II X4 955BE - Corsair 4GB 1600MHz - PowerColor HD5850 PCS+ - Samsung F3 500GB
FD Define R2 - FD Newton R2 650W - BenQ G2222 LED 1080p - Logitech MX518 - Logitech UltraX

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2006

Vore intressant om du kunde kolla upp vilka temperaturer du har på moderkort och cpu när du inte gör något.

Min tanke är att det antagligen rör sig om att du inte satt kylaren eller kylpastan(materialet som ligger på emellan kylare och processor) ordentligt. Du skulle kunna pröva att sätta på ny kylpasta (googla fram en guide) då det är billigt och bra att ha.