Permalänk
Medlem

snabb bra skrivare 2000-3000kr

Tja söker en BRA skrivare, ev. foto OCH vanlig papper som t.ex HP Photosmart skrivarna, kollat på Photoshopsmart Premium c309 skrivaren i OnOff som skrev väldigt bra på fotopapper.
HP Photosmart Premium C309g - Inet.se

Den nuvarande skrivaren jag har just nu har ALLTID slut på bläck fast man inte skriver med den(?) bläcken kostar 500kr för alla färgerna, går INTE att skriva med den ifall t.ex Cyan är slut men man vill skriva ut sin LÄXA som är bara svart färg så går de inte...

kraven jag egenligen har:
Snabb (hyfsat)
kunna skriva ut fast en färg är slut
FAX(Men de är bara ett plus, inget måste)
max 3000kr
inte överdrivet dyra färgpatroner
färgerna töms inte utav sig själv
Scan/Copy
alltså en MultiFunktion skrivare

Killen i onfoff arbetade för HP och berätta att deras HP PS skrivare har "dottning" funktion eller något som håller igång färgerna och håller dem varma så de inte avdunstar som i mitt fall etc.. kan skriva ut fast en färg är slut

Men vet inte hur hp annars är i skrivare, men vilka har ni att rekommendera?

kollat på vissa hp och canon... som sagt där uppe hp c309g eller canon pixma mp640

finns de andra bättre alternativ?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk

Behöver du färgutskrifter för annat än "framkallning av vanliga digitalbilder"? Annars finns det idag billiga svartvita laserskrivare och billig framkallning lite varstans på nätet. Laserskrivarens toner behöver inte återfuktas som bläckstråleskrivarens bläckpatroner, de fungerar alltså även om du låter skrivaren stå oanvänd långa stunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fqvarfort:

Behöver du färgutskrifter för annat än "framkallning av vanliga digitalbilder"?

jag kommer använda skrivaren till allt färgbilder, läxor, scanna bilder, kopiera etc... allt som en skrivare kan göra? så färg behövs till de ju? eller

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av alexander-52:

jag kommer använda skrivaren till allt färgbilder, läxor, scanna bilder, kopiera etc... allt som en skrivare kan göra? så färg behövs till de ju? eller

Hja, det var det som var frågan. Om du som de allra flesta använder skrivaren för att skriva ut svartvit text (eventuellt med bilder som lika gärna kan skrivas ut i gråskala) och de enda ggr du skriver ut i färg (och verkligen måste ha det i färg) är när du skriver ut bilder från digitalkameran skulle du kunna byta ut bläckstråleskrivaren mot en svartvit laserskrivare. Du fortsätter då skriva ut text (och svartvita bilder) lokalt på din egen skrivare och skickar iväg bilderna från digitalkameran för extern framkallning (t.ex. FUJI direkt - framkalla bilder framkallning färgkort digitalbilder digitala kort foto). Fördelen med en laserskrivare är att lasertonern aldrig torkar ut.

Det finns oxå laserskrivare som skriver ut i färg, men vad jag läst är det fortfarande bläckstråleskrivare som gäller om man vill ha absolut bildkvalitet (laserskrivarens bildutskrifter blir lite gryniga och randiga i jmfrelse*).

Med svartvit menar jag här alla nyanser av vit/grå/svart. Med färg menar jag här alla regnbågens färger.

* Bläckstråleskrivaren är bäst på bilder, laserskrivaren är däremot mkt bättre på text.

Permalänk
Medlem

ja men om vi gör såhär:)
strunta i laser skrivaren för man vet aldrig om man behöver akut kopiera någon bild, vilket har hänt många gånger något foto som grannen skulle vilja ha och vi själva etc... så därför vill ja ha en enkel bra multi funktion skrivare med bläck.
HP har XL patroner som ger 800 utskrifter jämfört 200 och båda två räcker egentligen sedan om deras maskin håller igång dem och hindrar uttorkning är de ju bra?

därför behöver ja nu tips på någon bra skrivare som är bra på allt inte bara text

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk

Jag kanske bara har dåliga erfarenheter med HP, men jag kommer inte köpa deras photosmart nästa gång det är dags för skrivare. Jag har bara haft problem med min. Strulande drivrutiner, HP:s egna program för att scanna har vägrat scanna mer än en bild i stöten, hopplös produktsupport osv. Men det kanske bara är jag som har haft otur eller så är jag en klantig degskalle som inte får det att funka

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Hmm ok står iaf w7 support å allt på skiten så.. konstigt testat nyare drivers från hp's sida??
vad är din nästa isf?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

att skriva ut i färg på vanligt papper går i alla fall utmärkt med en bra laserskrivare, fast att skriva ut på lite "bättre" papper har jag ingen erfarenhet av (eller jo det har jag men den skrivaren var av typen som är stor som en mindre bil )

Permalänk
Medlem

ja och de kostar ~20.000kr st?

men buh vet inge annat ställe att fråga för att få tips på en bra enkel skrivare?

Canon pixma 640 lär de nog bli den står de bra om iallafall på prisjakt

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Jag har en sånhär laserskrivare:

Samsung CLX-3175N - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Multifunktionsskrivare

+ liten
+ scannar
+ kopierar
+ nätverk
+ färg
+ laser, torkar aldrig...

Okej, det går att få bättre färgutskrifter, så därför har jag en
sublimeringsskrivare:

Samsung SPP-2020B - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Sublimeringsskrivare

för att skriva ut de få foton som som jag
vill ha ut i bra kvalitet (denna ger i princip samma kvalitet som fotolabbet...
Men okej, per bild kostar det 3:- så det är billigare att beställa utskrifter på
nätet, men de kan jag inte få när jag vill...

Du ska kunna få bägge för runt 3000:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander-52:

ja och de kostar ~20.000kr st?

men buh vet inge annat ställe att fråga för att få tips på en bra enkel skrivare?

Canon pixma 640 lär de nog bli den står de bra om iallafall på prisjakt

nja en hyfsad laser ska du väll kunna få för under 5k, men då verkar ju danwiks sätt vettigare, en "ok" skrivare till vanliga randomsaker och en sublimeringsskrivare för bilderna.
och då kan du få grymma bilder eftersom de inte använder ditrering utan blandar färgerna på riktigt(dock bara i mindre storlekar, men vill du ha större får du skicka dem till ett fotolabb)

fast annars så kan du ju köpa någonting i klassen "digital tryckpress" för några hundra tusen och printa ut färdiga tidningar (i rätt storlek och häftade) på kvalitetspapper

Permalänk
Medlem

kan lasern "ta slut" ? så man måste byta köpa elr ngt :S hur funkar en laser skrivare ens
danwik> Där låg din laser billigast för 3000kr
burk404> hoppar du driver me de där tryckpress saken haha

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av alexander-52:

kan lasern "ta slut" ? så man måste byta köpa elr ngt :S hur funkar en laser skrivare ens
danwik> Där låg din laser billigast för 3000kr
burk404> hoppar du driver me de där tryckpress saken haha

Wikipedia har en liten kort beskrvning som beskriver grundprincipen i laserskrivaren (Laserskrivare - Wikipedia).

För trumman som används i laserskrivaren (se wkipedia vad trumman är för ngt) brukar det vara specificerad hur många sidor man kan skriva ut innan den behöver bytas ut. Vissa skrivarmodeller slår ihop toner och trumma i samma förpackning, när man byter toner byter man på så sätt även trumman; andra modeller separerar toner från trumma och man byter ut resp del när resp del nått EOL (End of Life); båda lösningar har sina fördelar och nackdelar så det är svårt att säga vilken lösning som är "den bästa".

Samsung-lasern som danwik tipsade om separerar toner och trumma, och trumman ska klara ca 24,000 sidor enligt Bläckpatroner, toner, lasertoner & fotopapper hos www.ink66.com.

Priser för toner och trumma för Samsung-lasern hittar du här (Toner Samsung CLX-3175N hos www.ink66.com). Bläckpatroner, toner, lasertoner & fotopapper hos www.ink66.com är för övrigt en utmärkt sida när man ska köpa en skrivare, och vill se vad toner och patroner kostar för de skrivare man tittar på.

Permalänk
Medlem

Visst har du rätt alexander, den ligger på 3k så mitt påstående 2 till priset för en håller inte riktigt...
Jag hoppade snabbt in och det pris jag såg var "billigaste" internationella pris...

Men jag är totalnöjd med den, den skriver lika bra som färglasrarna på jobbet som kostar
betydligt mer. Den är så liten att jag kan ha den i bokhyllan... Den är alltid på hemma och
hela familjen kan skriva ut när som helst från alla datorer... Okej, när man skriver ut bilder på
vanligt papper blir det inte 100%...

/Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander-52:

Tja söker en BRA skrivare, ev. foto OCH vanlig papper som t.ex HP Photosmart skrivarna, kollat på Photoshopsmart Premium c309 skrivaren i OnOff som skrev väldigt bra på fotopapper.
HP Photosmart Premium C309g - Inet.se

Den nuvarande skrivaren jag har just nu har ALLTID slut på bläck fast man inte skriver med den(?) bläcken kostar 500kr för alla färgerna, går INTE att skriva med den ifall t.ex Cyan är slut men man vill skriva ut sin LÄXA som är bara svart färg så går de inte...

kraven jag egenligen har:
Snabb (hyfsat)
kunna skriva ut fast en färg är slut
FAX(Men de är bara ett plus, inget måste)
max 3000kr
inte överdrivet dyra färgpatroner
färgerna töms inte utav sig själv
Scan/Copy
alltså en MultiFunktion skrivare

Killen i onfoff arbetade för HP och berätta att deras HP PS skrivare har "dottning" funktion eller något som håller igång färgerna och håller dem varma så de inte avdunstar som i mitt fall etc.. kan skriva ut fast en färg är slut

Men vet inte hur hp annars är i skrivare, men vilka har ni att rekommendera?

kollat på vissa hp och canon... som sagt där uppe hp c309g eller canon pixma mp640

finns de andra bättre alternativ?

Ja grabben, det är bara en skrivare som gäller då, hp officejet 8500 pro.

HP Officejet Pro 8500 WiFi Trådlös och energisnål allt-i-ett skrivare! - Dator - Skrivare och scanner - Multifunktionsskrivare - Multifunktion bläck A4
HP Officejet Pro 8500 Professionell allt-i-ett skrivare! - Dator - Skrivare och scanner - Multifunktionsskrivare - Multifunktion bläck A4

Finns 2 alternativ, 1 med W-lan och tuchscreen och en med trådad internet. Går till och med att skanna till mejl och annat smått och gott. Snabbaste bläckstråleskrivaren det än så länge finns att få tag i. Ligger runt 16 svartvita/min och 12 färg/sekund, och detta efter att recensenter har testat den. Andra ligger runt 3-8 svartvita/min, jämförelsevis. Den slår alltså alla samsungs laser i hastighet....

Bläcket är dessutom billigare. 2000 sidors svartvitt för runt 300:- och detta är testat under standart testmetod och inget annat skräp, alltså av ett oberoende testbolag som Hp, Lexmark och några fler testar sina patroner hos. Kvalitet är inga problem hos denna skrivare. Man kan välja alltifrån finfin kvalitet till snabbutskrift. Dessutom är den en av de strömsnålaste skrivarna och har fått star-märkningen.

Man kan mata dokument efter dokument i automataren uppe i skrivaren, eller så kan man högkvalitetskanna i luckan. Dubbelutskrift är inga problem för denna skrivare. Man kan välja singel till singel, 2 singel till 1 dubbel, 1 dubbel till 2 singel och 1 dubbel till 1 dubbel- kopiering.

Alltså är det enligt mig, den bästa allt i ett skrivaren i sin prisklass!

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fqvarfort:

Wikipedia har en liten kort beskrvning som beskriver grundprincipen i laserskrivaren (Laserskrivare - Wikipedia).

För trumman som används i laserskrivaren (se wkipedia vad trumman är för ngt) brukar det vara specificerad hur många sidor man kan skriva ut innan den behöver bytas ut. Vissa skrivarmodeller slår ihop toner och trumma i samma förpackning, när man byter toner byter man på så sätt även trumman; andra modeller separerar toner från trumma och man byter ut resp del när resp del nått EOL (End of Life); båda lösningar har sina fördelar och nackdelar så det är svårt att säga vilken lösning som är "den bästa".

Samsung-lasern som danwik tipsade om separerar toner och trumma, och trumman ska klara ca 24,000 sidor enligt Bläckpatroner, toner, lasertoner & fotopapper hos www.ink66.com.

Priser för toner och trumma för Samsung-lasern hittar du här (Toner Samsung CLX-3175N hos www.ink66.com). Bläckpatroner, toner, lasertoner & fotopapper hos www.ink66.com är för övrigt en utmärkt sida när man ska köpa en skrivare, och vill se vad toner och patroner kostar för de skrivare man tittar på.

Många med separat trumma har även ett sk överföringsband som måste bytas ibland också.

Till TS: Tyvärr finns det ingen standard alls ens inom samma märke, så det gäller att gå igenom noggrant innan man handlar beroende på vad man vill ha och underhållskostnader.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro