Vettigaste moderkortet till Phenom2 X4 655 3,2Ghz ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus
Registrerad
Jan 2009

Vettigaste moderkortet till Phenom2 X4 655 3,2Ghz ?

Jag tänkte bygga en dator kring AMD Phenom2 X4 955 3,2Ghz BE AM3.

Datorn är till yngsta dottern och hon lirar en hel del Wow och jag har fått för mig att det är en bra processor till detta. Nu till frågan om vilket moderkort ni hade föredragit. Jag har tänkt detta men kom gärna med flera förslag och motiveringar: Gigabyte GA-MA78LMT-US2H

https://www.inet.se/artikel/1901020/gigabyte-ga-ma78lmt-us2h

Finns det bättre till ungefär samma pengar?

Fractial design define R4, ASRock Z77 EXTREME4, Intel Core i7 3770K, 16gb Corsair Vengeance CL9, Gigabyte GeForce GTX 670 2048MB OC, SAMSUNG SSD BASIC 830-SERIES 256GB, 2TB WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN, OPTIARC AD-7280S SATA, BE QUIET! STRAIGHT POWER E9 680W 80+ GOLD MODULÄR, NOCTUA NH-U9B SE2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Partille
Registrerad
Jul 2008

Jag har AM2+-brorsan till det moderkortet GA-MA785GM-US2H och har absolut ingenting att klaga på. Funkar som ett moderkort ska göra, varken bu eller bä.

Nu använder jag datorn inte till några krävande saker alls, spelar en del CSS och MW2 på min höjd.

» AMD Ryzen 5 1500X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 256 Gb M.2 PCIe
Fraktfritt från Inet för Sweclockersmedlemmar
Vänligen citera om du pratar med mig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus
Registrerad
Jan 2009

Tack för svaret Zlayphir.

Jag har bra erfarenheter av Gigabyte sen tidigare. Förresten, visst är Tamron 17-50 2,8 ett kanonzoom?? jag har ett till min Sony a300. Riktigt bra objektiv

Fractial design define R4, ASRock Z77 EXTREME4, Intel Core i7 3770K, 16gb Corsair Vengeance CL9, Gigabyte GeForce GTX 670 2048MB OC, SAMSUNG SSD BASIC 830-SERIES 256GB, 2TB WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN, OPTIARC AD-7280S SATA, BE QUIET! STRAIGHT POWER E9 680W 80+ GOLD MODULÄR, NOCTUA NH-U9B SE2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Partille
Registrerad
Jul 2008

Hehe, ja det är faktiskt riktigt bra... lite väl mycket vinjettering vid f/2.8 men det går ju att fixa i efterhand.

» AMD Ryzen 5 1500X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 256 Gb M.2 PCIe
Fraktfritt från Inet för Sweclockersmedlemmar
Vänligen citera om du pratar med mig

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

WOW har väl extremt begränsat fletrådningstöd? Skalar väl inte bortom 2 kärnor? I alla fall en X4 är väl lite overkill för just wow?

Hade sattsat på det om du ska ha M-ATX. Får du HD4200 istället med 128Mb 1333Mhz minne på moderkortet. Lite modernare än 3000 kortet. Inte mö snabbare krets i sig, minnet lär hjälpa dock som är onboard och det är optional men asus har lagt till det så det lär ge en boost om du ska köra integrerat. Går att överklocka med i alla fall på ATX versionen jag har både minne och GPU osv. Man kan välja att köra sidport (inbyggda minnet på moderkortet) eller med ram minne eller både och. Default kör den både och.
DDR3 stöd och lite sånt godis med.
https://www.inet.se/artikel/1900991/asus-m4a785td-m-evo-ddr3

Där har du fullstor ATX version.
https://www.inet.se/artikel/1900990/asus-m4785td-v-evo-ddr3

Komplett har ATX versionen för 899Kr och amentio för 859Kr sisst jag kollade. M-ATX lär vara billigare på dom sidorna med.

Gallerier: Modern Midi

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av pa1983:

WOW har väl extremt begränsat fletrådningstöd? Skalar väl inte bortom 2 kärnor? I alla fall en X4 är väl lite overkill för just wow?

Old news. WoW kör numera på fler kärnor.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av giplet:

J amen hur bra skalar det? kollade upp det rätt nyligen åt en annan och ja då var det nästan meningslöst.

Splar igen roll om en tråd körs i 100% och 3st i 10% då kan du likväl köra 100% på en kärna och 30% på en kärna. Blir igen skillnad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av giplet:

Skrivet av pa1983:

J amen hur bra skalar det? kollade upp det rätt nyligen åt en annan och ja då var det nästan meningslöst.

Splar igen roll om en tråd körs i 100% och 3st i 10% då kan du likväl köra 100% på en kärna och 30% på en kärna. Blir igen skillnad.

WoW kan köras på runt 8 trådar eller så, problemet är dock att sjävla spelet körs bara på en kärna, det är inget riktigt flerkärnsstöd i spelet.

Om kärna 1 tar hand om själva spelet, så tar kärna 2 hand om ljud. Så ett "riktigt" flerkärnsstöd finns inte.

k.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av SprengdPanda:

WoW kan köras på runt 8 trådar eller så, problemet är dock att sjävla spelet körs bara på en kärna, det är inget riktigt flerkärnsstöd i spelet.

Om kärna 1 tar hand om själva spelet, så tar kärna 2 hand om ljud. Så ett "riktigt" flerkärnsstöd finns inte.

Okej nu tror jag inte du vet vad du pratar om då det du säger är rent nonsens. En process är EN tråd. En process kan ha flera trådar. Ett spel aka WOW är en process. har den flera trådar så kommer OS:ets kernel tilldela dessa till tillgägliga processorer. OS:et kan vara programerat att vara medveten om en CPU är flera kärnor i en förpackning eller flera fysiska processorer. Viss skillnad i komunikation vad det gälelr banbred, latency osv men annars är det skit samma för datorn. Du kan inte hävda att ett spel stödjer 8 trådar men bara kan köras på en processor. Då har det inte 8 trådar bara en tråd.
Så du får nog bestämma dig där tror jag.

Har det 8 trådar kan 8st processorer oavset om det är 8st fysiska i varsin sockel eller 2st fysisak processorer i varsin sockel alltså dubbla quadecores så ska OS:et kunna fördela dessa 8 trådar från en process mellan kärnorna. OS:ets kernel är programerat för att vara medveten om processorerna fysiska placering och begränsningar som dualcore, quadecore, Hyper Treading, NUMA stöd osv. Men det är en fråga om optimering. Har i slutändan bara att göra med att få ut mest ur flerkärniga datorer.

Körs spelets fysikmotor, AI osv på en tråd så kan en CPU/kärna ta hand om det och körs ljudet på en annan så tar en annan CPU/kärna hand om det normalt sett beroende på hur lasten på systemet ser ut i övrigt. OS:et strävar efter likvärdig last på alla kärnor.

Men som sagt om ljudet är det ända som körs på en separat kärna så är det nästan meningslöst med nåt snabbare än dualcore. Quakde 3 kunde göra samma sak redan år 2000 men det var faktiskt långsammare. Gör man jobbet dåligt att synkronisera trådarna så lönar det sig inte alltid att lägga en mild last som ljudet tex innebär på en separat tråd om det görs dåligt.

men du kan inte säga att spelet stödjer 8 trådar men bara kan köras på en processor för då vet du inte vad du pratar om. Dra det för en programmerare får du se.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus
Registrerad
Jan 2009

Det som kan vara lite lurigt för en Wow-fantast som hon (henne farsa gillar spelet också..) är den nya expansionen och vad den kommer att kräva av processor och grafikkort. Jag kommer att köra på Phenom x4 955 så det är klart. Frågan är ju vilket moderkort som är vettigast att köpa till den processorn. Graffet blir ATI 5770. Moderkortet kanske bör ha möjlighet till CF iofs....

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

ska du ha extra grafikkort varför inte ta ett moderkort utan integrerad grafik då. Det fösta du tittade på hade ju HD3000 integrerat stog det ju.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2009

Rekomenderar MSI starkt då dom har mycket dels snygga och bra moderkort i min mening.

9700k - 2080

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus
Registrerad
Jan 2009

Tack för tipset pa1983.

Dom integrerade grafikkorten är ju inte direkt lysande så ett sådant är ju onödigt. MSI har jag goda erfarenheter av liksom Gigabyte och Asus