Gammal ratt, Vista och kopplingsproblem

Permalänk
Medlem

Gammal ratt, Vista och kopplingsproblem

Hej.

Hoppas ni ursäktar rubriken, men jag försökte beskriva problemet kort.

Har en gammal ratt+pedaler som jag använder till min förra dator med windows ME. Det är Microsoft Sidewinder Force Feedback Wheel. Är osäker på tillverknings år men gissar på slutet av 90-talet. Tänkte prova den med min Vista dator men kunde inte koppla in den eftersom spelport saknades. Har en lös spelport men den kan inte kopplas till mitt moderkort (finns ingen kontakt, suck!) och nu är frågan vad jag ska göra.

Ska jag: 1. Köpa en adapter som med frakt+annat kostar över 200:- och HOPPAS att ratten fungerar med Vista.
Eller: 2. Köpa en ny ratt för ganska dyra pengar. Såg att de hade en bra och prisvärd på Kjell.com men den hade utgått mitt under pågående katalog period (Suck!!).

Tänker inte köpa nytt moderkort.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Om du har ett gammalt soundblaster ljudkort så har jag för mig att dessa har det inbyggt.

Visa signatur

Facebookdatorn:: Define R6 TG, Aourus Master Z390, 8700K 5.0GHz, 32GB RAM 2666MHz, 2x RTX2080, Samsung C32HG70, 250GB 970 SSD, 500GB 860 SSD + 2TB WD Green, 2TB WD Red
Bild: Nikon D300s m. grepp, Nikon D700 m. grepp, Nikon D3000 IR-konverterad, SX60HS, FZ200, FZ300, EOS M, SB910, 24-70 f/2.8, 50mm f/1.8 mm. Hero 3 Black, Hero 4 Black, Hero 4 Silver Övrigt: Laptop U500VZ-CM083H m. 12GB RAM. HTPC: Äldre i5 1080TI, 32GB Ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av david311:

Om du har ett gammalt soundblaster ljudkort så har jag för mig att dessa har det inbyggt.

Hej.

Nej, tyvärr har jag inga ljudkort kvar längre. Hade 2 stycken liggande men de gav jag bort till någon som behövde dem. Kör moderkortets eget ljudkort. (Hoppas ni förstår vad jag menar).

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Avstängd

Köp en billigt beg eller ny ljudkort och koppla in ratten där, du kan fortfarande köra med inbyggda ljudet men bara använda midi porten

Visa signatur

Väldigt många tror på den där BLÅsta, BLÅljugande Moderaten... Mytoman, Myglare..

Permalänk
Medlem

Hej.

Så du tror att den kommer att fungera med Vista? Annars hittade jag en billig ratt i en butik. Se denna adress: Spelratt universal.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Styrpaken från samma serie funkar iaf i Vista.

Tror inte du kommer att ha några problem alls.

Permalänk
Testpilot

Den kommer med största sannolikhet att funka som en analog joystick utan problem, du behöver troligtvis inte ens några speciella drivrutiner utan kan välja att lägga till en analog spelkontroll. Det enda jag kan se som skulle krångla är separata axlar för gas och broms.

Nu är det ju lite skillnad men jag har USB-versionen av samma ratt och den funkar hur bra som helst i Vista även med separata axlar för gas och broms.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Om du ska köpa en "ny" ratt kan du ju kolla på begagnat. Fast det är väl en risk också, men för de pengar det rör sig om tror jag inte någon skulle vilja luras, det vore väldigt futtigt.

T.ex. på blocket finns en Logitech Momo (röda) för 350:- i Staffanstorp
Ratt och joystick | Skåne | Blocket

Permalänk
Medlem

Hej.

Tack för ert intresse. Jag ska se om jag får tag i någon gameport adapter på "nära håll" så att säga. De har en på Conrad art nr 981285 (USB-gameport adapter) men att beställa känns inte aktuellt just nu med tanke på väntetider, avgifter osv.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Har en sån ratt fast med usb, och den funkar iaf i W7, så om du kan få tag i ett kort så du kan använda den borde det funka.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Nej. Ratten/ pedalerna fungerade INTE i vista. Försökte koppla in dem med hjälp av en USB-adapter (Conrad art nr 981285) men det gick ju inte. Windows ville inte acceptera den sortens tillbehör utan ville att det skulle vara en 2 axlars, 4 knapps gamepad eller något i den stilen. Och den gamla installations CD:n till ratten gick inte ens att starta i Vista.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Hej.

Är det någon som har en lösning på detta problem eller ska jag returnera adaptern? Jag vågar inte köpa en ratt eftersom jag är rädd för ett nytt misslyckande (och det tycker jag inte att jag har råd med).

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone