Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Maj 2010

Hjälp med nyinköpta minnen

Hej.

Så, jag har ett gammalt härke till moderkort. Ett K9VGM (MS-7253). Köpte idag 4gb nya fina ram-minnen. TWIN2X4096-6400C5C DDRAM 2 Corsar 800MHz/CL5 och trodde att ju jäklar blir det åka av.

Men till att börja med så hittar BIOS bara ca 3gb och inne i Windows står det att jag har 4gb men att bara 2.98 går att använda.

Jag kör Windows 7 32-bitar.

Nu har datorn börja ge blåskärmar där det ibland står att jag ska kolla Memory Management eller något sånt.

Har jag köpt fel minnen eller är det något annat som strular?

Har tyvärr ingen felkod eller liknande.

Väldigt tacksam för hjälp.

Just ja. Jag har inte installerat om Windows efter att jag pulade i dom nya. Och är det bättre att gå över till 64 bits Windows?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2004

64-bit är bättre, ja. Först tycker jag du ska testa memtest dock.

Senast redigerad av Loxus, 2004-08-02 klockan 13:13

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2004

Eftersom 32 bitars windows inte stödjer mer än 3 gigabytes minne. Byt till 64-bitars så ska du se att det löser sig.

Intel 4790K | MSI 1080TI FE | Corsair Vengeance LP 1833MHz 16GB | Asus Maximus VII Hero | Seasonic Platinum 760w | NZXT H440 | Phanteks PH-TC14PE Vit |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av Gefapat:

Eftersom 32 bitars windows inte stödjer mer än 3 gigabytes minne. Byt till 64-bitars så ska du se att det löser sig.

BIOS ska hitta 4GB ändå?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Maj 2010

Precis. Det borde det väl? Jag tänkte mer att jag kanske skulle få slut på blåskärmar om jag körde 64 istället.

Nu har jag kört memtest.

Jag började med att ha bägge minnena i. Då hände det skumma grejer på skärmen. Så jag plockade ur ett och testade dom ett och ett. Då funkade dom klockrent. Men så fort jag har bägge i så är det blåskärmar och skit hela tiden.

Jag hade bägge platserna upptagna förut också fast då med 2x 1gb och det var inga problem då.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Maj 2010

Ok, nu har jag stoppat i dom 2 gamla minnena istället och nu funkar det som det ska.

När jag tittar på dom nya så står det 1.80v på dom. När jag var inne i BIOS och tittade lite förut så var den ställd till 1.9v.

Kan det förklara mina blåskärmar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001
Skrivet av rdny:

Ok, nu har jag stoppat i dom 2 gamla minnena istället och nu funkar det som det ska.

När jag tittar på dom nya så står det 1.80v på dom. När jag var inne i BIOS och tittade lite förut så var den ställd till 1.9v.

Kan det förklara mina blåskärmar?

Högst osannolikt. Högre spänning används ofta till att ge stabilare minneshantering.

Uppdatera bios, det kan ge bättre minneskompatibilitet. Givetvis ska du ha dina gamla minnen i när du uppdaterar bios. Att uppdatera bios på en krashbenägen dator kan sluta med misslyckad biosuppdatering och obrukbart moderkort.

Kontrollera även om minnets timing och frekvens ställs in korrekt av moderkortet.

För att du ska få ut 4GB krävs dels 64-bitars OS samt en funktion i bios som heter memory remapping. Enklare moderkort kan sakna den funktionen och då är du fast med 3GB, oavsett 32-bitars eller 64-bitars operativsystem.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Killeberg, Skåne
Registrerad
Jun 2002
Skrivet av Hardware guy:

Högst osannolikt. Högre spänning används ofta till att ge stabilare minneshantering.

Uppdatera bios, det kan ge bättre minneskompatibilitet. Givetvis ska du ha dina gamla minnen i när du uppdaterar bios. Att uppdatera bios på en krashbenägen dator kan sluta med misslyckad biosuppdatering och obrukbart moderkort.

Kontrollera även om minnets timing och frekvens ställs in korrekt av moderkortet.

För att du ska få ut 4GB krävs dels 64-bitars OS samt en funktion i bios som heter memory remapping. Enklare moderkort kan sakna den funktionen och då är du fast med 3GB, oavsett 32-bitars eller 64-bitars operativsystem.

Måste iofs inte ha 64bit OS för stöd av 4GB RAM eller mer...
Men iaf när det gäller 'vanligt' Windows (ej server med PAE bla) så är det så att 64bit krävs ja.

[ASUS 27" PB278Q][i7 4930k][Sabertooth X79][24GB Vengeance LP][MSi GTX1080 Gaming X][BeQuiet PowerZone 750W][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][2x500GB WD RE3][Logitech G710+][NI Komplete Audio 6 w/Sennheiser Momentum Over-Ear][Propellerheads Reason 10.1][Roland A-500 Pro][OMNITRONIC FAD-9][FD Define R5][Windows 10 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Maj 2010

Ja, jag tog och sänkte volten till 1.8 och ingen blåskärm ännu. Innan jag sänkte kom blåskärmen redan vid uppstart. Dock fortfarande bara 3gb enligt BIOS men 4 enligt Windows. Men då bara 2.98 som används.

MSI verkar inte släppa BIOS-uppdateringar till det här kortet längre. Iallafall inte via MSI Live.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Maj 2010

Det sket sig. Så jag la en beställning på detta.

Komplett.se - Uppgraderingspaket Intel - Core 2 Quad

Funkar ju med minnena jag köpte också så det blir nog bra det.

Eller?

Jävla impulsköp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av rdny:

Eller?

Jävla impulsköp.

Duger väl ^^

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av rdny:

Eller?

Jävla impulsköp.

Med det så beställde du ytterligare minnen ? Eller best du bitarna - minnena ?
Hade blivit lite jobbigt med ännu mer minnen ... Sen var 64-bit win en bra grej att köra

I7 960 | Gig X58A Ud7 | 5970 Be | 6gig Dom 2000mhz | H50 | Intel 80gig SSD | Win 64 oem | Diverse 1tb hdd, externa | SteelSeries Xai Laser |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av Jockesjö:

Med det så beställde du ytterligare minnen ? Eller best du bitarna - minnena ?
Hade blivit lite jobbigt med ännu mer minnen ... Sen var 64-bit win en bra grej att köra

Gör ju inte så mycket, 8GB minne är inte så illa ;P

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av Loxus:

Gör ju inte så mycket, 8GB minne är inte så illa ;P

Sant sant

I7 960 | Gig X58A Ud7 | 5970 Be | 6gig Dom 2000mhz | H50 | Intel 80gig SSD | Win 64 oem | Diverse 1tb hdd, externa | SteelSeries Xai Laser |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Maj 2010

Nej. Precis. Jag såg ju att det var samma minnen som följde med det paketet. Så 8gb ram blir fint det