Internet connection förlorad men ändå inte?

Permalänk
Medlem

Internet connection förlorad men ändå inte?

Hej!

Detta är min första Linux dator någonsin, har bara sutit med windows tidigare. Med andra ord nybörjare.

Jag har två saker som jag behöver hjälp med, den ena lite större än den andra.

1. Jag hade då tänkt att installera Spotify. och jag läste till mig att jag behövde Wine då så jag går in i USC och söker på wine och den hittar det. inget konstigt.
Trycker på install men när den har laddat ner kanske halva så kommer det upp en ruta "No internet connection" och att jag ska kolla den. Detta är konstigt då firefox funkar utan problem, jag har testat både trådlöst och med kabel. detta felet uppkommer även när jag ska köra update, har en bit över 100 uppdateringar och det vill inte hitta någon internet connection.
Vad är felet?

2. inte så stort problem men som sagt jag är verkligen ny på detta.
Jag installerade då för 2 månader sen Ubuntu 10.04 (beta) och sen kom ju riktiga versionen och ja jag körde update (vet inte om det kommer med eller ej) hur som helst, Hur kollar jag vilken version jag har?

Tacksam för hjälp.

MVH
Mille

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem

Låter lite som att du har problem med kontakten med repot som du ska hämta filerna ifrån.
Testa gå in i "Edit/Software Sources" i USC och ändra server som du laddar ner ifrån.