Permalänk

Utveckla hemsidor i linux

Jag undrar om det finns verktyg som dreamweaver där man bara skriva in sin text och så blir det html automatiskt? Jag har inte hittat ett enda sådant program så jag har blivit tvungen att knacka html manuellt vilket är ganska så jobbigt i längden då man måste ställa in precis allt manuellt. Det blir mycket skrivande med lite resultat.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Om du menar en WYSIWYG-editor så finns bl.a KompoZer - Easy web authoring

Permalänk
Medlem

Jag använder alltid vim när jag utvecklar... både linux o windows o mac os x.

Rekomenderar faktiskt inte att använda dreamweaver o liknande program eftersom du får så mkt onödigt skräp i koden.

Permalänk
Medlem

Ta en titt på Bluefish.
Det handlar visserligen om kodknackning, men programmet har funktioner som underlättar och genererar kod för t.ex tabeller,o dyl.

Jag tycker att det är en suverän editor för html,php,xml etc.

Permalänk

bluefish : det var just därför jag skapade denna tråd faktiskt. Sen är det som så att jag är verkligen ny på att skapa hemsidor. Alltså jag tog inte tag i sidskapande på 90-talet då det var inne att skapa sina egna sidor. så jag ligger ,, vad blir det nästan 20 år bakåt i tiden när det gäller att skapa hemsidor. Så jag har väldigt mycket att lära mig i HTML CSS PHP Javascript och databashantering (mySQL och allt vad dom heter) och just det jag missade nästan XML. Jag kan nästan ingenting!

Nu testar jag kompozer och kommit lite på vägen men jag tycker att jag saknar fortfarande saker som att enkelt som tillexempel skapa en css stylesheet utan att koda. Detta kanske är ganska så höga krav men det ultimata skulle vara att kunna skapa stylesheet med musen och ha det lite som visualbasic att man drar in knappar och allt man vill ha med musen där man vill ha det på sidan.

Permalänk
Medlem

finns det ett enda linux program som kan hosta upp färdiga web album (som dreamweavers ?) i design läge?
denna funktion är iaf för mig ett måste med ett album a 50 bilder/vecka.
create web album- choose folder-done....finns det nåt i den stilen??

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tombman:

finns det ett enda linux program som kan hosta upp färdiga web album (som dreamweavers ?) i design läge?
denna funktion är iaf för mig ett måste med ett album a 50 bilder/vecka.
create web album- choose folder-done....finns det nåt i den stilen??

Rätt lösning på det problemet vore väl att fixa ett enkelt PHP galleri och bara tanka upp bilderna till servern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micket:

Rätt lösning på det problemet vore väl att fixa ett enkelt PHP galleri och bara tanka upp bilderna till servern.

ja det kanske inte är så dumt, ska kolla på det!

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Man kan få Dreamweaver att fungera med Wine, men det beror alldeles på vilken version du använder.
WineHQ - Adobe Dreamweaver

Permalänk
Medlem

"Man kan få Dreamweaver att fungera med Wine, men det beror alldeles på vilken version du använder"

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Mina tips till dig är att skippa allt vad wysiwyg editors heter, titta runt lite mer. Det finns bra mycket mer än PHP där ute. Vill du jobba mot ett CMS? Eller passar MVC modellen dig bättre? Du behöver inte kunna alla grunder i javascript. Läs en bok om det och jobba sen med ett bibliotek.

CMSer:

Drupal - PHP, grymt kraftfullt och komplext.
Wordpress - Mindre kraftfullt, finare gui och mer lättanvänt. Också PHP.
Plone - Har ingen erfarenhet av detta. Python-baserade

Ramverk:

RAILS - Ruby on rails, MVC. Ruby baserat.
Django - Pythonramverk, MVC?
CakePHP - PHPramverk som bygger på MVC-konceptet även denna.

Javascript-bibliotek:

JQuery - Är nog störst idag, grymt smidigt. Älskar det. Stöds av många stora CMSer + företag.
Prototype - Liknande jquery.

Använder själv lite blandat när det gäller kodandet beroende på situation:

Vim
Geany
Netbeans

Nu är du nog mer förvirrad. Men poängen är att det finns mycket att gotta sig i, man ska inte ta PHP för givet. En CMS är bra att använda/lära sig, de används väldigt ofta idag när man gör siter.

Visa signatur

moops