Hur byter jag skärmupplösningen till 1440x900?

Permalänk

Hur byter jag skärmupplösningen till 1440x900?

Hejsan. Jo jag har fått ett problem som jag verkligen hatar. Ibland i både Windows och Linux så får jag ett problem att den kan ibland inte ha upplösningen till 1440x900 på min Philips 19" VW9FB utan max 1024x768 och ibland 1360x768. I Windows kan jag bara ändra i Nvidias kontrollpanel, men i Linux så får man inte upp en sån. Utan bara upplösningarna som kan visas och sen panning. så jag testade att köra 1024x768 (kör det nu <_<) och ändrade panning till 1440x900 men då måste man ju dra musen för att kunna se och det är sämst! Har provat googla men hittar inget förutom Xorg och sånt dära men förstår inte det riktigt.

Men jag har haft detta problem as länge i både Windows och Linux och antligen är det något litet fel på min skärm eller mitt grafikkort, Leadtek PX8600GT Nvidia. Men jag har alltid lyckats ändra tillbaka det efter ett tag. Behövde t.ex bara restarta datorn en gång för nån vecka sen och då va allt som vanligt. Nu har jag provat restarta 100ggr, tagit bort nvidia drivern som är 185 tror jag, det står ju recommend efter, och installerat den på nytt, uppdaterat hela systemet osv.

Kan någon snälla hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Om du inte har gjort det redan installera drivrutinen för skärmen, finns för windows åtminstone
linux blir knepigare

Permalänk
Medlem

testa:

xrandr -s 1440x900

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Om du inte har gjort det redan installera drivrutinen för skärmen, finns för windows åtminstone
linux blir knepigare

Men det har ju funkat skit mng gånger innan?

@ Breddas: Jag ska prova

Permalänk
Skrivet av Breddas:

testa:

xrandr -s 1440x900

Size 1440x900 not found in available modes får jag. :/

Permalänk
Medlem

Har du en xorg.conf eller kör du utan?

Permalänk
Medlem

Vad listas när du bara kör