Permalänk
Medlem

Problem. Kan det vara minnerna?

Hej, jag har det senaste 2dagarna fått cirka 6st blue screens och jag vet inte varför. I meddelandet som dyker upp står det någonting om "pfn_list_coruppt". När jag startar datorn så säger Windows:

"Stop (blue screen) error caused by a device or driver
You received this message because a hardware device, its driver, or related software has caused a stop error, also called a blue screen error. This type of error means the computer has shut down abruptly to protect itself from potential data corruption or loss. In this case, we were unable to detect the specific device or driver that caused the problem.
"

Men jag har kört ett program som rekommenderades för att söka efter fel på hårddisken utan resultat.

Jag fick sen för mig att de kanske var minnena som strulade så jag öppnade CPU-Z och fick följande:

Och här ser det ut som om minnena körs i 2006.9Mhz fast de ska köras i 1333Mhz(?). Kan detta vara felet. Jag har tidigare fått ett antal blue screens där den säger "hyper transport flood error" och vad jag förstår så är det något med minnena(för lite ström?)? Dock har jag inte gjort något åt detta då det inte brukar ske så ofta/längre. Minnena är OCZ DDR3 PC3-10666 Fatal1ty Edition OCZ Technology(om jag minns rätt).

Jag hoppas ni förstår mitt problem och kan hjälpa till. Är det några frågetecken så är det bara att säga till.
//Felix

Permalänk
Medlem

Dina minnen går i 535.2MHz. sen är det din Northbridge (NB) som går i 2006.9.
Men prova att köra detta så ser du om det är dina minnen det är fel på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zachry:

Dina minnen går i 535.2MHz. sen är det din Northbridge (NB) som går i 2006.9.
Men prova att köra detta så ser du om det är dina minnen det är fel på.

en liten rättelse , så att det inte blir missförstånd , minnena går i 535 MHz ddr , alltså 1070 MHz
vilket är vad dem är SPD specificerad för, 1066 MHz alltså.

det är fortfarande en bra ide att köra memtest hursomhelst.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |