32Bit (no hrdwr virt) Virtualserings - OS + "Virt"lösning

Permalänk
Medlem

32Bit (no hrdwr virt) Virtualserings - OS + "Virt"lösning

Tja SweC vänder mig nu till er för hjälp!

Har absolut ingen aning vad jag ska använda för virtualiseringslösning!

Har kollat lite på KVM, Xen osv! men ej blivit någe klokare!
Min server har alltså inte stöd för hårdvaru virtualisering eller vad det heter.

Min server har 2st Intel Xeon Dualcores på 2,4Ghz så det är inga gamla P3'or!
Minne har jag såklart 3GB ipetat.
268GB SCSI (10k rpm) Raid0 (eller vad jag fick ut i raiden;) )

Kan ni komma med något bra förslag!
Gärna OS + lösningen..

Redhat är inte ett alternativ då jag endast gör detta i utbildningssyfte! helst inte heller Windows.
Värt och nämna är att jag är ganska ny inom Linux, men jag ska försöka förstå mig på vad ni säger!

Permalänk
Medlem

VirtualBox är väl bland det enklaste som finns att använda.
Finns för både linux och windows, samt även i en OSE-variant.

Permalänk
Medlem

Nu skrev du inte modellnummer på dina Xeon:s, men t.ex. vanliga 2.4GHz Core 2 Duo processorn E6600 har VT-x (stöd för virtualisering). Källa: Intel® Core?2 Duo Processor E6600 (4M Cache, 2.40 GHz, 1066 MHz FSB) with SPEC Code(s) SL9S8, SL9TZ, SL9ZL

Kanske är det något gammalt Pentium 4-baserat som du har?

Permalänk
Skrivet av mix_room:

VirtualBox är väl bland det enklaste som finns att använda.
Finns för både linux och windows, samt även i en OSE-variant.

Med tanke på hårdvaran det pratas om antar jag att det är servervirtualisering vi pratar om, där duger inte virtualbox, dock är det helt ok för desktopvirtualisering.

Skrivet av Rawet:

Tja SweC vänder mig nu till er för hjälp!

Har absolut ingen aning vad jag ska använda för virtualiseringslösning!

Har kollat lite på KVM, Xen osv! men ej blivit någe klokare!
Min server har alltså inte stöd för hårdvaru virtualisering eller vad det heter.

Min server har 2st Intel Xeon Dualcores på 2,4Ghz så det är inga gamla P3'or!
Minne har jag såklart 3GB ipetat.
268GB SCSI (10k rpm) Raid0 (eller vad jag fick ut i raiden;) )

Kan ni komma med något bra förslag!
Gärna OS + lösningen..

Redhat är inte ett alternativ då jag endast gör detta i utbildningssyfte! helst inte heller Windows.
Värt och nämna är att jag är ganska ny inom Linux, men jag ska försöka förstå mig på vad ni säger!

Till att börja med: Kör minst raid5, helst raid6

Om din hårdvara inte har stöd för virtualiseringsinstruktioner vill du köra Xen då det kommer att ge next to nothing i overhead vilket vilken icke-accelererad virtualiseringslösning som helst ger massor av.

Själv kör jag min Xen i en Gentoomiljö men ingenting jag skulle rekommendera till den absoluta nybörjaren.
Kör på Debian istället så ska det vara relativt lätt att få igång allting.

Debians wiki har en artikel som efter att ha skummat igenom den ser ganska bra ut.
Xen - Debian Wiki

Permalänk
Medlem
Skrivet av adisbladis:

Med tanke på hårdvaran det pratas om antar jag att det är servervirtualisering vi pratar om, där duger inte virtualbox, dock är det helt ok för desktopvirtualisering.

Till att börja med: Kör minst raid5, helst raid6

Om din hårdvara inte har stöd för virtualiseringsinstruktioner vill du köra Xen då det kommer att ge next to nothing i overhead vilket vilken icke-accelererad virtualiseringslösning som helst ger massor av.

Själv kör jag min Xen i en Gentoomiljö men ingenting jag skulle rekommendera till den absoluta nybörjaren.
Kör på Debian istället så ska det vara relativt lätt att få igång allting.

Debians wiki har en artikel som efter att ha skummat igenom den ser ganska bra ut.
Xen - Debian Wiki

Har bara två diskar, men ska nog confa om dem till Raid1.

Får installera Xen då!
Verkar iaf som det mest vettiga, har också kollat lite på det, men ej orkar gå in djupare ^^

Permalänk
Medlem

Är inte helt säker men tror inte du kan köra windows med xen om du inte har vt samma sak med kvm
virtualbox må vara för desktopvirtualisering men har terminal verktyg och är enkelt att komma igång med.

Permalänk
Medlem

VMware ESXi?