Permalänk
Medlem

3 pin fläkt till en molex

Har inga fler fläktspots kvar på moderkortet och tänkte att jag skulle koppla fläkten direkt till PSU. Som jag har förstått genom att läsa lite på google så blir det bra om jag kopplar röd på fan till gul på molex och svart på svart så funkar det? någon med funderingar och tankar varför det kommer funka eller inte?

Permalänk
Medlem

Efter lite snabbt googlande så kan jag meddela att det stämmer.

Använder denna bild som "bevis":

Lycka till

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

ska jag koppla in den då i en male eller female molex? och hur ska jag få den att fästa där bak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zvone:

ska jag koppla in den då i en male eller female molex? och hur ska jag få den att fästa där bak?

Om du inte kan räkna ut det är det nog bättre att du köper adaptern men men. Female eller male spelar ingen roll bara ström finns och ska gå att ta ur stiften ur kontakten genom att böja några piggar om jag inte minns helt fel.

Permalänk
Medlem

Jag får ut piggarna på 3 pin sen är det väl bara att få dom nå metallen på baksidan på molexen

Permalänk

Oh me.. Jag tänkte gul till gul röd till röd svart till svart. Den blev en blixt och datorn dog

Nu gick det bättre efter att ha läst den här tråden Hittade den inte innan

Permalänk
Medlem

Annars så kan man även köpa fläktkontroller. Oerhört mysigt.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av deadich:

Annars så kan man även köpa fläktkontroller. Oerhört mysigt.

Mycket roligare att fixa själv +gratis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widholm:

Mycket roligare att fixa själv +gratis

Om man inte vet vad man håller på med blir det inte gratis när man lyckats kortsluta något.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Glöm bara inte hur polariteten på Molex ser ut.

Gul = 12v
Svart = Jord
Röd = 5v

Om du vill få ut 12v kopplar du Gul och Svart. För 5v kopplar du Röd och Svart, och för 7v kopplar du Gul och Röd.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Om man inte vet vad man håller på med blir det inte gratis när man lyckats kortsluta något.

Jo det är klart det är värt en liten adapter men i detta fall är det en gammal dell dator som jag fick defekt så köpte ett gammalt agp grafikkort som vara passivt kylt så jag tänkte modda in en fläkt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widholm:

Mycket roligare att fixa själv +gratis

this

Skrivet av Widholm:

Oh me.. Jag tänkte gul till gul röd till röd svart till svart. Den blev en blixt och datorn dog

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av deadich:

Datorn lever iaf fläkten lever Grafikkortet överhettar ändå..