Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Säffle , Värmland
Registrerad
Feb 2010

AMD PHENOM II x4 965 BE

Hej jag har denna processor och den väldigt enkla frågan är 965 be en AM3 procce? ? eller finns den i am2+ också för jag funderar på att byta moderkort för att få sli och ddr3 men jag undrar om proccen redan är am3 eller om jag måste köpa en ny procce . just nu sitter den på ett moderkort för sockeln am2 am2+ och jag har läst att den kan sitta på am2 am2+ men den stora frågan är Är detta en am3 procce så igentligen är det bara att köpa billigt moderkort som stödjer sli och ddr3 och som har sockeln AM3 och bara sätta på den och köra ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Feb 2005

Den är AM3

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 2700X ] [ Asus 1080 ROG Strix ] [ Asus Crosshair VI Hero]
[ 16GB G.Skill FlareX CL14 3400Mhz DDR4 ] [ Samsung 960 EVO 500GB + Samsung 850 Pro 256GB ] [ Logitech G933 ] [ Corsair H115i ] [ Win10 x64 Pro ] 3dMark 19.263p CPU-Z

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Det är en AM3 prolle men klarar att användas i en AM2+ sockel eftersom den har inbyggt stöd för både DDR2 och DDR3

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ingelstad
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Fergerclock:

Hej jag har denna processor och den väldigt enkla frågan är 965 be en AM3 procce? ? eller finns den i am2+ också för jag funderar på att byta moderkort för att få sli och ddr3 men jag undrar om proccen redan är am3 eller om jag måste köpa en ny procce . just nu sitter den på ett moderkort för sockeln am2 am2+ och jag har läst att den kan sitta på am2 am2+ men den stora frågan är Är detta en am3 procce så igentligen är det bara att köpa billigt moderkort som stödjer sli och ddr3 och som har sockeln AM3 och bara sätta på den och köra ?

Jag blev yr av frågans längd, så frågan var inte så enkel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Säffle , Värmland
Registrerad
Feb 2010

Så det finns iingen am2 am2+ 965 be ? utan 965 be är AM3 men passar på am2 am2+ ?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Läste du mitt svar?

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Säffle , Värmland
Registrerad
Feb 2010

Joo jag läste ditt svar men jag undrar om det finns någon am2 am2+ verison ?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Det är och förblir en AM3-prolle med de förbehållen jag nämnde.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2009

965 BE är ALLTID en AM3 processor men sen kan den under vissa omständigheter användas på en AM2+ bräda för den har inbyggt stöd för DDR2 som skiljer AM2+ ifrån AM3 som använder DDR3.

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Nätagg: FD Newton R3 1000w
CPU: I7 4790k | CPU-kylare: Custom Loop
MOBO: Asus Maximus VII Hero | RAM: 4x4GB Corsair Vengeance @ 1600mhz CL9
GPU: MSI 1070 Armor OC Sli
SSD: 2x Crucial MX100 256gb Raid 0