Är något av dessa moderkort något att ha?

Permalänk

Är något av dessa moderkort något att ha?

Jag funderar över vilket moderkort jag ska köpa. Fick rekomendationen att köpa ett med chipset 790fx eller 790x. Dessa var lite dyra tyckte jag och tänkte höra om något av dessa är något att ha.

Lutar mest åt:
Asus M4A77TD PRO/U3S6 (AMD 770)
Asus M4A77TD (AMD 770)
Asus M4A785TD-V EVO (AMD 785G)
MSI 770-C45 (AMD 770)
ASRock M3A770DE (AMD 770)

Vad säger ni?

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**

Permalänk

De funkar

Permalänk
Skrivet av Pontus_mRI:

De funkar

ok. Men är dessa chipset gamla eller av nyare varriant?

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**

Permalänk
Hedersmedlem

De är från förra generationen, de nya börjar på 8x0. Men de är inte sk.t för det. Det beror på vad du vill ha när det gäller funktioner

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Asus M4A79XTD EVO - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Moderkort

Det skulle jag tagit,nån hundring över din prisnivå, men endå!

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

De är från förra generationen, de nya börjar på 8x0. Men de är inte sk.t för det. Det beror på vad du vill ha när det gäller funktioner

Jag vill inte ha några särskillda funktioner. Vill att det ska fungera bra och inte att datorn blir slöare av att jag har ett billigare moderkort (Om det kan bli det?)

Skrivet av SM-LoD:

Asus M4A79XTD EVO - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Moderkort

Det skulle jag tagit,nån hundring över din prisnivå, men endå!

Ncie, jag ska inte klocka eller något sådant. Vad har den för andra funktioner och fördelar som jag inte får från ett billigare moderkort?

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**

Permalänk
Medlem
Skrivet av longbottom:

Ncie, jag ska inte klocka eller något sådant. Vad har den för andra funktioner och fördelar som jag inte får från ett billigare moderkort?

Hur många sata portar behöver du?
Är e-sata ett måste?
usb3 är ju på g nu.
kommer du köra 2 grafikkort i crossfire o vill ha dem i 16x?

Kolla bara så moderkortet klarar processorns tdp ("strömförbrukning"), går att se på tillverkarens hemsida om inte webbutikerna skriver ut det.

Prestandamässigt finns ingen anledning att köpa ett dyrt moderkort o köra orginalklock

Permalänk
Skrivet av storsnusaren:

Hur många sata portar behöver du?
Är e-sata ett måste?
usb3 är ju på g nu.
kommer du köra 2 grafikkort i crossfire o vill ha dem i 16x?

Kolla bara så moderkortet klarar processorns tdp ("strömförbrukning"), går att se på tillverkarens hemsida om inte webbutikerna skriver ut det.

Prestandamässigt finns ingen anledning att köpa ett dyrt moderkort o köra orginalklock

AMD Athlon II X4 630 2,8GHz Socket AM3 Box
Radeon HD5770 1GB
Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB
ddr3 minnen

Jag vill köpa dessa komponenter. Eventuellt en hårdisk med 64mb catche. Vet inte vad fördelen är bara?

Är esata till för externa enheter? Jag har inte planerat att köpa någon extern hårdsik. Jag har nu 200gb och tycker det räcker egentligen Men en på 1tb kostar inte så mycket mer än 500gb.

Usb 3.0 låter ju intressant, men jag använder knappt USB, bara för tngb, mus och ibland mp3. Så det känns lite onödigt att betala massa pengar bara för den saken skull.

Crossfire kommer jag inte använda just nu, men nångång i framtiden vore det ju trevligt att ha den funktionen Jag hittar inte så mycket info ang 16x.. Vad innebär det?

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**

Permalänk
Medlem

Hårddiskens cache kan man väl säga är hårddiskens eget lilla ramminne. Om man märker någon skillnad mellan 32 o 64 ska jag låta vara osagt.. Jag kan ej säga att jag märkte något mellan 8 -> 16 -> 32 så....

e-sata
USB 3 (inget jag skulle betala extra för)

16x pcie betyder 16st pcie banor som skickar o tar emot data.
Har inte chipset tillräckligt med banor för 2st pcie portar med 16banor vardera så halveras antalet banor om du stoppar i 2 kort.. Det har dock ingen större inverkan på prestanda förutom då möjligtvis på highend grafikkorten.

edit: Den proppen har tdp 95W.. m.a.o alla mobo klarar den.

Permalänk
Skrivet av storsnusaren:

Hårddiskens cache kan man väl säga är hårddiskens eget lilla ramminne. Om man märker någon skillnad mellan 32 o 64 ska jag låta vara osagt.. Jag kan ej säga att jag märkte något mellan 8 -> 16 -> 32 så....

e-sata
USB 3 (inget jag skulle betala extra för)

16x pcie betyder 16st pcie banor som skickar o tar emot data.
Har inte chipset tillräckligt med banor för 2st pcie portar med 16banor vardera så halveras antalet banor om du stoppar i 2 kort.. Det har dock ingen större inverkan på prestanda förutom då möjligtvis på highend grafikkorten.

edit: Den proppen har tdp 95W.. m.a.o alla mobo klarar den.

Ok,Tack! det känns som att det kommer bli ett billigare moderkort.
MSI 770-C45 verkar basic och bra. Men jag hittar inte om den klarar crossfire. Men såg i spec att den har 1 pci-e 16x och 1 pci-e 1x. Har den crossfire då?

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**

Permalänk
Medlem

Köpte 2st Asus M4A785TD-V EVO (AMD 785G) för ett par veckorsedan. 785G är trevlig chipset än i dag om man vill ha låg strömförbrukning. Med sitt integrerade HD4200 drar det .09W idle och 11.4W load och just det mobot använde sideport möjligheten så det har 128Mb DDR3 integrerat. Mycket mobo för pengarna för HTPC eller dator där man itne kräver fet grafik. Ska man ha addon grafikkort så är det bättre att titta på nåt annat tycker jag. Som sagt största fördelen är bra prestanda och låg strömförbrukning med bra integrerad grafik.

Tror det nya 880G som ska vara på väg ska var tänkta ersättaren till 785G.

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Köpte 2st Asus M4A785TD-V EVO (AMD 785G) för ett par veckorsedan. 785G är trevlig chipset än i dag om man vill ha låg strömförbrukning. Med sitt integrerade HD4200 drar det .09W idle och 11.4W load och just det mobot använde sideport möjligheten så det har 128Mb DDR3 integrerat. Mycket mobo för pengarna för HTPC eller dator där man itne kräver fet grafik. Ska man ha addon grafikkort så är det bättre att titta på nåt annat tycker jag. Som sagt största fördelen är bra prestanda och låg strömförbrukning med bra integrerad grafik.

Tror det nya 880G som ska vara på väg ska var tänkta ersättaren till 785G.

Jag var också inne på den. Men sen såg jag att den hade just integretat grafikkort. Eftersom jag tänkt köpa ett hd5770 så tycker jag det var oinödigt.

Jag kollar på billiga moderkort och såg att de billigaste hade chipsed nforce. Det känns väldigt gamalt då jag kollade på nforce moderkort när jag köpte min nuvarande dator för 6år sen

Men är dessa chipset också gamla?
amd 760g (edit: såg nu att den bara finns i micro atx, viloket jag inte vill ha)
amd 770
amd 785g

Är något av dem nyare(bättre) än de andra?

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**

Permalänk
Medlem

Skulle gått på något 870 kort (känns lite mer framtidssäkrare utifall du får för dig uppgradera cpu om ett tag)
AMD 870 Moderkort - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av longbottom:

Ok,Tack! det känns som att det kommer bli ett billigare moderkort.
MSI 770-C45 verkar basic och bra. Men jag hittar inte om den klarar crossfire. Men såg i spec att den har 1 pci-e 16x och 1 pci-e 1x. Har den crossfire då?

Det är bara 1st grafikkorts plats, men ska du inte köpa 1kort till snart så är det väl bättre att köpa ett från nya generationen när det är dags då det ändå inte brukar hjälpa speciellt med 2 kort om de ändå är föråldrade. Beror som sagt på hur frekvent du uppdaterar..

Känner 2st med c45 kortet o det verkar vara ett bra kort som även går att klocka bra om man vill det.

Permalänk
Skrivet av nex_73:

Skulle gått på något 870 kort (känns lite mer framtidssäkrare utifall du får för dig uppgradera cpu om ett tag)
AMD 870 Moderkort - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

På datorn jag har nu så har jag först köpt en bra dator men med ett dåligt grafikkort(det gamla jag hade) för grafikorten var för dyra. Sen när jag väl bestämde mig att byta kort så vart grafikkortet jag köpte aldeles för bra för min dator. Så det hade nästan lönat sig för mig att bara köpa en ny dator. Så jag kommer nog inte uppgradera något i framtiden. Köper nog nytt i sånt fall

Skrivet av storsnusaren:

Det är bara 1st grafikkorts plats, men ska du inte köpa 1kort till snart så är det väl bättre att köpa ett från nya generationen när det är dags då det ändå inte brukar hjälpa speciellt med 2 kort om de ändå är föråldrade. Beror som sagt på hur frekvent du uppdaterar..

Känner 2st med c45 kortet o det verkar vara ett bra kort som även går att klocka bra om man vill det.

Ja de e sant. Jag tror jag kör på den Tack!

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk på att inte snåla på ditt nätagg, för med det kommer du långt, inte bara med denna burken utan ev även med nästa, tex Corsair, Antec eller FSP.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Tänk på att inte snåla på ditt nätagg, för med det kommer du långt, inte bara med denna burken utan ev även med nästa, tex Corsair, Antec eller FSP.

Ok Jag har ett chieftec 360w som funkar skitbra. Så jag tänkte köpa ett nytt chieftec 450w till min nya dator för jag vet att chieftec funkarr bra. Men Ska kika på Corsair, Antec och FSB

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

Asus M4A79XTD EVO - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Moderkort

Det skulle jag tagit,nån hundring över din prisnivå, men endå!

Håller med.

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Medlem
Skrivet av longbottom:

Jag var också inne på den. Men sen såg jag att den hade just integretat grafikkort. Eftersom jag tänkt köpa ett hd5770 så tycker jag det var oinödigt.

Jag kollar på billiga moderkort och såg att de billigaste hade chipsed nforce. Det känns väldigt gamalt då jag kollade på nforce moderkort när jag köpte min nuvarande dator för 6år sen

Men är dessa chipset också gamla?
amd 760g (edit: såg nu att den bara finns i micro atx, viloket jag inte vill ha)
amd 770
amd 785g

Är något av dem nyare(bättre) än de andra?

785G har väl varit med ett tag ja dom andra är väl än äldre. Men 785G ersatte 780G som säljs än det med. Men 785G är som sagt ett av dom strömsnålaste. Det görs på 55nm tekniken villket är rätt hyggligt för just styrkretsar och drar som sagt minst vad jag vet. 80GX och 890FX är ju lite mer högprestanda dock tror jag inte prestandan skiljer så mö egentligen utan just SATA 3 och sådant som skiljer på sydbryggan men den kan ju vara precis vad som helst med. Får du ju kolla villken SB du får med.

Permalänk
Skrivet av pa1983:

785G har väl varit med ett tag ja dom andra är väl än äldre. Men 785G ersatte 780G som säljs än det med. Men 785G är som sagt ett av dom strömsnålaste. Det görs på 55nm tekniken villket är rätt hyggligt för just styrkretsar och drar som sagt minst vad jag vet. 80GX och 890FX är ju lite mer högprestanda dock tror jag inte prestandan skiljer så mö egentligen utan just SATA 3 och sådant som skiljer på sydbryggan men den kan ju vara precis vad som helst med. Får du ju kolla villken SB du får med.

jag förstod inte riktigt allt du skrev men är 770 då ÄNNU äldre och helt åt skogen?
Jag funtar nämligen på en sån just nu.

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**

Permalänk
Medlem
Skrivet av longbottom:

jag förstod inte riktigt allt du skrev men är 770 då ÄNNU äldre och helt åt skogen?
Jag funtar nämligen på en sån just nu.

Nja, skillnaden mellan 65nm o 55nm på chipset verkar knappt vara mätbart. Sata 2 med en överföringshastighet på 3gbit/s ( /8 = 375mb/s) borde räcka

Permalänk
Medlem
Skrivet av storsnusaren:

Nja, skillnaden mellan 65nm o 55nm på chipset verkar knappt vara mätbart. Sata 2 med en överföringshastighet på 3gbit/s ( /8 = 375mb/s) borde räcka

blir det inte det blir 3000/10 = 300Mb/sek
10 bit för att skicak en byte. SATA kör 8+2 bit encoding.

Permalänk
Medlem

Jo det är sant. Men 300mb/s är fortfarande ruskigt bra om man kommer upp till det.

Permalänk
Medlem

Kommer bra nära med en modern SSD och varken sata portarna eller kontrollen är 100% effektiv så skulle vilja säga att med en ny SSD disk så är det inte svårt. Fins SATA 300 kontrollers som aldrig klarar 300Mb/sek om ens 250mb kontinuerligt. Hade det problemet med föra mobot men var ju några år på nacken så.