Permalänk
Medlem

Vilket Internminnen är "bäst"?

Kollar på inets Corsair 6GB (3KIT) DDR31600MHz/CL8/XMS3 w. DHX+ eller Corsair 6GB (3x2048MB) 1600MHz XMS3. Fråga är då vilket jag skall köpa till min nya dator? Skall köpa AMD Phenom2 X6 1090T BE och klocka det lite hade jag tänkt om det gör någon skillnad i vilket jag skall välja!

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Triple-channel funkar inte med AM3, du kan ändå sätta in alla men det är inte rekommenderat. Du får bättre prestanda med 2x2GB eller 4x2GB istället.

Permalänk
Medlem

Jag är inte allt för high på det här Du har inte lust att förklara lite mer vad du menar?

Permalänk
Medlem

2x2GB = 2 par / 2 stycken 2 GB minnen. 4x2GB = 2 par X2 eller dom här

Svårare än så är det inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gris:

2x2GB = 2 par / 2 stycken 2 GB minnen. 4x2GB = 2 par X2 eller dom här

Svårare än så är det inte

Det förstod jag, menade mer varför det inte är optimalt med 3 minen? Varför är det bättre med 2 minen?
Varför skulle inte triple-channel funka med AM3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tony1177:

Det förstod jag, menade mer varför det inte är optimalt med 3 minen? Varför är det bättre med 2 minen?
Varför skulle inte triple-channel funka med AM3?

För att AMDs processorer är gjorda för dual channel. Visst kommer datorn att fungera om du har 3st DIMMs (minnesstickor) i datorn men du kommer inte att få optimal prestanda. Köp 2x2GB, det räcker för det mesta och är billigare. Behöver du mer så kör bara på 2st till 2GB moduler. Att köpa 4GB moduler är bara onödigt dyrt.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

darför tripplechannel är endast tillgängligt till intels 1366 socket, alla andra platformar kör med 2 minneskanaler ( amd's AM3 och intels 1156/775 sockets )
därför "funkar inte tripplechannel på amd".

det man fördelen med tripplechannel är extra bandbredd , dock så är den överflödig i många fall, så du kommer inte märka något negativt på din AM3 planka .

alltså... det är optimal att köra stickorna i par , alltså 2 eller 4 st.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

oK, tack så mycket då förstår jag. Så att köpa Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz DOMINATOR GT DHX är betydligt bättre då? bättre latans också!

Permalänk
Medlem

Ja, det är bättre.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Ja, det är bättre.

Och dem är inte overkill?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tony1177:

Och dem är inte overkill?

Skall du inte klocka så behöver du inte så dyra minnen, däremot kan du ju kolla att de körs med hyffsat låg latens typ Cas:7 istället för Cas:9. Minnena gör inte speciellt mycket för systemprestandan när man kommer över tex 1333 på DDR3 sidan.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)