Geforce GTX 460 i mitten av juli

Permalänk
Melding Plague

Geforce GTX 460 i mitten av juli

Enligt färsk information planerar Nvidia att lansera grafikkortet Geforce GTX 460 någon gång i juli. Under skalet sitter nya grafikprocessorn GF104.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lite konkurrens i mellansegmentet alltså? Bra att Nvidia till slut börjar få ut något mer kort än GTX-varianter för 3400kr+. Jag tror iof inte att det kommer bli mycket tillpriskrig - Nvidia lär sätta priserna rätt högt och leva på varumärket GeForce tills nästa generation dyker upp.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

Trevligt trevligt konkurans på marknadens alla sektioner är trevligt.

Permalänk

Fan varit bra med updateringar nu i några dagar! Keep up the good work!;)
Och ska bli kul att se hur det presterar!

Visa signatur

What was your favourite single player Quake level? One of the forty identical greenish-brown castles or one of the forty identical brownish-green castles? - Ben Croshaw

Permalänk
Medlem

Low Profile?

Det hade varit coolt om någon tillverkare, tex Sparkle, hade släppt ett Low Profile GTX460 kort.
Jag hade köpt ett sådant snabbare än bums.
Idag sitter jag på ett SPARKLE SX98GT512D3L-NM 9800GT 512Mb GDDR3 Low Profile.
Ett riktigt bra, snabbt och tyst kort men lite mera råprestanda i samma formfaktor hade inte skadat.

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem

nice att de utökar 400 familen , nvidia gillar fortfarande att vara klurig med namnscheman ser jag , gf-100 kraftigast , medans 108 blir klenast.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Om det utpresterar ett 5770 så visst.. Kan vara bra om både det gröna och det röda laget kan komma ner på jorden igen. Nvidia måste förstå att folk vill ha prisvärda kort och inte bara GTXNUKEEVILLORDBLACKDEMONATIGTFO Edition som ska ta prestandakronan utan lite prisvärda kort som när dom släppte 8800gt. ATi måste sluta trimma sina bilar till skyarna och installera Air Condition och Cruise Control så folk vågar använda deras kort

Nuf said, jag tror det här blir göttans

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Happ, behåller väl mitt GTX 275 ett halvår till då.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honk:

Det hade varit coolt om någon tillverkare, tex Sparkle, hade släppt ett Low Profile GTX460 kort.
Jag hade köpt ett sådant snabbare än bums.
Idag sitter jag på ett SPARKLE SX98GT512D3L-NM 9800GT 512Mb GDDR3 Low Profile.
Ett riktigt bra, snabbt och tyst kort men lite mera råprestanda i samma formfaktor hade inte skadat.

Antar att du är lagd åt det gröna hållet, men annars var det en artikel uppe om ATi 5770 Low profile häromdan från Computex och om du frågar mig är 5770 en grym uppgradering från 9800gt med DX11 och några kilo mer prestanda.

http://www.sweclockers.com/nyhet/12127-powercolor-bygger-hd-5...

Mvh

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ovard:

Happ, behåller väl mitt GTX 275 ett halvår till då.

Vänta in folk som köper fermi och säljer sin 2xx-kort beggat, så snor du åt dig ett sånt

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Avstängd

YES! äntligen något att byta ut mitt gts250 till "mycket överklockningsvänligt" det gillar vi !

Permalänk
Inaktiv

Hoppas det går bättre denna gång. Konkurrans i mellansegmentet låter också bra då HD5700-korten är rätt ohotade idag.

Permalänk

Trevligt med lite billigare från Nvidia, sitter på ett 8800gt 512 å tycker inte 5770 värt uppgraderingen men e sjukt sugen på ett 5850 men sen till hösten sägs det ju att AMD släpper sin nya gpu Southern Islands så får se hur jag gör..klarar mig fint me 8800gt än så länge

Visa signatur

CPU: Phenom2 X4 810@3,2ghz GPU:Asus 560ti cu2 overclocked 1gb MOBO: Gigabyte GA-MA790X-UD4 PSU: Corsair HX 620W RAM: 4gb XMS2 8500 CL-5 OS: Windows 7 64-bit Home Premium

Permalänk

Innan Nvidia fått ur alla sina grafikkort av denna generation har ATI nästan släppt nästa generation. Känns som ATI kommer varva Nvidia

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk

Hoppas innerligt på detta kortet. Nvidia har råd att få stryk i high end segmentet. Men mellan och budget varianterna måste man ha vettiga alternativ. Jag tror och hoppas att dem grejar detta med GTX 460.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på vad det kommer bli för skillnad på 460 och 465??

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Om det utpresterar ett 5770 så visst..

Jag skulle hellre se att det presterar som ett HD 5830, om priset stämmer. HD 5770 går ju att hitta för runt 1500 kr, dvs. 700 kr mindre än det förväntade priset på GTX 460. Nog för att jag som Linux-användare föredrar NVIDIA, men 50% extra kostnad för samma prestanda känns lite saftigt. Om GTX 460 däremot skulle prestera som ett 5850 så skulle situationen bli riktigt intressant, men sannolikheten för det är ju inte direkt stor...

Skrivet av nussse:

Någon som har koll på vad det kommer bli för skillnad på 460 och 465??

GTX 465 är ett stympat GTX 480, med ungefär samma strömförbrukning, temperatur och ljudnivå som ett GTX 470, men med mycket sämre prestanda. Vi får väl se hur GTX 460 blir, men man kan ju hoppas på lägre strömförbrukning med ungefär samma prestanda som GTX 465.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag skulle hellre se att det presterar som ett HD 5830, om priset stämmer. HD 5770 går ju att hitta för runt 1500 kr, dvs. 700 kr mindre än det förväntade priset på GTX 460. Nog för att jag som Linux-användare föredrar NVIDIA, men 50% extra kostnad för samma prestanda känns lite saftigt. Om GTX 460 däremot skulle prestera som ett 5850 så skulle situationen bli riktigt intressant, men sannolikheten för det är ju inte direkt stor....

Att tro att Nvidia ska vara prisvärt är nog ganska naivt, iallafall för den här generationen. Jag brukar räkna med att man får betala mer för Nvidia mot ATi för likvärdig prestanda. Hur prisvärt är GTX480 mot ett 5870, eller hur presterar det mot ett 5970 liksom?

Jag tror inte att GTX460 blir bättre än 5830, kanske om man överklockar...

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nussse:

Någon som har koll på vad det kommer bli för skillnad på 460 och 465??

GTX465 är gf100 chip som inte klarade att bli GTX470 och GTX480

GTX460 är ett avsevärt mindre chip, GF104, i storleksordningen runt HD5870. Det mest intressanta är att slutdesignen sattes i våras. Så nvidia bör ha haft tid att åtgärda designproblemen med GF100.

Ingen vet säkert än, men bli inte förvånad om det är närmare GTX470 än GTX465.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Att tro att Nvidia ska vara prisvärt är nog ganska naivt, iallafall för den här generationen. Jag brukar räkna med att man får betala mer för Nvidia mot ATi för likvärdig prestanda. Hur prisvärt är GTX480 mot ett 5870, eller hur presterar det mot ett 5970 liksom?

Jag tror inte att GTX460 blir bättre än 5830, kanske om man överklockar...

Beror väl helt på va man prioriterar. Vill man ha kraft utan lull-lull med tveksama drivrutiner väljer man ATI, vill man däremot betalla lite extra för CUDA Physx 3D vision väljer man Nvidia.

EDIT: väntar på en tannat quote, den är lika säker som amen i kyrkan

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Beror väl helt på va man prioriterar. Vill man ha kraft utan lull-lull med tveksama drivrutiner väljer man ATI, vill man däremot betalla lite extra för CUDA Physx 3D vision väljer man Nvidia.

EDIT: väntar på en tannat quote, den är lika säker som amen i kyrkan

Att du ens tar upp tveksamma drivrutiner gör hela ditt inlägg till en tidsödlsare. Det är folk som kör på Nvidia som klagar på AMDs drivare, inte de som faktiskt använder deras kort. Haft gott om både ATi och Nvidia-kort genom tiderna och inte har AMD strulat mer än Nvidia. Skit bakom spakarna är oftast felet, inte drivarna i sig. Du kanske inte klarar av det, men det är ju trots allt ditt problem.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Fermi har betydligt sämre Texture (GT/s) än 8xxx/9xxx/GTX 2xx serien, tror det påverkar rätt så negativt i vissa spel.
Se här och uppåt: Comparison of Nvidia graphics processing units - Wikipedia, the free encyclopedia

768 MB grafikminne känns lite, det är ju som ett gammalt 8800 GTX, förhoppningsvis kommer det "specialkort" från exempelvis Zotac, Sparkle med flera med dubblerad mängd grafikminne, då blir det ett givet köp! Det finns nämligen en del spel som kräver >1 GB grafikminne, exempelvis GTA IV kräver cirka 1,5 GB grafikminne om man har allt på max, men det går att fixa så man överskrider de automatiska begränsningarna i spelet men det blir artefakter även om du har mycket och snabbt primärminne.

Skrivet av Valiumballong:

Att du ens tar upp tveksamma drivrutiner gör hela ditt inlägg till en tidsödlsare. Det är folk som kör på Nvidia som klagar på AMDs drivare, inte de som faktiskt använder deras kort. Haft gott om både ATi och Nvidia-kort genom tiderna och inte har AMD strulat mer än Nvidia. Skit bakom spakarna är oftast felet, inte drivarna i sig. Du kanske inte klarar av det, men det är ju trots allt ditt problem.

Jag tycker också NVIDIAs drivrutiner är bättre, å andra sidan har jag inte lyckats installerat och sett nyare Catalyst på min laptop för då låste den sig helt. Har inte provat med program som Drive Sweeper dock, men laptopen fungerar bra med dessa gamla iaf (Drivers Version: 8.591.0.0 – Catalyst 09.3).

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Att du ens tar upp tveksamma drivrutiner gör hela ditt inlägg till en tidsödlsare. Det är folk som kör på Nvidia som klagar på AMDs drivare, inte de som faktiskt använder deras kort. Haft gott om både ATi och Nvidia-kort genom tiderna och inte har AMD strulat mer än Nvidia. Skit bakom spakarna är oftast felet, inte drivarna i sig. Du kanske inte klarar av det, men det är ju trots allt ditt problem.

Tycker också nV har bättre drivers, faktiskt.
Fast personligen beror det mest på en sak; "force vsync off" funkar inte på alla spel på AMD drivers (särskilt irriterande är att det inte fungerar på det spel som jag behöver det mest på), men funkar utmärkt på nV.

Visa signatur

Mina inlägg kan innehålla spår av ironi och/eller sarkasm.
加油!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Watertrue:

Tycker också nV har bättre drivers, faktiskt.
Fast personligen beror det mest på en sak; "force vsync off" funkar inte på alla spel på AMD drivers (särskilt irriterande är att det inte fungerar på det spel som jag behöver det mest på), men funkar utmärkt på nV.

Måste vara ett gammalt eller snabbt spel om du vill köra utan vsync. CS 1.6?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snozan:

Beror väl helt på va man prioriterar. Vill man ha kraft utan lull-lull med tveksama drivrutiner väljer man ATI, vill man däremot betalla lite extra för CUDA Physx 3D vision väljer man Nvidia.

EDIT: väntar på en tannat quote, den är lika säker som amen i kyrkan

Vi vet att du sover med ditt nvidia kort, men AMD har också 3d. Och varför vill man ha Physx? Finns inget spel som har det som är värt att spelas pga physx. Och förstår inte varför alla Nvidia fanboys hela tiden ska dra upp "physx" och "cuda" hela tiden.. använder en vanlig person Cuda? Använder en vanlig person Physx? Nej?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mupp3n:

Vi vet att du sover med ditt nvidia kort, men AMD har också 3d. Och varför vill man ha Physx? Finns inget spel som har det som är värt att spelas pga physx. Och förstår inte varför alla Nvidia fanboys hela tiden ska dra upp "physx" och "cuda" hela tiden.. använder en vanlig person Cuda? Använder en vanlig person Physx? Nej?

Jag tycker att Unreal Tournament III, Mirrors Edge och Batman: Arkham Asylum är bra spel...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

Prestandan kommer nog inte bli en höjdare, ati kommer nog ha övertaget.

Visa signatur

CPU: E2500k 4.9ghz GPU: AMD 290x

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Det är folk som kör på Nvidia som klagar på AMDs drivare, inte de som faktiskt använder deras kort.

Det kanske är sant, men åt andra hållet så är det folk med ATI kort som alltid klagar på Fermis värmeutvekling samt strömförbrukning som egentligen är en non-issue..

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

Det kanske är sant, men åt andra hållet så är det folk med ATI kort som alltid klagar på Fermis värmeutvekling samt strömförbrukning som egentligen är en non-issue..

Värmeutveckling och strömförbrukning är inte en non-issue, oavsett tillverkare. Det är därför varenda recensent tar upp det. Hög strömförbrukning ställer högre krav på nätagget och värmeutvecklingen ställer högre krav på lådan och bidrar med oljud. Desto strömsnålare kort, desto enklare att få tyst. Jag hade ett x1900xt som jag körde på originalkylaren i 2 veckor, sedan dess har jag aldrig velat ha en dator jag inte kunnat överrösta med brödtuggande.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Värmeutveckling och strömförbrukning är inte en non-issue, oavsett tillverkare. Det är därför varenda recensent tar upp det. Hög strömförbrukning ställer högre krav på nätagget och värmeutvecklingen ställer högre krav på lådan och bidrar med oljud. Desto strömsnålare kort, desto enklare att få tyst. Jag hade ett x1900xt som jag körde på originalkylaren i 2 veckor, sedan dess har jag aldrig velat ha en dator jag inte kunnat överrösta med brödtuggande.

har du sett eller kört ett GTX 470 eller 480 i verkligheten?
nähe trodde inte de...

Och om du vill ha en high-end dator utan vattenkylning så får du räkna med oljud från fläkt oavsett ATI eller nvidia Jag har hört ett 5970 under load och de låter mer än mina GTX 470 SLI..

har man ett kvalitetsagg så är strömförbrukningen en Non-issue såvida man inte tycker 50 öre mer i månaden är nåt attt tala om..

Värmeutveklingen från de första review är överdriven och är bättre nu för både GTX 470 samt 480 med nya drivrutiner med mer aggresiv fläktkontroll. Tycker man att 84-90 grader under full load är för mycket så ändrar man enkelt fläktprofilen i Afterburner så att korten når ca 80 grader unde load..

så JA i min värld samt många andras så är
strömförbrukning
fläktljud
värmeutvekling en NON-Issue för alla som har fermi, men uppenbarligen inte för pro-ATI folk :/
Jag ser inte många GTX 470 eller 480 på andrahandsmarknaden så konsumenterna måste vara nöjda.
däremot kryllar det av ATIs 5xx-serie I wonder why?

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]