Permalänk
Medlem

irssi + screen

Hej!

Har ett litet problem som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Använder ett shell konto med screen och irssi på.

Har ställt in genom en guide om hur man får åäö att fungera med irssi.

Små bokstäver fungerar men när jag använder stora ÅÄÖ så blir texten helt konstig. Samma sak om nån skriver stora ÅÄÖ i kanalen.

Min conf e denna:
term_charset UTF-8
recode ON
recode_autodetect_utf8 ON
recode_fallback ISO-8859-15
recode_out_default_charset UTF-8
recode_transliterate ON

Såhär ser det ut med små åäö:

Helt okej

Såhär ser det ut med stora ÅÄÖ:

Konstigt.

Nån som vet vad som kan vara fel?

Permalänk
Medlem

Du skriver inte vad du använder för program för att ssha in till shellet, så jag gissar helt enkelt att du sitter i Windows med PuTTY?

Ändrat till UTF-8 i PuTTY?
(Windows -> Translation -> Recived Data assumed to be in witch character set:)

Permalänk
Medlem

Länge sen jag meckade med det där, men kör du ssh? har isf rätt charset i ssh-klienten? rätt charset i terminalen/skalet ?

Permalänk
Medlem

Självklart glömmer man nåt.

Kör med putty tray och har ställt in den som UTF-8 också.

Det fungerade perfekt för ca 1 månad sen. Vet inte vad som hänt. Har inte ändrat något speciellt.

Kan det vara dom jag har shell'et hos? Dom hade en diskkrasch för ett tag sen och var tvungna att byta disk och installera om allt.

Fast varför fungerar små åäö och inte stora? Borde det inte vara att inget av dom fungerar då?

Permalänk

Låter ju konstigt om inte stora ÅÄÖ funkar.. men små bokstäver gör det.

Kan bara tala från egen erfarenhet, jag kör irssi och screen på min egna server, och då har det hjälpt om man får själva systemet att ha rätt locales/charset från början. I Debian brukar jag köra "dpkg-reconfigure locales". Och välja alla en_US, sv_SE och sätta sv_SE som system-default. (En omstart är nödvändig)

Då funkar det i PuTTY för mig direkt.

Kanske ett tips till den som som kör servern. Lycka till.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com