Intel plockar bort PCI-stöd

Permalänk
Melding Plague

Intel plockar bort PCI-stöd

Processorjätten Intel kommer inte att ha stöd för PCI med nästa generations styrkretsar för moderkort. Alla instickskort ska istället anslutas via PCI Express.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Var på tiden

Permalänk
Medlem

Haha vet inte varför men lite roligt att just det moderkortet dom visar på bilden har svarta istället för "mjölkvita" pci-portar, men verkligen på tiden!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

lite surt om man sitter med ett ljudkort för 2k och vill uppgradera sitt moderkort då:P

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Haha vet inte varför men lite roligt att just det moderkortet dom visar på bilden har svarta istället för "mjölkvita" pci-portar, men verkligen på tiden!!

"och oftast mjölkvita porten." har dom ju skrivit men kanske har blivit redigerat sen du skrev.

Och till "cat_fish_1"
Har man ett ljudkort som man köpt nyss brukar de ju vara pciex iaf.
Annars är de bara att sälja det dyrt till någon ovetande och skaffa motsvarande modell till pci express istället

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Det är på tiden. PCI-portarna tar bara upp värdefull plats. Tyvärr så tillvekas det fortfarande en del PCI-kort av nån konstig anledning. Hoppas det blir slut på det nu då Surt för de som köpte Xonar Essence ST. Iofs lär det säljas moderkort med PCI via nån extra styrkrets ett bra tag till, även om Intel droppar stödet i sitt chipset.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Jag ser framför mig en strålande marknad för PCI kontroller chip, precis som det blev när dom fick för sig att slopa PATA kontrollern.

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns många bra ljudkort som använder PCI...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

lite surt om man sitter med ett ljudkort för 2k och vill uppgradera sitt moderkort då:P

De är därför man ser till att köpa ljudkort med Pci-E

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Ouch. Kommer slå väldigt hårt på folk med PCI-kort i >10000 kronors klassen. PCI-E korten är ju fortfarande ganska ovanliga och dyra både som kontrollerkort och med andra funktioner. Hoppas AMD har kvar stödet i Bulldozer moderkorten.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

De är därför man ser till att köpa ljudkort med Pci-E

eller köper en bulldozer vid nästa uppgradering

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Ouch. Kommer slå väldigt hårt på folk med PCI-kort i >10000 kronors klassen. PCI-E korten är ju fortfarande ganska ovanliga och dyra både som kontrollerkort och med andra funktioner.

Jepp, PCI-marknaden är ju rätt så stor ännu! Känns som Intel är rätt snabba att skippa vissa standarder, men samtidigt rätt långsamma att anamma nya... (som USB 3)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Men... vad ska det nu bli av mina underbara Voodoo2 kort :/

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Ja att helt slopa PCI är bara korkat så länge det fortfarande fins kort som nästan är PCI exklusiva men intel gör det ju bara på high end system villket är mer vettigt sätt att fasa ut en standard. Du hittar inga BILLIGA 4 ports sata kort. Det finns billiga sil sata 300 med 2 portar men för den som vill ha 4st portar billigt är det sata 150 med 4 portar och PCI som gäller.

Ljudkort lika så är PCI inte ovanligt. Dessutom fungerar PCI kort ofta i PCI-X platser så har man tidigare använt ett relativt modernt workstationsystem kanske man haft just PCI kort i PCI-X platser.

Själv har många PCI kort och det blir DYRT som stryk att byta ut alla och det finns som sagt inte alltid billiga PCI-E alternativ utan man får gå på dyrare promies kort med 4 portar för 2-3 gånger priset och sämmre linux komptabilitet eller windows komptabilitet och funktionalitet och varför? Bara för Promies låter bättre än sil? Skit samma blir det först när man kommer upp i 3-4K med dedikerad hårdvaru raid då köper man ju PCI-E så klart.

Själv passade på nu att uppgradera till moderkort med 3st PCI, 2st 16X PCI-E och 1st 1x PCI-E bara för jag behövde 3st PCI platser men samtidigt i framtiden när jag vill byta mina PCI kort till PCI-E så kan jag också göra det utan att byta moderkort igen.
Sparade hur många tusen som helst på den kompromissen.

PCI är slött som stryk ja men det är ekonomiskt och praktiskt struligt att bara byta ut massa instickskort på en gång.

Permalänk
Medlem

Eller så behåller man alla sina instickskort i ett system som har PCI?
Jag tycker det är bra att man släpper gamla standarder. Vill man använda gamla standarder så finns det ju plattformar som stödjer det, men att släppa det på mainstreamplattformarna kunde dom gärna varit lite snabbare med.

Permalänk
Medlem

Ett steg i rätt riktning, PCI bussen är helt enkelt för slö och den behöver ersättas fullt ut. Hoppas dom kan göra sig av med floppy & IDE medans dom håller på...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

Ouch. Kommer slå väldigt hårt på folk med PCI-kort i >10000 kronors klassen. PCI-E korten är ju fortfarande ganska ovanliga och dyra både som kontrollerkort och med andra funktioner. Hoppas AMD har kvar stödet i Bulldozer moderkorten.

amd kommer ha kvar stödet i bulldozer moderkorten. dock så borde det vara hyfsat lätt för tillverkare att bygga in en adapter på moderkortet så det kan fortsätta finnas pci

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Eller så behåller man alla sina instickskort i ett system som har PCI?
Jag tycker det är bra att man släpper gamla standarder. Vill man använda gamla standarder så finns det ju plattformar som stödjer det, men att släppa det på mainstreamplattformarna kunde dom gärna varit lite snabbare med.

Hur läge till tror du ett moderkort från 2004 håller efter 24/7 drift? Att kondigarna inte exploderat än är bara ren tur. Dessutom hur effektivt tror du systemet är vad det gäller effekt och prestanda? Själv skrapade jag av 50W på det systemet och fick 3x prestandan vad det gäller CPU men även PCI korten fick jag 2-3x boost från. Även gamla system med PCI bus är inte nära lika effektiva som dom teoretiska 133Mb/sek madens ett modernt moderkort kommer betydligt närmare. Sedan att man dessutom har fler bussar som PCI-E där jag numera har andra funktionaliteten gör att prestandan överlag på mina hemmapulade filservers med existerande PCI kort gick från ca 300Mbit till 650Mbit kontinuerlig skriv och läs prestanda över nätverket. Fins all anledning till att vilja uppgradera befintligt system och ändå behålla PCI kort. PCI-E kort är självklart snabbare i många fall men hur mycket i individuella fall och till vilket pris? lönsamt i alla lägen? Knappast.

Permalänk
Medlem

Gött av Intel att ta initiativet till ett sånt här steg, hoppas att AMD följer efter med deras nästa serie av styrkretsar. Förhoppningsvis så kommer detta att få mer företag att börja släppa sina produkter med Pci-E istället för bara pci. Hoppas att de även går över till en en-chips lösning istället för North+South bridge...

Tror dock att moderkortstillverkare kommer att fortsätta att ha med PCI platser då det finns lösningar med konverterings chip mellan Pci-E och pci.
Så helt dött kommer det inte att vara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

De är därför man ser till att köpa ljudkort med Pci-E

Visst låter det enkelt, men har man som jag inte någon extra PCI-E port så finns det inte mycket att göra mer än o köpa Pci. Jag har en extra PCI:e 16x, men känns tveksamt o fylla det med ett ljudkort istället för ett extra grafikkort i framtiden.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

Ja det är väl inga problem, bara tillverkarna gör motsvarande kort till pci-e. Problemet är att de inte gör det. Jag vill ha ett X-fi gamer och ett bra nätverkskort till pci-e som inte kostar skjortan tex. När jag nu byter. För mig är det ingen panik än men det är dax för tillverkarna att haka på nu sluta helt med pci-kort och satsa fullt på pci-e.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Fan på tiden, skiten sitter ju bara i vägen. Har man PCI-kort som man måste använda får man väl skaffa sig ett moderkort med PCI-platser eller behålla sitt gamla, men för de flesta som köper ny dator idag är de helt onödiga.

Btw, X-fi Titanium är PCI-Express, plus att det är mycket bättre än Extreme Gamer för samma pris.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag tog bort ett inlägg som bröt mot § 1.6 i reglerna eftersom det bara innehöll ett citat och texten "ord" och alltså inte förde diskussionen framåt. Jag tog också bort ett inlägg som kommenterade det andra borttagna inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrStalker:

Btw, X-fi Titanium är PCI-Express, plus att det är mycket bättre än Extreme Gamer för samma pris.

På vilket sätt?

Vilket pci-e-nätverkskort sk aman köpa då?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka att det är skönt att de tar bort pci stödet. Det må vara upp till moderkortstillverkarna hur de utformar sina moderkort men jag tycker det är totalt onödigt på de datorer man bygger nu för tiden.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Hoppas de tillverka flera PCI-E kort så att man kan köpa något att sätta i platserna för jag blev lite besviken av utbudet.

Permalänk
Medlem

Ett steg i rätt riktning, nu hoppas man bara få se moderkort med lite fler mellanstora pci-e slottar och sen skall dom vara öppna så man kan sätta i större kort. Folk som köpt ljudkort för 2k och gnäller. Men herregud, bara grejen att köpa ett ljudkort för 2k innebär att du är lurad redan då. Att du sen inte fattat bättre än att köpa ett med PCI-e, tja... lurad igen.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Bra med ny teknik, möjlighet till färre flaskhalsar och förhoppningsvis fler pic express x16 portar. Måhända får somliga köpa nya ljudkort och dylikt (i mitt fall nytt trådlöst internet, mitt draf n 2.0 är pci ) men det är smällar man får ta.

Permalänk
Medlem

Visst är det jobbigt såhär i början - men Intel skapar ju en enorm marknad och jag är övertygad om att alla instickskortstillverkare kommer att följa efter och tillverka styrkort mm i PCI-Express - sen är det bara att vänta på att produktionen kommer igång så priserna faller.

Anledningen till att PCI-Express-kort är så dyra idag är ju att marknaden är liten - men måste ha sina instickskort, självklart tar dem ut en rejäl summa bara för att det inte finns några alternativ då.

Permalänk
Hedersmedlem

Det kom faktiskt lite oväntat, om man nu kollar på ljudkort så finns det 15 indexerade pci-e och 90 pci på prisjakt av 153 st, (interna snackar vid då). Så en stor majoritet använder fortfarande pci till ljudkort. Men jag har inte använt pci på länge, senast var mitt förra ljudkort.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.