Intel plockar bort PCI-stöd

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Det kom faktiskt lite oväntat, om man nu kollar på ljudkort så finns det 15 indexerade pci-e och 90 pci på prisjakt av 153 st, (interna snackar vid då). Så en stor majoritet använder fortfarande pci till ljudkort. Men jag har inte använt pci på länge, senast var mitt förra ljudkort.

Så 153-(90+15) = 48 Vad har dessa för anslutning tro?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

På vilket sätt?

Vilket pci-e-nätverkskort sk aman köpa då?

Välj ett som passar plånboken. Intels kort är alla bra kort så lär inte bli missnöjd med prestandan.
AMENTIO AB / INTEL INTEL GIGABIT CT DESKTOP BULK MANAGEABLE SINGLEPORT PCI-E
AMENTIO AB / INTEL EXPI9400PT server adapter 1Gbit RJ-45 PCI Express bulk
AMENTIO AB / INTEL E1G42ETBLK PRO/1000 Adapter bulk

Köpte själv dual port gbit versionen från amentio. Kom typ dagen efter med företagspacket till min dör har flera 1Gbit intel PCI kort med som jag båda benchat upp till 850mbit så intel kan göra nätverkskort.

Skrivet av heande:

Så 153-(90+15) = 48 Vad har dessa för anslutning tro?

USB kanske? Finns ju externa om du inte visste det?

Permalänk
Medlem

känns dumt :/ köpte nydligen ett nytt ljudkort för PCI, skulle tagit PCIe om det inte var 3x så dyrt. Om detta ska funka bra måste priserna på PCIe saker sänkas ganska mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

USB kanske? Finns ju externa om du inte visste det?

Det var ju interna kort... och det fanns bara pci-express och pci som möjliga sökkritier

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Lite surt för oss med ett gäng PCI och PCI-x kort liggande. Fördelen är väll att detta kanske kan få ner PCI-X korten i mer humana priser då de oftast kostar bra mycket mer än deras PCI ditto. Har själv ett gäng Intel Pro MT Server Gigabit nätverkskort både av dual och single port varianten och jag vet att man inte kan få ut den fulla hastigheten över PCI men de är fortfarande bra mycket bättre än något integrerat realtek skit. Att ersätta all dem med PCI-E kort skulle kosta en mindre förmögenhet. Något dock som jag tycker är synd är att de inte har PCI-X istället för PCI på de flesta moderkort. PCI-X är ju bakåtkompatibelt med PCI och är nästan 10ggr snabbare.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

PCI-E är en switchad buss. PCI är en hubbad buss precis som USB. Det kostar mer att implementera en switchad buss eftersom man måste ha en switch och sen exklusiva ledningar till varje kortplats. En hubbad buss är mycket enklare men prestandan är också sämre. Det finns så mycket PCI och PCI-X kort liggandes att det lär dröja ett tag innan den standarden försvinner. ISA fanns ju med oss ända till sekelskiftet.

Permalänk
Medlem

jo 1066Mb/sek för 133Mhz med 64bit. Och ja så länge PCI kortet är av ny version nog, inte alltid fallet så kan det användas. Passar det så ska det fungera. Kört så själv många gånger. Fins även 64bit PCI.
Det vi kallar PCI på PC är Halvlägds 32bit PCI. PCI fins som 64bit och då är det full lägds PCI. PCI-X är bara PCI fullägds i högre frevens men bakåtkomptabilt.

Har en burk som faktiskt har 3st 64bit 33Mhz Fullängds PCI platser alltså INTE PCI-X men det går fint med PCi-X kort med

Stora problemet är att en parallell buss som PCI elelr PCI-X är dyr och svår att implementera så den blir snabb. PCI-E är billigare på alla vis.

För ansåg man att parallella bussar var vägen att gå för hastighet. Numera anser man att seriella bussar är vägen att gå. Enklare att få upp i frekvens och enklare att integrera.

Permalänk
Medlem

hmm, hur blir det med pci-e kanalerna då, om man ska köra ljud och kontrollers etc på pci-e?.
Just nu är det väldigt rörigt på just ljudkortsfronten, med pci kort som saknar 64bits drivare, och pci-e kort som inte funkar på XP.

Permalänk
Medlem

Tycker jag är dumt, kommer säkert moderkort med extrakretsar som lägger till det igen, mitt Auzentech X-Plosion DTS Connect (lång beteckning, puh! ) som kostade 1500 nytt spöar alla nuvarande integrerade ljudlösningar! Men mitt Gigabyte P55 har förutom PCI även IDE! Jag har kvar min diskettstation i chassit av nostalgiska skäl men inte kopplat in den av luftgenomströmmningskäl (allt går numera med USB).

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Tycker jag är dumt, kommer säkert moderkort med extrakretsar som lägger till det igen, mitt Auzentech X-Plosion DTS Connect (lång beteckning, puh! ) som kostade 1500 nytt spöar alla nuvarande integrerade ljudlösningar! Men mitt Gigabyte P55 har förutom PCI även IDE! Jag har kvar min diskettstation i chassit av nostalgiska skäl men inte kopplat in den av luftgenomströmmningskäl (allt går numera med USB).

Som min diskettstation i ena burken jag köpte på inet. Skulle använda den efter 1 år för första gången, skulle göra en disket för bios flash. Tror du den fugnerar. Nej trasig. Rätt inkopplad men fungerar inte ens vid booten, disk error hela tiden påminner mig om att nästa gång jag köper en diskettstation för 149Kr att testa så den är hel först

Permalänk

Lite väl tidigt.. trodde det skulle ta längre tid att få bort den.. liksom många bra ljudkort och ibland behöver man en pci port för något fjutt om man trycker in en gammal disk för att se vad som ligger på den etc

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Ett steg i rätt riktning, PCI bussen är helt enkelt för slö och den behöver ersättas fullt ut. Hoppas dom kan göra sig av med floppy & IDE medans dom håller på...

Håller med och vill lägga till PS/2, USB 2.0.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Men om det nu är som du säger så är det bara att leta efter moderkort med PCI-E x8 längds (blir det va?) platser så kan man ha alla sina PCI kort i dem?

Nej, PCI och PCIe är helt inkompatibla.

Är nyheten redigerad eller her alla missat

Citat:

Pensionerandet av PCI gäller framför allt prestanda- och mellansegmentsversionerna H67, P67 och H61, de mer företagsinriktade kretsarna Q67, Q65 och B65 kommer att behålla stöd för porten.

Måste man ha PCI så kommer det finnas alternativ. Stödet finns förmodligen i samtliga chipset och en del moderkortstillverkare kommer säkert på hur man aktiverar det.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Trevligt, har inte använt något PCI-kort på flera år och tycker att dom bara tagit onödig plats på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Lagom kul när man ganska nyligen köpte sig ett ASUS Xonar Essence ST Men men, intel har kanske en bra anledning till detta. Jag vet inte hur snabb en PCI är jämfört med en PCIe och det är därför man väljer att fasa ut PCI.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

PCI bussen är på 133Mb/sek för halvlägds och hellägds är 266Mb/sek. PCi-E är full deplux tror jag inte PCI är, kan vara men knappast märkbart i praktiken i så fall. I alla fall 133Mb/sek i teorin i praktiken sällan över 100Mb/sek. Hur snabb PCI-E är i praktiken vet e tusan menar inte många som kör en disk på ett billigt sil som kalar 250mb/sek det är vad PCi-E 1.1 klarar vardera håll och 2.0 klarar 500mb/sek vardera håll. Så det är stor skillnad jag. Problemeet med PCI märks främst om man har flera kort och dom bråkar om banbred tex ett kontrollerkort för diskar och ett nätverkskort. vardera fungerar dom bra men i hop inte så bra.

Men PCI bussen fungerar bra för enkla datorer i hemmet. En billig NAS eller nåt men bygger man på nya delar så går man så klart PCI-E men nu är det ju inte alltid fallet utan ofta återvinner i alla fall jag komponenter. Inte miljonär precis.

PCI-X fins i 533Mb/sek upp til 1066Mb/sek sedan fins det nog nyare standarder men tror aldrig någon faktiskt implementerat nyare PCI-X. Helt enkelt kom för sent så PCi-E tog över.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av heande:

Det var ju interna kort... och det fanns bara pci-express och pci som möjliga sökkritier

De är ju helt enkelt inte ifyllda, kanske så gamla kort så att ingen tyckte det var värt att fylla i specifikationerna, eller kort som bara säljes av en återförsäljare.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Det var på tiden !

Visa signatur
Permalänk

alltid skönt att endast se pci-e portar istället för en/två pci-e med 50 pci portar på moderkorten :/

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk

Äsch PCI är helt ok för mig. Har det till mitt sunkiga ljudkort just nu

Tror också att tillverkarna av moderkorten kommer använda sig av kretsar som konverterar pci-e till pci så man ändå kan få en PCI-plats på moderkortet

Skrivet av Orici:

Håller med och vill lägga till PS/2, USB 2.0.

Nej nej, länge leve nostalgin!

Nja, USB 2.0 kan man ju säga hej då till eftersom USB 3.0 är fullt bakåtkompatibel.

Visa signatur

Balle

Permalänk
Skrivet av Orici:

Håller med och vill lägga till PS/2, USB 2.0.

+1 på den.

Skulle vilja se några moderkort som saknar: PS/2, USB 2.0, IDE, Floppy, PCI, VGA, sata 3 och analogt 5.1...

Eller ja, analoga 5.1 finns det ju ingen bra ersättare till. Men de andra skulle kunna få försvinna/ersättas med bättre grejer, typ integrerat wlan.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_Berglund:

+1 på den.

Skulle vilja se några moderkort som saknar: PS/2, USB 2.0, IDE, Floppy, PCI, VGA, sata 3 och analogt 5.1...

Eller ja, analoga 5.1 finns det ju ingen bra ersättare till. Men de andra skulle kunna få försvinna/ersättas med bättre grejer, typ integrerat wlan.

Integerat wlan på en stationär är en dålig ide.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av n1ck0:

Lagom kul när man ganska nyligen köpte sig ett ASUS Xonar Essence ST Men men, intel har kanske en bra anledning till detta. Jag vet inte hur snabb en PCI är jämfört med en PCIe och det är därför man väljer att fasa ut PCI.

Jag tror att Intel börjar känna press från andra tekniker som Risc osv. Där har man nu prestanda som är börjar likna x86 fast till lägre priser och som drar mindre ström. Så det är nog ett försök att få ner antalet kretsa/tillverkningskostnad/strömförbrukning från intels sida. Detta kommer förhoppningsvis leda till billigare moderkort för så här kan det inte fortsätta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

Integerat wlan på en stationär är en dålig ide.

Jag men var är Bluetooth? Det skulle jag vilja se omedelbart.

Permalänk

Men jag vill ha kvar pci, com, lpt, PS/2 x2... helt onödigt att fasa ut och plötsligt har man ett gäng skrivare som och tangentbord och jag klarar mig inte utan kvm switch och cat5 extender. har testat med usb adapter och det funkar inte med det jag testat..

väldigt dumt att slänga saker för flera tusentals kronor bara för att det är 'gammalt' men när det fungerar så fint. visst tar de bort portarna på I/O plåten men isf ska det finnas pinsout för det på moderkortet!

Det var bättre för i vissa avseenden.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Är det som så att man vill ha tillgång till alla gamla standarder får man helt enkelt handla där efter men för den sakens skull så lär väl knappast alla chipset tillverkare fortsätta integrera stöd för dem i alla sina chip, det enda det leder till är ökad strömkonsumtion, mindre area till övers för nyare standarder & knepigare arbete för att få stabilitet i kretsarna & drivarna. För att inte tala om högre priser till slutkund.

Vill man ha tillgång till gamla standarder så finns det faktiskt adaptrar som fungerar, har själv använt mig av diverse usb-com adaptrar & ps2 & paralell adaptrar vilket alla har fungerat prima.

Att säga att man vill ha tillgång till pci buss i fortsättningen för att man vill använda raid kort & dyligt är lite underligt, visst jag kan förstå det ur pris hänseende men sett på prestanda begriper jag det inte & så förbaskat mycket dyrare är inte pci-e sata/sas controllers men majoriteten av dem är betydligt snabbare än sin pci motsvarighet.

Jag är i vanliga fall emot att byta ut standarder för ofta men till & med jag ser det dumma i att klamra sig fast vid PCI bussen, den har levt ett lååååååångt liv men det börjar bli dags att ersätta den fullt ut.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Gäller detta Intels egna moderkort eller alla moderkort med Intell-socket?

Tänkte att om intel slopar stödet så kanske till exempel Gigabyte som gör moderkort med intel-socket har kvar stödet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Men jag vill ha kvar pci, com, lpt, PS/2 x2... helt onödigt att fasa ut och plötsligt har man ett gäng skrivare som och tangentbord och jag klarar mig inte utan kvm switch och cat5 extender. har testat med usb adapter och det funkar inte med det jag testat..

väldigt dumt att slänga saker för flera tusentals kronor bara för att det är 'gammalt' men när det fungerar så fint. visst tar de bort portarna på I/O plåten men isf ska det finnas pinsout för det på moderkortet!

Det var bättre för i vissa avseenden.

Exakt!
Förstår ej varför folk vill blir av med ps/2 kontakterna och com portarna de är ju inte direkt så dom tar upp plats, tror de ej är många som använder sig alla 12 usb kontakter som sitter på moderkorten idag.

Tror de är mestadels p12:er som vill ha flashiga republic moderkort med alla gamla standarder utfasade, då de inte inser innebörden av användningsområdet för dessa superba portar.

Varför ska jag lägga pengar på massa adaptrar som hänger på sidan och man ska ha drivrutiner osv till när jag kan plugga in mitt Keytronic Ergoforce direkt in i datorn eller en Com port där jag kan styra mina switchar med.

Visa signatur

Underhållning: Fractal Design R5 | Intel i5-6600K | Asus Z170 Pro Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB | Aorus GeForce 1080Ti Xtreme 11G

Server: Antec P182 | Intel Xeon E3-1230v2 | Gigabyte GA-Z77-DS3H | Corsair PC3-12800 4x8GB | ESXi 5.1

Nas: Fractal Design XL | Intel i3-2100T | Gigabyte GA-Z68MX | Kingston HyperX 2x4GB | 8x3TB | Freenas 8.3

Permalänk
Medlem

Trådlösa nätverkskort til pci-express x1 finns det 3st av eller nått på prisjakt och dom är fan svindyra

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk

Först bios, och nu detta...tung månad detta, men det är väl bara att inse att man inte är purfärsk längre=)

Visa signatur

Allt går med våld, Går det inte med våld får man ta till mer våld :O)