Permalänk
Medlem

Vattenkylningsn00b behöver hjälp..

Sitter just nu på en rigg som stå nedan. känner att de skulle var roligt att testa på vatten. De som inte står är att ja har ett Gigabyte GA-X58A-UD3R. ja skall ha allt man behöver ock priset är inget problem. sen vill ja ha en cylindrisk reservoar. vill ha en kylning till moderbordet också nord och syd brygga. allt skall vara snyggt. kommer byta ut 5850 till ett 5870 i veckorna så de kan ni räkna med.

Visa signatur

Intel i7 930@4,2ghz med vatten*Corsair XMS3 DDR3 1333MHz@1600Mhz 6GB*ASUS Radeon HD 5870 1GB + VTX Raddeon HD 5870 1GB @ 950/1250*Hitachi Deskstar 7K1000.C 1TB 7200RPM*Chieftec Super Series 1200W*

Permalänk
Medlem
Skrivet av TnTmuffe:

Sitter just nu på en rigg som stå nedan. känner att de skulle var roligt att testa på vatten. De som inte står är att ja har ett Gigabyte GA-X58A-UD3R. ja skall ha allt man behöver ock priset är inget problem. sen vill ja ha en cylindrisk reservoar. vill ha en kylning till moderbordet också nord och syd brygga. allt skall vara snyggt. kommer byta ut 5850 till ett 5870 i veckorna så de kan ni räkna med.

Vatten kyla moderkortet = super waste

vad har du för chassi?

Permalänk
Medlem

Fractal Design Define R2. Ja tycker de kommer se snyggt ut. he har inget att göra med kylning utan bara locks.

Visa signatur

Intel i7 930@4,2ghz med vatten*Corsair XMS3 DDR3 1333MHz@1600Mhz 6GB*ASUS Radeon HD 5870 1GB + VTX Raddeon HD 5870 1GB @ 950/1250*Hitachi Deskstar 7K1000.C 1TB 7200RPM*Chieftec Super Series 1200W*

Permalänk
Medlem

om det bara är för utsende så lägg pengarna på något vettigare.
jag vet inte om du har förstått att det kostar 4-5k~ med full vatten kylning.
för dom pengarna får du mycket vettigare grejer.

jag tycker du ska köra:
Ek Supreme - LT
10-kit 13mm Niplar
Valfri 360 radiator
valfri tub resevoar.
Ek Pump 800lph.
+6st Valfria Fläktar.
Sen får du vara kreativ och göra en Radbox

allt finns på indomo.
kommer kosta dig 2000~
kör min i7 930 i 4.5 HT ON med samma setup

Permalänk
Medlem

har sett att dom brukar göra så att dom tar bort där hårdisarna sitter å her radiatorn där.

Visa signatur

Intel i7 930@4,2ghz med vatten*Corsair XMS3 DDR3 1333MHz@1600Mhz 6GB*ASUS Radeon HD 5870 1GB + VTX Raddeon HD 5870 1GB @ 950/1250*Hitachi Deskstar 7K1000.C 1TB 7200RPM*Chieftec Super Series 1200W*

Permalänk
Medlem

ok kör en 240 radiator då

Permalänk
Medlem

klara allt av att kyla prollen och 2 grafikkort? men men ja har fast arbete och har väligt bra betalt. så pengarna e inget problem.

Visa signatur

Intel i7 930@4,2ghz med vatten*Corsair XMS3 DDR3 1333MHz@1600Mhz 6GB*ASUS Radeon HD 5870 1GB + VTX Raddeon HD 5870 1GB @ 950/1250*Hitachi Deskstar 7K1000.C 1TB 7200RPM*Chieftec Super Series 1200W*

Permalänk
Medlem

någon annan som har ett lite mer exotiskt kitt i skortärmen:P som sagt de skall va kylning på grafikkorten också.

Visa signatur

Intel i7 930@4,2ghz med vatten*Corsair XMS3 DDR3 1333MHz@1600Mhz 6GB*ASUS Radeon HD 5870 1GB + VTX Raddeon HD 5870 1GB @ 950/1250*Hitachi Deskstar 7K1000.C 1TB 7200RPM*Chieftec Super Series 1200W*

Permalänk

satsa på bil istället det är mycket bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklas12287:

satsa på bil istället det är mycket bättre

Nu vad de ju inte de TS frågade om, vill han lägga pengar på vatten så är det hans ensak.

Jag skulle börja med att byta chassi till ett mer vattenkylnings vänligt.

Permalänk
Medlem

zachry har rätt, till att kyla två 5870 och klockad i7 930 så minst trippel radiator och då får du ganska trång inne i chassi

du kan montera dubbel radiator fram (i hd fack) och sen enkel eller dubbel i toppen, eller du kan köra en trippel bakom chassi med egen gjorda hållare eller med swiftech rad box, koolance har också en sånt fast mycket snyggare och dyrare, eller som bäst att satsa på större chassi

sen till komponenter i själva vatten kylning
till grafikkort EK water blocks fullcover FC5870
till processor kan vara billigare om det handlar bara om utseende typ EK water blocks Supreme LT
och de block du kan välja med acetal eller plexi som top så det är upp till dig, acetal är mer robust och om man vill ha svart så den passar perfekt, har du färgat vatten så plexi är bra val då man kan se vatten inne i block
det finns andra cpu block som kan du gilla, kolla Watercool HK 3.0 ( om du vill billigare så kolla efter LC-LT modeller)
om du ska köra två grafikkort och överklockad cpu så inga slim radiatorer, ta de tjockare som EK water blocks CoolStream XT (46mm) eller en av de bästa som XSPC RX serie (60mm tjock) så det orkar kyla ordentlig och du kan köra med tystare fläktar så det blir också tystare med vettiga temps
Reservoar välj beroende på din smak
och pumpen är viktigast, ta inte den 18W ek pump (DCP4.0) Den är för stark, det blir mycket vibrationer och de passar bara till speciella system med stora restriktioner, pump på upp till 10W är bra, kolla Phobya DC12-260 (8W) eller EK water blocks DCP2,2 (6,5W) eller mycket populära swiftech mcp 350 (10W) men den sista är dyrast och man får tänka på att skaffa top eller en kombination av top med rest till den pump så man kan använda de nipplar man vill ha plus det blir tystare med ny top så jag tror pump på 8W blir perfekt till dig, den presterar hyfsat bra plus är rätt tyst och priset är ok
nipplar får du välja kompression, de påverkar inte prestanda men är mycket snyggare, så du väljer de efter slang, jag gillar mest masterkleer 10/16 så du kan välja färg som passar dig och kör till det kompression nipplar SM10/16 kan vara silver eller svart beroende på vad du vill

så i sverige du har indomo och cooling stuff, kontakta de innan du ska handla ngt så de hjälper dig välja rätt grejer, jag har handlat själv på cooling stuff flera gånger och service var den bästa jag har haft, så bäst att alltid kontakta de så de grejer som saknar i butiken de kan speciellt beställa, jag fick faktisk så ett par saker för en bra pris på köpet ;D
i övrig bara posta här så folk hjälper dig senare med bygget, bara bestäm dig på vad vill du ha (färger osv) och budgeten

Permalänk
Skrivet av tatus_se:

zachry har rätt, till att kyla två 5870 och klockad i7 930 så minst trippel radiator och då får du ganska trång inne i chassi

du kan montera dubbel radiator fram (i hd fack) och sen enkel eller dubbel i toppen, eller du kan köra en trippel bakom chassi med egen gjorda hållare eller med swiftech rad box, koolance har också en sånt fast mycket snyggare och dyrare, eller som bäst att satsa på större chassi

sen till komponenter i själva vatten kylning
till grafikkort EK water blocks fullcover FC5870
till processor kan vara billigare om det handlar bara om utseende typ EK water blocks Supreme LT
och de block du kan välja med acetal eller plexi som top så det är upp till dig, acetal är mer robust och om man vill ha svart så den passar perfekt, har du färgat vatten så plexi är bra val då man kan se vatten inne i block
det finns andra cpu block som kan du gilla, kolla Watercool HK 3.0 ( om du vill billigare så kolla efter LC-LT modeller)
om du ska köra två grafikkort och överklockad cpu så inga slim radiatorer, ta de tjockare som EK water blocks CoolStream XT (46mm) eller en av de bästa som XSPC RX serie (60mm tjock) så det orkar kyla ordentlig och du kan köra med tystare fläktar så det blir också tystare med vettiga temps
Reservoar välj beroende på din smak
och pumpen är viktigast, ta inte den 18W ek pump (DCP4.0) Den är för stark, det blir mycket vibrationer och de passar bara till speciella system med stora restriktioner, pump på upp till 10W är bra, kolla Phobya DC12-260 (8W) eller EK water blocks DCP2,2 (6,5W) eller mycket populära swiftech mcp 350 (10W) men den sista är dyrast och man får tänka på att skaffa top eller en kombination av top med rest till den pump så man kan använda de nipplar man vill ha plus det blir tystare med ny top så jag tror pump på 8W blir perfekt till dig, den presterar hyfsat bra plus är rätt tyst och priset är ok
nipplar får du välja kompression, de påverkar inte prestanda men är mycket snyggare, så du väljer de efter slang, jag gillar mest masterkleer 10/16 så du kan välja färg som passar dig och kör till det kompression nipplar SM10/16 kan vara silver eller svart beroende på vad du vill

så i sverige du har indomo och cooling stuff, kontakta de innan du ska handla ngt så de hjälper dig välja rätt grejer, jag har handlat själv på cooling stuff flera gånger och service var den bästa jag har haft, så bäst att alltid kontakta de så de grejer som saknar i butiken de kan speciellt beställa, jag fick faktisk så ett par saker för en bra pris på köpet ;D
i övrig bara posta här så folk hjälper dig senare med bygget, bara bestäm dig på vad vill du ha (färger osv) och budgeten

Tjenare tatus_se!

Har själv vattenkylning ifall du kommer ihåg när du hjälpte mig. Men reagerade på en sak du skrev här nu!

"zachry har rätt, till att kyla två 5870 och klockad i7 930 så minst trippel radiator",
Jag har frågat ett par personer ang att vattenkyla mitt 5970, och då rekommenderade dom att köra 2x 360 rads.

Borde inte 2x 5870's i samma loop utveckla mer värme än ett 5970 + min cpu i samma loop?

Ifall det inte gör det, så kommer jag att beställa ett 5970 block direkt haha.

-

Jag kan även rekommendera coolingstuff, Artur där är otroligt trevlig, Snabb på att svara på frågor, bra priser osv :-), leverans tiden var bara 2 dagar eller något sådant.

Btw, Kom ihåg ifall du skaffar vattenkylning, Låt din dator stå igång (med bara pumpen) 1-2 dagar, för att se ifall det läcker, Efter runt 12 h så började det komma ut lite vatten för mig, så drog av slangen, fixade lite silikon där (det var gängningen som läckte) så var det fixat! :-), Alltid bättre att vara säker än osäker :-).

Visa signatur

Macbook Pro 15" (late-2015)

Permalänk
Medlem

hej conradiminja, där med anslutningar var kass, men packning borde hålla, kanske du har inte skruvat tillräcklig? annars det går bra att köra med teflontejp som i vanliga vvs anläggningar.

Där till 5970 och två st trippel radiatorer är mycket överdrivet, först det beror på vilket radiator de tänkte och sen hur snabba fläktar får användas, dvs hur tyst det ska vara och hur mycket överklockad, om du ska använda typ xspc rx360 så du klarar dig med 5970 och processor, kanske temp blir inte 45 grader i load bara 50-55 men det beror på fläktar mest då, om du orkar höra typ 1000-1500rpm fläktar så det är ingen problem, jag sitter med thermochill pa120.3 med 3st scythe GT 1850 nerskruvat till ~850rpm för jag vill ha det tyst, i5 750@4GHz i load sitter på 65 grader och gpu (oklockad) sitter på 45 under spel
de som sa att ha två stycken 360 kanske menade de slimmade eller iaf ngt kass radiator i typ sandwich dvs med fläktar mellan de
du kan alltid testa, oklockad system säkert ska hålla sig bra med hyfsat temps så om du se att vid överklockning måste fläktar rotera snabbare men du pallar inte buller så köp en enkel/dubbel radiator till, beroende på fläktar du vill ha, ju större radiatorer desto saktare och tystare fläktar får vara för att behålla låga temps

Permalänk
Medlem

Håller med tatus_se.
Ang block och monteringar.

En annan idé kan vara att bygga en fristående chassi för radiatorerna. (finns en på swec som har gjort detta men kan inte hitta galleriet nu.)

Men som jag skrev tidigare också ska du sattsa pengar på vatten och vill ha de för utseendet så byt chassi.

Sen en 360 radiator till 2 5870 ska väll inte vara nått problem, kör med PnP och inblås så borde de inte bli några farliga temps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklas12287:

satsa på bil istället det är mycket bättre

hehe du ja renadan bil så de räcker å blir över:P

Visa signatur

Intel i7 930@4,2ghz med vatten*Corsair XMS3 DDR3 1333MHz@1600Mhz 6GB*ASUS Radeon HD 5870 1GB + VTX Raddeon HD 5870 1GB @ 950/1250*Hitachi Deskstar 7K1000.C 1TB 7200RPM*Chieftec Super Series 1200W*

Permalänk
Medlem

Jag hade nog bara monterat en 120x3-rad modell större (t.ex. PA120.3) bakom chassit, bild. Som sagt tidigare, köp inte en för kraftig pump, det misstaget gjorde jag i mitt första bygge, blev bara extra högljud och svårare att "bleeda".

Permalänk
Medlem

Jag kör med 2 st hd5970 i crossfire båda vattenkylda, med 1 radiator. Det är en Phobya G-Changer 360 med 3 st 120 mm noctua fläktar samt 13/19 masterkleer slang, vattenblocken är från EK och pumpen en swiftech mcp655 med EK-top och en EK reservoar 250. Idle temp är ca 26 grader, och full load överklockat ca 39 grader... Men det är kraftigt överklockat! Så att man behöver 2 st trippelradiatorer är bara bullshit. Satsa isåfall på kvalité som dom andra skriver.

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Medlem

mr axis vilket hastighet/växel har du på pumpen? sen vilka noctua fläktar och deras hastighet? tror du kör inte på full hastighet men fläktar kanske är där vid 100kubic per minut så det är därför så låga temps, iaf som jag skrev flera gånger och som mr axis säger och flera andra man ska inte lyda de som säger att man ska ha den starkaste pump och fler radiatorer, ser man på youtube 2-3 loop i samma dator med värsta och dyraste grejer betyder det inte att man behöver sånt, de vill bara visa upp sina grejer och hur mycket de spenderade på det

aldrig välj pump starkare än du behöver, ta så mycket radiatorer du har plats att sätta i men främst beroende på vad för luftflöde dina fläktar ska leverera, med vattenkylning handlar det mest med att göra tom värsta datorer tystare och med temps inom lugna gränser tom den är kraftig överklockad, tänk aldrig att du ska får så låga temps så det hjälper dig överklocka 20%+ mer än med bästa luftkylare för det kommer inte ge dig minus grader