Civilingenjör - Hur mycket tid till annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Det var just detta jag menade med effektiv pluggtid Jag vet inte riktigt men för mig känns inte en föreläsning på 2 timmar varav 30 min av denna tid är rast som effektiv pluggtid.
Jag tror att mitt program snittade på runt 4 timmar föreläsningar / övningar per dag och med plugg blev denna dag kanske 6-7 timmar, just på en sådan här dag kan man i efterhand använda fritiden till precis det man vill, för mig fungerar det hur bra som helst med gym men jag känner till andra som tränar fotboll på kvällarna.
Nja, jag tycker inte mitt påstående var vilseledande, det är inget tvång att vara med på just _alla_ föreläsningar, jag tror inte ett enda person i mitt program har verkligen varit på de alla, man märker när man behöver en föreläsning och när man kan studera det själv, och då dras även pluggtiden ner avsevärt. Mitt poäng är att man har grymt mycket fritid i vilket fall som helst åtminstone under de påbörjande åren, och då känner jag även folk från andra program än mitt egna som känner detsamma, förutom under tentaveckorna såklart. I slutet av utbildningen får man sitta längre ja, men det här är något jag är väldigt säker på att jag tog upp.

Ok så han kan spela i sitt fotbollslag då när han sitter på en föreläsning? Det är ju få som klarar att bara ha effektiv pluggtid dvs tid då de lär sig maximalt. Normalt är ju ändå att en dag i skolan tar nästan 8 timmar ibland mer eller mindre. Då är det väl vettigt att säga ca 8 timmar eftersom han frågar huruvida han har tid över till fotboll, vilket han antagligen kommer ha oftast, dock så finns det ibland saker man inte kan ställa in på kvällen, t.ex. grupparbete etc. Men att snacka om 2-3 timmar blir ju läskigt vilseledande speciellt eftersom en fotbollsträning antagligen är på sen eftermiddag/kväll, är man på föreläsningar och sen har 2-3 timmar plugg blir det ju en helt annan tidsbild. Mängden fritid beror ju också till stor del på huruvida du bor hemma eller inte. Behöver du laga mat, städa, tvätta, diska, handla mat, jobba extra och allt sådant själv så förlorar du också en massa tid på det, detta är ju sådant man oftast kan slippa om man bor hemma. Folk som bor hemma har ju generellt sett mer fritid än de som inte gör det. Jag kände inte att jag hade jättemycket fritid, men självklart han jag med att göra saker på fritiden, dock så var det periodvis extremt mycket att göra.

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

Frågan är ju helt klart i stil med "Hur långt är ett snöre"

Och svaret man ger då är förstås ett genomsnitt baserat på den empiriska kunskapen man har i området. Jag skulle säga att köpt i butik så är 35 meter ett rimligt svar. Efter användning så är nog 1-2 meter rimligt.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElDiablo:

Ok så han kan spela i sitt fotbollslag då när han sitter på en föreläsning? Det är ju få som klarar att bara ha effektiv pluggtid dvs tid då de lär sig maximalt. Normalt är ju ändå att en dag i skolan tar nästan 8 timmar ibland mer eller mindre. Då är det väl vettigt att säga ca 8 timmar eftersom han frågar huruvida han har tid över till fotboll, vilket han antagligen kommer ha oftast, dock så finns det ibland saker man inte kan ställa in på kvällen, t.ex. grupparbete etc. Men att snacka om 2-3 timmar blir ju läskigt vilseledande speciellt eftersom en fotbollsträning antagligen är på sen eftermiddag/kväll, är man på föreläsningar och sen har 2-3 timmar plugg blir det ju en helt annan tidsbild. Mängden fritid beror ju också till stor del på huruvida du bor hemma eller inte. Behöver du laga mat, städa, tvätta, diska, handla mat, jobba extra och allt sådant själv så förlorar du också en massa tid på det, detta är ju sådant man oftast kan slippa om man bor hemma. Folk som bor hemma har ju generellt sett mer fritid än de som inte gör det. Jag kände inte att jag hade jättemycket fritid, men självklart han jag med att göra saker på fritiden, dock så var det periodvis extremt mycket att göra.

Av de jag känner som tränar fotboll och studerar så håller i alla fall deras träningar till på kvällen, jag förstår inte varför det ska vara så omöjligt för trådskaparen???
Är man på en föreläsning, och slutar kanske vid 3, och sitter tills 17-18 i skolan, så hinner man på träningen som börjar 19-20, även kampsportsträning för vuxengrupper vet jag brukar vara på kvällar under dessa tider just på grund av jobb till exempel.
Jag fick intrycket att trådskaparen funderade över om han kommer behöva plugga så Mycket att han inte skulle Hinna till fotbollsträning, vilket jag verkligen inte tror, då som sagt räcker det oftast med 2-3 timmar utöver den föreläsning man har den dagen. Att plugga till civilingenjör är för mig som en vågrörelse, ibland har man extremt lite fritid och kan sitta hela dagar och studera, medan man veckan därpå går omkring och nästan har tråkigt då det är så lite att göra.
Som sagt, det finns många som tränar gruppträningar och studerar, så jag förstår inte varför det inte skulle funka för trådskaparen, med andra ord förstår jag inte vad du vill diskutera om.
Om du tycker att 2-3 timmar effektiv pluggtid är vilseledande får du väl tycka det, men det verkar som att alla andra förstår, dock tycker jag inte att vi ska spamma tråden angående om 2-3 tim. är vilseledande eller inte längre eftersom trådskaparen uppenbarligen har fått både förklaringar om ämnet nu och svar på sin fråga från olika håll.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • ZOTAC RTX 3080 OC • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sanazin:

Om du tycker att 2-3 timmar effektiv pluggtid är vilseledande får du väl tycka det, men det verkar som att alla andra förstår, dock tycker jag inte att vi ska spamma tråden angående om 2-3 tim. är vilseledande eller inte längre eftersom trådskaparen uppenbarligen har fått både förklaringar om ämnet nu och svar på sin fråga från olika håll.

Nja, lite vilseledande får man nog anse att det är. Varför bara inte konstatera att heltidsstudier förväntas ta ungefär 40 h/vecka och att de flesta som klarar sig hyggligt lägger ned ungefär så mycket tid på dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nja, lite vilseledande får man nog anse att det är. Varför bara inte konstatera att heltidsstudier förväntas ta ungefär 40 h/vecka och att de flesta som klarar sig hyggligt lägger ned ungefär så mycket tid på dem?

Jag tycker snarare att det beror på hur man lär sig som person. Själv känner jag många som knappt går på föreläsningarna och rentav får bättre betyg än många andra, medan det finns andra som går på precis alla föreläsningar och övningar och knappt får E. Av egen erfarenhet skrev jag dock att det räckte med 2-3 timmar effektiv pluggtid för att klara sig, för min del med högre betyg än E, för andra kanske det behövs mer, men min poäng var att trådskaparen kommer förmodligen för det mesta (exkluderat tentaveckor) ha tid till både träning och annat, precis som jag och andra har.
Att de flesta spenderar 40 h/vecka för att klara sig köper jag inte riktigt, det är lite väl generaliserade för min smak, en sak om man talar om jobb och 40 timmar, men studier är en helt annan femma.
Till exempel har jag och en del andra knappt spenderat någon tid på Termodynamik och Programmeringsföreläsningar under första året, och ändå har det gått mer än väl, så det beror åter igen på hur bra man är på inlärning. Du får gärna tycka att det är vilseledande som sagt men jag håller verkligen inte med, att påstå att det krävs ungefär 2-3 timmar effektiv pluggtid utöver föreläsningar och diverse övningar för att klara sig på högskolan låter väldigt rimligt i mina ögon, då det är så jag har upplevt det själv, sen kan jag inte komma och presentera någon objektiv statistik då jag är fundersam om det ens finns något sådan, och då trådskaparen inte frågade specifikt efter det, utan efter om han kommer hinna med andra saker utöver plugget, vilket jag är säker på att han kommer.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • ZOTAC RTX 3080 OC • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sanazin:

Du får gärna tycka att det är vilseledande som sagt men jag håller verkligen inte med, att påstå att det krävs ungefär 2-3 timmar effektiv pluggtid utöver föreläsningar och diverse övningar för att klara sig på högskolan låter väldigt rimligt i mina ögon, då det är så jag har upplevt det själv, sen kan jag inte komma och presentera någon objektiv statistik då jag är fundersam om det ens finns något sådan, och då trådskaparen inte frågade specifikt efter det, utan efter om han kommer hinna med andra saker utöver plugget, vilket jag är säker på att han kommer.

Men varför skall man inte räkna föreläsningar och övningar? Många, särskilt i början, går på alla schemalagda aktiviteter och får då sina åtta timmar mellan 8 och 17. Sedan kan man naturligtvis välja att räkna hemma och studera själv istället för att gå på föreläsningar, men det är väl tveksamt om man sparar så mycket tid på det; det är som sagt mera en fråga om hur man föredrar att lära sig.

Permalänk
Medlem

Jag tycker mellan sex och åtta timmar per dag inklusive föreläsningar, laborationer och övningar låter som en rimlig siffra att utgå ifrån. Man kan klara sig på mindre men då får man antingen a) ha en bra studieteknik/lätt för att lära sig eller b) ta längre tid på sig att bli färdig med utbildningen.

Jag höll själv på med idrott under min studietid. Läste ME på KTH och tränade samtidigt simning 8-10 gånger i veckan. Blev klar till slut, men det tog 6,5 år (skulle varit 4,5) och betygen var inte så märkvärdiga, fast det var det ju värt tyckte jag. Efter ett tag hittade jag en balans där jag läste på ungefär halvfart under terminerna och tentade upp mig till 75% på loven så jag fick behålla studiemedlet.

Jag tycker absolut du kan hålla på med fotboll under tiden, det är bara nyttigt. De flesta studenter håller på med någonting vid sidan av skolan, t ex kåraktiviteter, musik, datorspel eller extrajobb. Det viktiga för dig blir att hitta balansen mellan ambitionsnivån i idrotten och skolan - det går inte att satsa stenhårt på båda. Kan du bo hemma en tid i början är det en fördel eftersom du då slipper stressen av ett växande studielån.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?