Det var just detta jag menade med effektiv pluggtid Jag vet inte riktigt men för mig känns inte en föreläsning på 2 timmar varav 30 min av denna tid är rast som effektiv pluggtid.
Jag tror att mitt program snittade på runt 4 timmar föreläsningar / övningar per dag och med plugg blev denna dag kanske 6-7 timmar, just på en sådan här dag kan man i efterhand använda fritiden till precis det man vill, för mig fungerar det hur bra som helst med gym men jag känner till andra som tränar fotboll på kvällarna.
Nja, jag tycker inte mitt påstående var vilseledande, det är inget tvång att vara med på just _alla_ föreläsningar, jag tror inte ett enda person i mitt program har verkligen varit på de alla, man märker när man behöver en föreläsning och när man kan studera det själv, och då dras även pluggtiden ner avsevärt. Mitt poäng är att man har grymt mycket fritid i vilket fall som helst åtminstone under de påbörjande åren, och då känner jag även folk från andra program än mitt egna som känner detsamma, förutom under tentaveckorna såklart. I slutet av utbildningen får man sitta längre ja, men det här är något jag är väldigt säker på att jag tog upp.
Ok så han kan spela i sitt fotbollslag då när han sitter på en föreläsning? Det är ju få som klarar att bara ha effektiv pluggtid dvs tid då de lär sig maximalt. Normalt är ju ändå att en dag i skolan tar nästan 8 timmar ibland mer eller mindre. Då är det väl vettigt att säga ca 8 timmar eftersom han frågar huruvida han har tid över till fotboll, vilket han antagligen kommer ha oftast, dock så finns det ibland saker man inte kan ställa in på kvällen, t.ex. grupparbete etc. Men att snacka om 2-3 timmar blir ju läskigt vilseledande speciellt eftersom en fotbollsträning antagligen är på sen eftermiddag/kväll, är man på föreläsningar och sen har 2-3 timmar plugg blir det ju en helt annan tidsbild. Mängden fritid beror ju också till stor del på huruvida du bor hemma eller inte. Behöver du laga mat, städa, tvätta, diska, handla mat, jobba extra och allt sådant själv så förlorar du också en massa tid på det, detta är ju sådant man oftast kan slippa om man bor hemma. Folk som bor hemma har ju generellt sett mer fritid än de som inte gör det. Jag kände inte att jag hade jättemycket fritid, men självklart han jag med att göra saker på fritiden, dock så var det periodvis extremt mycket att göra.