Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2004

om nordbryggan brinner upp?...

om nordbryggan blir för varm via oc och/eller med för hög spänning och ger med sig kan den dra med sig minnena, cpun eller grafikkortet i så fall? alltså den datakommunikationen nordbryggan sköter.

känns långsökt om den skulle dra med sig andra saker bara för att den havererar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2008

Pröva och se:P

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2004

haha näe
mina överklockardagar är över, men jag har fått lite funderingar på det igen
vet ju att nordbryggan klarar av över 100 grader i alla fall.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingfors
Registrerad
Jun 2004

Konstigt att du nämner minnen som något nordbryggan sköter i AMD-underforumet.
Hur som helst, övervoltning på nordbryggan ska inte påverka databussarna (iallafall inte om dessa har sina egna spänningsinställningar, vet inte om de är länkade annars).
Det enda jag kan tänka mig är ifall hela chipet smälter och kortsluter allt, men datorn lär ha stängt av sig själv långt innan detta händer, för att inte tala om att det krävs långt mer än 100C för detta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
LUND
Registrerad
Jul 2001
Citat:

om nordbryggan brinner upp?...

så slutar datorn att fungera!

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?
PC
HTPC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av ajp_anton:

Konstigt att du nämner minnen som något nordbryggan sköter i AMD-underforumet.
Hur som helst, övervoltning på nordbryggan ska inte påverka databussarna (iallafall inte om dessa har sina egna spänningsinställningar, vet inte om de är länkade annars).
Det enda jag kan tänka mig är ifall hela chipet smälter och kortsluter allt, men datorn lär ha stängt av sig själv långt innan detta händer, för att inte tala om att det krävs långt mer än 100C för detta.

glömde helt av att amd har byggt in sin minneskontroller sen flera år tillbaka i cpun!

Skrivet av skruvis:

så slutar datorn att fungera!

det är jag ju helt medvet om haha, men det jag undrade var ifall något mer än moderkortet kan går sönder.
det är ju det samma som om nätagget ryker kan det dra med flera saker i datorn.