Permalänk
Medlem

Tror du jag tror att DDR2 är 2x DDR och DDR3 är 3X DDR? PC6400 = 6400Mb/sek. 12800 = 12800Mb/sek fattar du nu?

DDR3 SDRAM - Wikipedia

Bara för latencyn det tar att utföra en operation antigen det är en Ras, Tcas eller vad det nu är så ökar banbredden. Latencyn har inget med det att göra. Banbredden är ett mått på antal överföringar och den går upp med frekvensen. Latencyn är ett mått på hur många klockcyklar för en given operation.

Men du verkar inte kunna skilja på Banbred och Latency.

Om du kör 10 lastbilar från fjällen ner till skåne så går det inte fortare än om du kör en med du får ner 10x mer varor när skiten väl anländer.

Onödigt personangrepp borttaget.
Permalänk
Medlem

Minnets "frekvens" gånger minnesbussens bitar delat med 8 = minnets bandbredd..

Exempelvis DDR 400, 200*2=400Mhz då blir det 400*64/8=3200MB därav namnet pc3200..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Tror du jag tror att DDR2 är 2x DDR och DDR3 är 3X DDR? PC6400 = 6400Mb/sek. 12800 = 12800Mb/sek fattar du nu?

DDR3 SDRAM - Wikipedia

Bara för latencyn det tar att utföra en operation antigen det är en Ras, Tcas eller vad det nu är så ökar banbredden. Latencyn har inget med det att göra. Banbredden är ett mått på antal överföringar och den går upp med frekvensen. Latencyn är ett mått på hur många klockcyklar för en given operation.

Men du verkar inte kunna skilja på Banbred och Latency.

Om du kör 10 lastbilar från fjällen ner till skåne så går det inte fortare än om du kör en med du får ner 10x mer varor när skiten väl anländer.

Okej, förlåt då? Ska aldrig fråga dig något mer.

Jag sa aldrig att jag trodde att du trodde att DDR2 är 2x DDR eller vad fan du skriver? Jag förstod bara inte vad du menade.

Skrivet av pa1983:

Om du kör 10 lastbilar från fjällen ner till skåne så går det inte fortare än om du kör en med du får ner 10x mer varor när skiten väl anländer.

Jag har aldrig påstått något annat. Bloopy skrev såhär:

Skrivet av Bloopy:

Kan du vara snäll å förklara tighta timings? Såvitt jag vet så har varje generation´s skifte ökat i timings.
DDR2 ligger runt 4-4-4-12 CR1 medans DDR3 har 6-6-6-18 CR1 (detta är MYCKET sämre på budget minnen)
Har ett par Sd-Ram crc som synkar på 2-3-3-8 CR1. Så förklara gärna detta med att DDR3 har tighta timings.

Och då svarade jag att om bandbredden är den dubbla så är DDR3 minnen med 6-6-6-18 snabbare än DDR2 med 4-4-4-12 så att bara för att timingsen ökar så blir inte minnena segare?

Du svarade då att det var ganska självklart, ja, men varför skrev du ens det? Jag ställde inte en fråga utan svarade på Bloopys inlägg. Sen förstod jag inte ditt inlägg så jag trodde att jag hade fått något helt om bakfoten om hur internminnen fungerar, men det hade jag inte.

Så vad fan är ditt jävla problem? Har alltid tyckt att dina jävla inlägg har varit konstruktiva och intressanta att läsa och så får du damp på mig för ingenting!

Permalänk
Medlem

Ditt inlägg fick ju det att framstå som att siffran i DDR skulle ha med någon hastighetsfaktor att göra och att JAG skulle tro det enligt dig dåg jag antog att du visste vad banbred var. Gick ju att tolk det så i alla fall som en pik därav. Bara en indikation på generationen av DDR.
Ett missförstånd då helt enkelt.

Latencyn är ju bara tiden i klockcyklar det tar för minnet att utföra något man begär. Banbredden är hur mycket information som kan hanteras under en tidshenhet. Så definitionen av snabb är ju lite luddig. Snabb som i låg latency eller snabb som i hög banbred?

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Ditt inlägg fick ju det att framstå som att siffran i DDR skulle ha med någon hastighetsfaktor att göra och att JAG skulle tro det enligt dig dåg jag antog att du visste vad banbred var. Gick ju att tolk det så i alla fall som en pik därav. Bara en indikation på generationen av DDR.
Ett missförstånd då helt enkelt.

Latencyn är ju bara tiden i klockcyklar det tar för minnet att utföra något man begär. Banbredden är hur mycket information som kan hanteras under en tidshenhet. Så definitionen av snabb är ju lite luddig. Snabb som i låg latency eller snabb som i hög banbred?

Snabb som i både och? Som jag har förstått det så är 6400 minnen med CL4 lika snabba som 12800 minnen med CL8. Både hur lång tid det tar att slutföra någonting och hur mycket information du kan skicka per gång spelar väl in när man pratar om hur snabbt ett minne är, så är det iallfall jag menar när jag talar om hur snabba minnen är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woodlauncher:

Snabb som i både och? Som jag har förstått det så är 6400 minnen med CL4 lika snabba som 12800 minnen med CL8. Både hur lång tid det tar att slutföra någonting och hur mycket information du kan skicka per gång spelar väl in när man pratar om hur snabbt ett minne är, så är det iallfall jag menar när jag talar om hur snabba minnen är.

Informationen skickas dubbelt så snabbt med 12800 som med 6400-minnen, tack vare att frekvensen är dubbelt så hög. 12800 MB/s resp 6400 MB/s.

Timingen (svarstiden) är även den dubbelt så hög räknat i klockcykler, men eftersom klockcyklerna är hälften så långa (återigen tack var den dubbelt så höga frekvensen) så blir svarstiden densamma om man räknar i mikrosekunder.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woodlauncher:

Snabb som i både och? Som jag har förstått det så är 6400 minnen med CL4 lika snabba som 12800 minnen med CL8. Både hur lång tid det tar att slutföra någonting och hur mycket information du kan skicka per gång spelar väl in när man pratar om hur snabbt ett minne är, så är det iallfall jag menar när jag talar om hur snabba minnen är.

Tiden i ns bör vara identisk men teoretiska banbreden bör vara dubbelt upp för DDR3 så DDR2 är klart sämre i slutändan. Som sagt Latency och banbred är 2 helt olika saker.

Jo var det jag förskte säga med. Mitt intryck är att om man går på JEDEC standarden så har svarstiden gått ner med varge ny generation DDR standard.

DDR2 har 4-4-4 eller 5-5-5 för 667Mhz medans DDR3 har 8-8-8 eller 9-9-9 för 1333Mhz villlket gör DDR3 latency lägre vid 9-9-9 än DDR2 vid 5-5-5. Och det är väl dom vanligaste JEDEC standarderna för DDR2 667Mh och DDR3 1333Mhz. Sedan ligger väl DDR2 667 på 5-5-5-15 ofta medans DDR3 1333Mhz ligger på 9-9-9-24.

Fins ju även 7-7-7 som option för 1333Mhz DDR3 men vet inte om det är JEDEC standard.

Permalänk
Medlem

Enligt JESD79--3 så är värde 7-7-7 godkänt.
Jag däremot ligger visst inte inom de 6-6-6-18 (CL-RCD-RP-RAS) / 24-74-0-4-10-5-5 (RC-RFC-CR-RRD-WR-WTR-RTP) - utdrag ifrån EMP
De var lite både och i svar pa1983, visserligen har ju hastighet höjts, men anrop har sänkts, dock totalt sett så med ökat bandbredd så i långa loppet blir dom nyare minnena vinnare (såvida du inte har massivt flöde med micro anrop, då latens är mer viktigt än bandbredd)

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.