Nytt moderkort men det hittat inte mina hårddiskar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jun 2010

Nytt moderkort men det hittat inte mina hårddiskar!

Har köpt ett nytt moderkort (Gigabyte GA-MA785GM-US2H,Socket-AM2+/AM3
AMD 785G+SB710, DDR2, Firewire, GbLAN, m-ATX, HDMI, DVI,
PCI-Ex(2.0)x16

Datorn startar som den ska MEN den hittar inte mina 2 sata hårddiskar!
Jag har försökt läsa i manualen men fattar inte har testat allt, känns det som iaf!!

En av hårddiskarna har Windows 7 installerat på sig och man ska väl kunna köra med den utan att behöva formatera om den?!

jag är inte bäst på datorer men jag försöker!

tacksam för svar!!

Edit: Verkar inte som att hårddiskarna är på, eftersom dom är kalla som en öl!
det är sata2 i det nya moderkortet i det gamla (abit kn9 sli) var det sata det har ingen betydelse eller??

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Dec 2007

Ja oavsett om där finns något på diskarna eller ej, så skall de synas i BIOS första meny.
Märker du om diskarna har matnings spänning så de varvar upp ?

Windows 10 Pro x64 | Zalman HD160XT Plus | Fractal Design 800W | AMD Ryzen 7 1800x | Asus Crosshair VI Hero | Corsair Vengeance LPX 3200MHz 16GB | ASUS Radeon R9 290 4.5GHz | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | Philips Brilliance 40" BDM4065

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jun 2010

nej det känns som att det inte händer något alls med dom! Men det är väl bara en SATA sladd som behövs till dom?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Dec 2007

Du behöver både SATA datasladden och en SATA strömmatningssladd från nätaggregatet. De skall sitta intill varandra på disken.

EDIT: På denna bilden ser du hur det skall se ut.
http://www.winboard.org/forum/attachments/winxp-hardware/2444...

Windows 10 Pro x64 | Zalman HD160XT Plus | Fractal Design 800W | AMD Ryzen 7 1800x | Asus Crosshair VI Hero | Corsair Vengeance LPX 3200MHz 16GB | ASUS Radeon R9 290 4.5GHz | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | Philips Brilliance 40" BDM4065

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Höganäs,Skåne
Registrerad
Feb 2010

Har du kopplat in strömkabelarna till hårddiskarna?

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jun 2010

isf förklarar det ju allt... haha jag har letat överallt efter dom men inte hittat dom så jag tänkte att dte kanske inte ska vara några.. Men nu hittade jag dom... jag sitter på dom haha Skönt att det är semester snart! Börjar bli senil! tack hej!