Permalänk
Medlem
Skrivet av Mupp3n:

Trolla lite till? Vad gör en nvidia fanboy i en ATI tråd?

Ställ dej gärna samma fråga nästa gång du trollar i en Nvidia tråd (vilket händer allt som oftast)

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Ställ dej gärna samma fråga nästa gång du trollar i en Nvidia tråd (vilket händer allt som oftast)

Du vet att man enkelt kan se i vilka trådar forummedlemmar skriver i. Den renodlade Nvidia tråden som Mupp3n senast skrev i var för att besvara något av dina många påståenden. Jag kollade inte så noggrant vad det handlade om, men med tanke på hur du "resonerar" så var det troligen en rättelse av ett vagt och små konstigt påstående.

Edit: Jag var tvungen att se vad för "intressant" påstående du hade kommit med. Du förvånade som vanligt inte:

Skrivet av snozan:

Beror väl helt på va man prioriterar. Vill man ha kraft utan lull-lull med tveksama drivrutiner väljer man ATI, vill man däremot betalla lite extra för CUDA Physx 3D vision väljer man Nvidia.

Tråd: #10155594

edit 2: Du har ännu inte förklarat vad du menade med ditt citat.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Du ska helt klart ha cred för din ambitiösa sida, men jag vet inte riktigt vad du vill uppnå? Ett oändligt tjafs i ett forum? Hade ju varit bättre om du skickat ett pm eller hur?

Men eftersom du verkligen gått in för ditt svar kan jag väl bara instämma i det jag skrev (visserligen tagits helt ur sin context men men). Tycker du ATI's drivare är en fullpoängare? Tycker de ser ut om man läser den här tråden som de återigen blev tokigt, med en massa hotfix som följd.

Återigen, ta de i ett pm

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Du ska helt klart ha cred för din ambitiösa sida, men jag vet inte riktigt vad du vill uppnå? Ett oändligt tjafs i ett forum? Hade ju varit bättre om du skickat ett pm eller hur?

Men eftersom du verkligen gått in för ditt svar kan jag väl bara instämma i det jag skrev (visserligen tagits helt ur sin context men men). Tycker du ATI's drivare är en fullpoängare? Tycker de ser ut om man läser den här tråden som de återigen blev tokigt, med en massa hotfix som följd.

Återigen, ta de i ett pm

Det var inget något ambitiöst jag gjorde.
Och vad jag vill uppnå är väl ganska enkelt att förstå.
Onödigt tjafs i ett forum...skämtar du nu? Om du inte har insett det så är det du som är den drivande faktorn i denna tråd och många andra. Och det är skrivit i en negativ bemärkelse.
Och din post som jag citerade är inte tagen ur sin kontext. Du påstod att en forummedlem är och trollar i andra trådar och jag påvisade enbart hur det såg ut.
Och vad jag tycker är inte prio i och med att du inte ens kan förklara vad du menar med ditt citat av the squonk.

Edit: Och varför PM? Är det enbart forummedlemmar som delar dina åsikter som ska få svara på det du skriver? Det skulle se tråkigt ut

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Återigen, ta de i ett pm

Det är ingen som påstår att ATIs CCC är en fullpoängare, personligen hatar jag CCC enda från själen, men jag har inte haft problem med mina 5870 än. De som har problem syns ju givetvis mer på ett forum en dom som inte har problem. Du tror alltså på fullaste allvar att alla som har ATI grafikkort har dessa problem hela tiden? Det hade ju varit skandal. Jag har haft lika mycket problem med mina Nvidia kort som ATI kort. Sist men inte minst, hellre en hotfix än ingenting.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Det är ingen som påstår att ATIs CCC är en fullpoängare, personligen hatar jag CCC enda från själen, men jag har inte haft problem med mina 5870 än. De som har problem syns ju givetvis mer på ett forum en dom som inte har problem. Du tror alltså på fullaste allvar att alla som har ATI grafikkort har dessa problem hela tiden? Det hade ju varit skandal. Jag har haft lika mycket problem med mina Nvidia kort som ATI kort. Sist men inte minst, hellre en hotfix än ingenting.

De verkar som att ja, ATI's 5xxxx drivare håller sämre kvalité, vilket "the squonk" sarkastiskt försökte påvisa. Man får ständigt höra att ATI's drivare är precis lika bra som Nvidias, vilket den här tråden motbevisar.

Jämför gärna, hur många ser du i den här tråden från Nvidias senaste drivare för GTX 4xx serien som har problem? http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/934304-...

Men men whatever

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Denna drivutin hjälpte inte mig, BFBC2 fick jag säkert 30 fps mindre med Så jag är på 10.5 ännu

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, NR200P, SF1000, W10 LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Gateron Smoothie)

Permalänk
Skrivet av snozan:

De verkar som att ja, ATI's 5xxxx drivare håller sämre kvalité, vilket "the squonk" sarkastiskt försökte påvisa. Man får ständigt höra att ATI's drivare är precis lika bra som Nvidias, vilket den här tråden motbevisar.

Jämför gärna, hur många ser du i den här tråden från Nvidias senaste drivare för GTX 4xx serien som har problem? http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/934304-...

Men men whatever

Snozan du är så galet tröttsam, ser dina kommentarer i varenda tråd om nvidia eller ati. Nvidia lovprisar du och ati förkastar du. Har du inget bättre för dig på dagarna? Menar inget illa men det börjar bli lite tröttsamt med dessa ständiga kommentarer om nvidiafolk hit och atifolk dit. Känns precis som du njuter av att klanka ned och få med dig folk i dina påståenden. Skärp dig nu va...

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Snozan du är så galet tröttsam, ser dina kommentarer i varenda tråd om nvidia eller ati. Nvidia lovprisar du och ati förkastar du. Har du inget bättre för dig på dagarna? Menar inget illa men det börjar bli lite tröttsamt med dessa ständiga kommentarer om nvidiafolk hit och atifolk dit. Känns precis som du njuter av att klanka ned och få med dig folk i dina påståenden. Skärp dig nu va...

Du menar att jag är unik? Dax att du slutar läsa min profil å tittar runt lite i trådarna så ser du att de finns minst 20 personer till som gör exakt samma sak, åt båda hållen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag har inte angripit dig, det problem du har är ju inte att det är ostabilt, det är att skärmen blinkar till när du överklockar, det kan tex bero på att den nya drivrutinern byter klocka till överklock vid en annan tidpunkt.

Du gör inget fel, du installerar i standardklock och konstaterar sen att du inte kan överklocka lika mycket med 10.6, vad du själv får avgöra är om det är värt att behålla 10.6 trots lite lägre klock.

Vad jag blir trött på är folk som sitter med överklock och klagar på att datorn är instabil, den var ju stabil med den gamla drivrutinen, steg ett är att testa med standardklocka för att se om man får stabilitet.
Har även sett människor som byter grafikkort och menar att det är fel på det nya grafikkortet, eftersom det inte går att överklocka CPU:n lika mycket längre, sen skriker dom efter hjälp på forumet, suck.
Kan man inte överklocka, skall man inte ägna sig åt det enligt min uppfattning och dom som inte fattar att allt i en dator hänger ihop och har beroenden till vartannat, dom kan inte heller överklocka riktigtdom saknar grundläggande kunskaper.

Den är ju helt stabil med 910/1150 med 10.6 men innan kunde jag köra med 920. Tycker inte du att det är skit bakom spakarna hos ATi istället då?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Old KnotVillage:

Den är ju helt stabil med 910/1150 med 10.6 men innan kunde jag köra med 920. Tycker inte du att det är skit bakom spakarna hos ATi istället då?

Nej jag tycker inte att det är skit bakom spakarna vare sig hos ATI eller dig.
En förändring av en drivrutin påverkar belastningen på ett grafikkort, målet med effektiviseringarna är ju tex ofta att det skall gå fortare och då brukar också grafikkortet belastas mer.
Att det påverkar överklockningspotentialen lite grann är alltså inte konstigt.
Jag tycker också att du gjort rätt, du har klockat ned till standardklock, installerat drivrutinerna, för att sen kolla upp den nya maxklocken, det är så jag tycker dom som vill överklocka skall göra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk

Catalyst 10.6 gjorde att jag fick fps drop i bc2 vid explosioner och vid laddningar av ny bana , fick även svart skärm när jag siktade i en speciell vinkel.

10.5 får brukas tills AMD fixat 10.6 som tydligen saknar stöd för någon hårdvaru funktion som jag inte kommer ihåg vilken.

Visa signatur

Asus Z690| Intel Core i9 12900k @ 5000mhz| 32gb Corsair Vengance @ 3600mhz| MSI RTX 3090 Gaming X Trio @ 1830mhz| Corsair H170i| Asus PG279Q| Eizo fg2421| Fractal Design Meshify 2 XL| Corsair HX 1200
Ljud: B&W MM1| SA Mantra 70| Hegel H80

Permalänk
Skrivet av snozan:

Du menar att jag är unik? Dax att du slutar läsa min profil å tittar runt lite i trådarna så ser du att de finns minst 20 personer till som gör exakt samma sak, åt båda hållen

Menar inte alls att du är unik men av någon anledning ser jag dina kommentarer i princip i samtliga trådar om grafikkort. Oavsett vilket håll det är åt är det bara irriterande. Vad sägs om att ändra attityd och bli ett föredöme i stället för att skylla från sig?

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Har kört 10.6 nu (bytte upp från 10.2) i ett par dar, det har fungerat utan problem. Både att uppgradera driver, stabilitet etc. 10-tal spel har man iaf. hunnit testa och ett par accelerade apps. Men jag hade inga probs innan heller så...

Som grädde på moset så slutar det flimmra när man kör dubbelskärm, överklockat och Red Alert 2, det är ju helt fantastiskt. (RA2 är state of the art(!))

(vad BF2 pysslar med har jag ingen aning om då jag inte har det)

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RHWarrior:

Har kört 10.6 nu (bytte upp från 10.2) i ett par dar, det har fungerat utan problem. Både att uppgradera driver, stabilitet etc. 10-tal spel har man iaf. hunnit testa och ett par accelerade apps. Men jag hade inga probs innan heller så...

Som grädde på moset så slutar det flimmra när man kör dubbelskärm, överklockat och Red Alert 2, det är ju helt fantastiskt. (RA2 är state of the art(!))

(vad BF2 pysslar med har jag ingen aning om då jag inte har det)

Kör du singelkort eller xfire? För det verkar fungera finfint med singelkort. T.ex fungerar det perfekt till min laptop men inte alls till min stationära med två 5770.

Visa signatur

MSI GX740 17" 1680x1050
Intel Core i5 430@ 2,52 GHz
Mobility Radeon 5870 1GB DDR5@ 835/1100mhz
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)

Permalänk
Medlem
Skrivet av St4lin:

Kör du singelkort eller xfire? För det verkar fungera finfint med singelkort. T.ex fungerar det perfekt till min laptop men inte alls till min stationära med två 5770.

För mig har alla drivare sen 10.3 funkat problemfritt med singelkort, åt p^ngen med CF.

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk
Medlem

Jag har inte märkt någon skillnad från 10.5 till 10.6. Däremot mina vänner med 2 gpus har tappat massvis med prestanda.

Visa signatur

Lenovo Legion 15'6" 16GB - i7-7700HQ@2800mhz-GTX1060 8GBVRam // Stationär: Z1701 M-ITX - I5 6600k @ 4900Mhz(1.45volt) - GTX 1080 - Noctua DH-15 - Corsair 750w -Crucial 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHZ. Båda kopplad till en Philips 32" med MultiView = Awesome!

Permalänk
Medlem

Efter lite mer testande kan jag konstatera att Auto-tune i ATI Overdrive gjorde mitt Asus 4890 TOP instabilt i Catalyst 10.6. I Crysis kommer massor av vita rutor upp på skärmen och ibland fryser den helt. Autotune valde en överklockning på GPU: 955MHz, Memory: 1015MHz, vilket är bra mycket lägre än vad andra verkar ha fått utan att ändra volten.
Tjänar jag på att testa med en tidigare version?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lejnoss:

Efter lite mer testande kan jag konstatera att Auto-tune i ATI Overdrive gjorde mitt Asus 4890 TOP instabilt i Catalyst 10.6. I Crysis kommer massor av vita rutor upp på skärmen och ibland fryser den helt. Autotune valde en överklockning på GPU: 955MHz, Memory: 1015MHz, vilket är bra mycket lägre än vad andra verkar ha fått utan att ändra volten.
Tjänar jag på att testa med en tidigare version?

För xfire och överklockade singel kort så verkar 10.4 vara den överlägset bästa hittills.

Visa signatur

MSI GX740 17" 1680x1050
Intel Core i5 430@ 2,52 GHz
Mobility Radeon 5870 1GB DDR5@ 835/1100mhz
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)

Permalänk
Medlem
Skrivet av St4lin:

För xfire och överklockade singel kort så verkar 10.4 vara den överlägset bästa hittills.

Instämmer.

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knutson:

Jag har inte märkt någon skillnad från 10.5 till 10.6. Däremot mina vänner med 2 gpus har tappat massvis med prestanda.

Helt sjukt hur dåligt mina 5870 fungerar i Crossfire med 10.6.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Skrivet av piddeman:

Satan vad problem ni verkar ha men ATI-drivers :S, när man läser denna tråd blir man ju avskräckt från att skaffa ett ati kort..

Jag har inte haft något problem, har provat flera olika av de senaste catalyst versionerna inklusive några beta versioner.

Rekommenderar bara att rensa riktigt med driversweeper etc.

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av St4lin:

Singelkort - 5770, faktiskt aldrig labbat med varken xfire eller SLI, däremot dubbla skärmar.

Hade problem med ett par spel som körde fullskärm samtidigt som man överklockade kortet, det flimmrade ganska mycket (nåt med för låg klock på nåt sätt, forskade aldrig vidare i det), och ibland bara desktop med OC också.

Små problem i sammanhanget dock då man bara kan stänga av OC.

(min lappy råkar ha Radeon Mobilty 3470 men den kör nästan alltid bara desktop med den inbyggda skärmen)

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

SEGT!

Installerade 10.6 och fick rätt snart problem med diverse blåskärmar av olika slag. Gjorde minnes- och hårddisktest som gick felfritt varför jag började misstänkta korrupt windowsinstallation.

Med nyformaterad disk och fräsch windows 7 x86-64-installation med CCC 10.6 återkom dock samma problem. Provade rulla tillbaka till 10.5 bara för att få tillbaka problemet med GREY SCREEN OF DEATH, d.v.s. datorn fryser med grå skärm med vertikala streck.

Dags att reklamera grafikkortet, eller vad tror ni?

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

edit. Lite lustigt att i en massa andra trådar här sitter kända ATI-anhängare på forumet och hävdar att de ALDRIG haft några problem med Catatlyst och att Catalyst är SÅÅÅ bra, där hör ni, gnäll inte ni har inga problem det är bara som ni inbillar er

Skrivet av astrob0y:

Vilka är dessa ati-anhängare?

Han menar mig
lustigt nog så vet hsquonk säkert innerst inne att jag inte är ati-anhängare. Det blir nog bara enklare att kasta in mig i det facket.-).

Och självklart har jag inte sagt att det aldrig är några fel på Atis drivrututiner. Det blir så lätt fel när folks argument tryter.

Jag har bara sagt att jag inte sett någon indikation på att det skulle vare mer problem med atis drivare än nvidias nuförtiden. Vissa glömmer medvetet att ati har sålt ca 25ggr fler dx11kort än nvidia. Ingen kan ha problem när ingen har korten. Vissa får problem med drivrutinsuppdateringar, så är det bara.

För de som undrar så fungerar 10.6 klockrent för mig, som vanligt. Klockar fint på 1,29V 1050/1330. fläkten på auto. Det är stabil spelklock.
Det är ingen hjälp för er med problem men för er med crossfire och sänkning i BFC2 prestanda så kom de uppdaterade spelprofilerna innan midsommar, jag såg inte att någon hade länkat till dem så här är de:

Rage3D

Hoppas det hjälper någon.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Skrivet av tannat:

Det är ingen hjälp för er med problem men för er med crossfire och sänkning i BFC2 prestanda så kom de uppdaterade spelprofilerna innan midsommar, jag såg inte att någon hade länkat till dem så här är de:

Rage3D

Hoppas det hjälper någon.

Så alltså, se om ja fattat de rätt. Med ATI kort krävs separata "hotfix" för att kunna spela spel? Verkar ju stabilt lol

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Åh vad du trollar, spelprofil för crossfire. Gäller för Catalyst 10.2 och framåt. Ändringar i catalyst 10.6 gjorde att den behövdes göras om.

Att någon orkar hitta på, vända på saker och bara komma med dumheter på det här sättet övergår mitt förstånd.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snozan:

Så alltså, se om ja fattat de rätt. Med ATI kort krävs separata "hotfix" för att kunna spela spel? Verkar ju stabilt lol

http://scienceblogs.com/insolence/facepalm.jpg

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Medlem

skit drivrutin.. varje gång jag installerar kan jag inte sätta på datorn.. får blue screen vid varje startning..