Dell Studio 15 hittar ej dvd-enheten

Permalänk

Dell Studio 15 hittar ej dvd-enheten

Hej,

Har en Dell studio 15. Skulle härom dagen kolla på en dvd-film i datorn och tryckte i en skiva. Till min förvåning så hände det ingenting. Man hör att dvd-läsaren börjar snurra igång, sedan eftern ett par sekunder så typ gnäller det till och så slutar skivan att snurra låter det som. Ungefär som att datorn försöker starta upp skivan. Men detta går inte och efter ett par gånger så slutar den att snurra helt.

Enheten dyker heller inte upp i utforskaren så den syns inte där heller.

Vad kan detta bero på? Går det att lösa eller är det bara att byta ut läsaren?

Men sedan undrar jag ju även hur fasen jag får ut skivan ur läsaren?? Den lilla touch-knappen på datorn funkar inte. Har även provat "på något ställe i datorn" klicka på "mata ut" men det händer inget där heller. Jag måste ju på något sätt kunna få ut skivan men hur gör jag????

Någon som kan hjälpa mig?

Permalänk

Syns enheten i BIOS?

VIll du ha ut skivan, har du en släde & det finns det ett litet hål man kan peta in ett udraget gem i, så hoppar släden ut.

Har du en Slot in, jag gör så här, rebootar/stäng av & starta maskinen precis när den startar om så trycker jag på eject knappen på cdn, så åker skivan ut viola.

Kika i BIOS, finns den där eller inte.

Checka det först.

Permalänk

Det brukar finnas ett litet hål brevid eject knappen, den är väl till för manuell öppning av dvd'n

Permalänk

Jag har ingen släde utan en sån slot in. Ofta när jag startar dator så lyser eject-knappen och går således inte att trycka in. Det händer ju inget då eftersom den redan lyser. Ofta säger jag, den lyser varje gång jag startar knappen och lyser säkert i fem tio minuter, även då när jag kommit in i windows och börjar surfa. Finns heller inget hål brevid ejectknappen.

Vart ska den synas i bios? Enda ställena jag ser den på är när datorn startar upp trycker jag F12 för boot menu, och där ser jag Internal HDD, CD/DVD/CD RW Drive, Onboard NIC.
När datorn startar upp och jag trycker F2, setup, så enda stället enheten syns där är under System - Boot Sequence. Där ligger den och det är samma val som jag hade ovan...
Funkar inte heller att trycka på eject när datorn startar...Suck.... Vad är felet tro?

Permalänk

Aha, det kanske bara är på släde det finns ett sånt "nödeject-hål" man trycker in typ en pennspets där så ploppar släden ut.

Vet inte alls hur bios ser ut på dell's, det kan ju vara ganska sparsmakat på laptops.

Skivan kan ha kommit lite snett in och fastnat på så sätt. Kolla manualen om det finns nåt sätt att "nödejecta" skivor. Den borde ju dock synas i utforskaren ändå tycker man, annars är det väl bara att ringa supporten antar jag.

Nåt liknande hände mig faktiskt, skulle lira crysis och kunde inte hitta skivan, var helt säker på att skivan satt i datorn. Men det var tomt i dvd läsaren, letade typ några dagar tills jag stoppade i en annan skiva och det lät väldigt konstigt. Plockar ur skivan och ejectar släden och spanar in i datorn, och där sitter crysis skivan, den har på ngt sätt hoppat ur släden och fastnat i "taket" ovanför. Lyckades pilla ut den utan problem iaf, så slutet gott

Permalänk
Medlem

Jag har haft ett liknande problem. I enhetshanteraren kunde man se att något var fel med DVD-enheten. Jag löste det genom en liten ändring i registret. Se länk nedan:

Din cd- eller dvd-enhet är inte tillgänglig eller känns inte igen av Windows eller andra program

I artikeln hänvisas till felsökaren om man har Windows 7. Jag använde Vista och gjorde ändringen manuellt i registret.