Ubunto 64bit och FIrefox med Java

Permalänk
Medlem

Ubunto 64bit och FIrefox med Java

Lite hjälp med Ubunto 64bit och Firefox.

Efter många om och men så fick jag till slut Java installerat och fungerande i FireFox. OpenJDK fungerade inte alls med min Banks java system så jag var tvungen att installera Sun java. Problemet är bara att varje gång Java kommer med en ny version så måste jag länka plugin filen till FireFox igen. För naturligvis så byter dom ju namn på mappen som Java är installerat i när det kommer en ny version.

Har någon nån bra lösning på detta?

Använde mig av dessa kommandon i terminal för att installera Sun Java

sudo add-apt-repository "deb Index of / lucid partner"
sudo aptitude update
sudo aptitude install sun-java6-jdk

Länka plugin filen till firefox

sudo ln -s /usr/lib/jvm/java-6-sun-1.6.0.20/jre/lib/amd64/libnpjp2.so /usr/lib/mozilla/plugins/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Redemp:

Lite hjälp med Ubunto 64bit och Firefox.

Efter många om och men så fick jag till slut Java installerat och fungerande i FireFox. OpenJDK fungerade inte alls med min Banks java system så jag var tvungen att installera Sun java. Problemet är bara att varje gång Java kommer med en ny version så måste jag länka plugin filen till FireFox igen. För naturligvis så byter dom ju namn på mappen som Java är installerat i när det kommer en ny version.

Har någon nån bra lösning på detta?

Använde mig av dessa kommandon i terminal för att installera Sun Java

sudo add-apt-repository "deb Index of / lucid partner"
sudo aptitude update
sudo aptitude install sun-java6-jdk

Länka plugin filen till firefox

sudo ln -s /usr/lib/jvm/java-6-sun-1.6.0.20/jre/lib/amd64/libnpjp2.so /usr/lib/mozilla/plugins/

Har den absolut enklaste lösningen, ett kommando som jag inte förstår visas oftare, det löser de flesta problem:

$ sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras

Detta installerar java, flash, massa codecs, dvd osv. Allt man behöver, kan inte bli enklare. Ha så kul!

Edit: och efter det behövs inga symlänkar, problem vid uppdateringar osv, allt är automatiskt, som det ska vara. Det bara fungerar.

Permalänk
Medlem