Permalänk
Medlem

OpenGL vs D3D

Hej! Jag och många andra har problemet med att Counter-strike kraschar när man ska spela via spelarenan och deras program VOIPlay med dom nya drivrutinerna 10.4 10.5 och 10.6 men enligt Playzeek (spelarenan) ska problemet vara löst med 10.6 men det är det inte.

Men om man spelar CS 1.6 med D3D ist för OpenGL så funkar det att spela med VOIPlay igång.

Min fråga är vad är skillnaden mellan OpenGL som är standard och D3D? Spelar det nån roll vilket man kör med? Lagg, fps, hitbox osv..

MVH

Permalänk
Medlem

Även om jag hatar att säga det så skulle jag rekommendera att fråga på Fragbite även om du får 90% skräpsvar så får man oftast någon som kan något. Här är det mest personer som gnäller över att 100 fps absolut inte gör någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Hoppas på att nån snäll swec som vet att det är 100fps som gäller kan svara på min fråga

Permalänk

"100 FPS gör ingen skillnad..."

Skämt åsido, om du sitter med Win 7 och spelar fullskärmsläge så testa ändra till windowed mode + opengl.
Vettefan om det funkar, bara nåt jag hittade

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpammerN^:

"100 FPS gör ingen skillnad..."

Skämt åsido, om du sitter med Win 7 och spelar fullskärmsläge så testa ändra till windowed mode + opengl.
Vettefan om det funkar, bara nåt jag hittade

Det kraschar....

Permalänk
Medlem

Ja du, många på fragbite whinar om samma sak. Undrar vad det är som orsakar problemet? Tror Voiplay att Atis Opengl drivutiner är fake eller?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid testa med OpenGL-filerna från en äldre version av Ati's drivrutiner.
Annars kan det vara läge att testa att slå av Aero när du ska köra OpenGL-appar.
Det finns säkert någon inställning för genvägen till spelet där du kan få Win7 att automatiskt slå av Aero när du kör spelet.
Det har hänt förut att OpenGl-stödet har haft samma bugg i två eller tre olika versioner av ATI's drivrutiner.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7V:

Du kan ju alltid testa med OpenGL-filerna från en äldre version av Ati's drivrutiner.
Annars kan det vara läge att testa att slå av Aero när du ska köra OpenGL-appar.
Det finns säkert någon inställning för genvägen till spelet där du kan få Win7 att automatiskt slå av Aero när du kör spelet.
Det har hänt förut att OpenGl-stödet har haft samma bugg i två eller tre olika versioner av ATI's drivrutiner.

Stänger inte Aero alltid av sig när man startar fullskärmsapplikationer?
Personligen skulle jag aldrig använda mig av sån bloatad smörja, så jag vet inte.. Men jag har för mig att jag läste det nånstans nångång.

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield