Nya Mac Mini dissekerad

Permalänk
Melding Plague

Nya Mac Mini dissekerad

Apples senaste version av Mac Mini får sig en omgång när Ifixit tar en titt under skalet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fint. Det är ju verkligen tight mellan alla delar.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Imponerande att få in allt det i den... ja svårt att säga chassi lilla plåt plånet

Permalänk
Medlem

Snitsigt bygge helt klart

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Avstängd

Värdelöst att man måste pilla ut allt om man vill byta hårddisk. Dessutom förlorar man sin garanti direkt om man börjar skruva i den.

Kul...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuella Sven:

Värdelöst att man måste pilla ut allt om man vill byta hårddisk. Dessutom förlorar man sin garanti direkt om man börjar skruva i den.

Kul...

Nejmen du kan ju alltid lämna in den till en auktoriserad apple-verkstad som kan byta ut hårddisken åt dig. Såklart en överprissatt disk och 500 kr/h exkl. moms.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Sjukt kompakt och bra prestanda! snyggt designat och smart dessutom!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuella Sven:

Värdelöst att man måste pilla ut allt om man vill byta hårddisk. Dessutom förlorar man sin garanti direkt om man börjar skruva i den.

Kul...

Sensuella kommentarer av Sensuella Sven. Du tycker seriöst det är något de flesta som vill ha en minimal och tyst dator prioriterar? Anledningen är kanske att det är den minsta stationära dator med denna prestanda som finns. Självklart är det lättare att byta hårddisk på en Mac Pro eller en stationär PC.
Blir så trött på såna här kommentarer. Dom har ju iaf gjort minnet lättåtkomligt.

Permalänk

Då kastar jag hellre pengarna på något mini-itx kort och traditionell PC-setup och installerar hackintosh, än att stödja ett monopolistiskt snålföretag som Apple, och får dessutom modern hårdvara till halva priset eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Nejmen du kan ju alltid lämna in den till en auktoriserad apple-verkstad som kan byta ut hårddisken åt dig. Såklart en överprissatt disk och 500 kr/h exkl. moms.

Varför köpa en överprissatt disk? Det är inga problem att be dem sätta in en disk man har köpt själv på annat håll så länge den passar.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

hmm, jag trodde man fick byta disk själv i den. Man får ju det på Mac Book PRO.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Kanske blir till att köpa Apple-aktier. Producera nåt som kostar 1 kSEK, sälj prylen för 8 kSEK, gör en vinst på 7 kSEK/st, då har man råd med mördande reklam för nåra hundringar/enhet.

Nu är det ju fler som gör så här, kallas för "business".

Smart Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Kanske blir till att köpa Apple-aktier. Producera nåt som kostar 1 kSEK, sälj prylen för 8 kSEK, gör en vinst på 7 kSEK/st, då har man råd med mördande reklam för nåra hundringar/enhet.

Smart Apple.

går inte köpa Apple aktier i sverige vad jag hört

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

går inte köpa Apple aktier i sverige vad jag hört

Du kan väl köpa vilka aktier du vill, såvida de är noterade vid någon börs som noterar handel i aktien.

Permalänk
Medlem

Fint packat....Men tror nog Acer Aspire One Netbook är det ultimata.....Själv monterat in en 2.5 hårddisk i en sådan...fick bryta loss en jävla massa plast för att den skulle få plats...men det gick vägen......Gillar kompakta datorer...Har sett hur jävligt det är att få mycket kraft i kompakt format...
Hade faktiskt kunna köpt en sådan lätt. ...Enkel finish o stil ren..Vacker är den...Men jag håller i mina pengar, för mer sugen på att köpa en AmigaOne X1000, För jag är en gammal amiga nörd....Men senare kan det självklart bli en sådan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompa Bompa:

Då kastar jag hellre pengarna på något mini-itx kort och traditionell PC-setup och installerar hackintosh, än att stödja ett monopolistiskt snålföretag som Apple, och får dessutom modern hårdvara till halva priset eller så.

Har en kompis som resonerade likadant när han tyckte att nya mac minin var dyr.
Men räkna på ett mini-itx moderkort som har samma processor isåfall.
Socket P moderkort är inte lätt att hitta och processorerna är såklart dyrare än vanliga c2d.
TDP på mac minis processor är bara på 25Watt har jag för mig.
Sen om du vill ha ett lika litet och tyst format är jag öppen för förslag vad du ska hitta som är likvärdigt?
Finns inget så vitt jag vet. Det enda som är i närheten är väl HFX chassi produkter, men då är vi inne på dyr heatpipe kylning för att komma ner i 14db (som mac mini sägs ha som ljudnivå).
Min kompis och jag räknade på det och det är svårt att komma billigare undan när man börjat jämföra äpplen mot äpplen.
Sen att man självklart kan få samma prestanda eller mycket bättre prestanda för mindre pengar är ju en annan sak.

Nu är ju inte apples prylar för alla, däremot är jag en av dom som är villig att betala premium pris för riktigt överlägsen design.
Det blir till att byta ut min HTPC mot en sån här, även fast jag har mer prestanda i min nuvarande.
Det enda jag ska spara från den är ssd:n så ska bli kul att se hur svårt det blir att byta disk i en mac mini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompa Bompa:

Då kastar jag hellre pengarna på något mini-itx kort och traditionell PC-setup och installerar hackintosh, än att stödja ett monopolistiskt snålföretag som Apple, och får dessutom modern hårdvara till halva priset eller så.

Faktum kvarstår ju att du ändå inte har en Mac då

Även jag tycker att Apples produkter smakar för mycket men många verkar ju helt frånse det faktum att folk köper ju inte Mac för prestandan, utan mycket för att det blir lite av en statussak precis som kläder, fordon osv osv... Visst, många personer som är mer insatta i datorvärlden köper dem pga av mer praktiska anledningar men överlag är det ju för att Apples produkter är mer exklusiva (och snygga )...

Permalänk
Skrivet av ZitreXx:

Faktum kvarstår ju att du ändå inte har en Mac då

Även jag tycker att Apples produkter smakar för mycket men många verkar ju helt frånse det faktum att folk köper ju inte Mac för prestandan, utan mycket för att det blir lite av en statussak precis som kläder, fordon osv osv... Visst, många personer som är mer insatta i datorvärlden köper dem pga av mer praktiska anledningar men överlag är det ju för att Apples produkter är mer exklusiva (och snygga )...

Så är det, de som köper Apple produkter är nog ofta inte speciellt insatta i vilken hårdvara det är, och/eller bara intresserad av det yttre. Sen blir det ju många kompromisser när man köper en sån här liten dator, ännu värre än när man köper en laptop, eftersom hårddisken inte går att byta ut utan att förlora garantin, omöjlig att rensa från damm och liknande.

Väljer man då hackintosh med valfri storlek chassi och större valfrihet i hårdvaran istället, har man ett helt öppet system med full garanti oavsett vad man gör. Samt så kan man sova gott att man inte gett några pengar till överdriven marknadsföring som Apple står för med sina produkter, och kanske ett gäng mindre självmord i asien dessutom.

Personligen tycker jag inte om utveckling med låsta system och itunes-skräp som verkar vara dagens trend. Då blir det bojkott av de företag som leder den utvecklingen från mitt håll..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Varför köpa en överprissatt disk? Det är inga problem att be dem sätta in en disk man har köpt själv på annat håll så länge den passar.

Har du nåt bevis på att det är så? Om inte så är jag rädd att de endast byter till "apple-originaldelar" för att garantin ska fortsätta gälla och för att de ska kunna garantera att hårdvaran funkar.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Har du nåt bevis på att det är så? Om inte så är jag rädd att de endast byter till "apple-originaldelar" för att garantin ska fortsätta gälla och för att de ska kunna garantera att hårdvaran funkar.

Den risken har du ju med alla datorer från samtliga OEM tillverkare som finns.....

Permalänk

Liten, smidig och charmig pryl. Har tillräckligt för att tillfredställa normalanvändaren.
Jag hade inget val när jag skaffade min senaste PC. Men nästa gång blir det en Mac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZitreXx:

Faktum kvarstår ju att du ändå inte har en Mac då

Även jag tycker att Apples produkter smakar för mycket men många verkar ju helt frånse det faktum att folk köper ju inte Mac för prestandan, utan mycket för att det blir lite av en statussak precis som kläder, fordon osv osv... Visst, många personer som är mer insatta i datorvärlden köper dem pga av mer praktiska anledningar men överlag är det ju för att Apples produkter är mer exklusiva (och snygga )...

Håller helt med dig.
Ursäkta att jag ordbajsar så mycket i den här tråden, men jag tycker att den här diskussionen är intressant.
Ta ett märke som Bose jämfört med Sony. Så fort Bose släpper ett nytt hemmabio system i miniformat för runt 30000kr då är det inga som gnäller att man kan köpa ett Sony system för en 10-del av priset.
Bose Lifestyle V30 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Hembiopaket
Sony DAV-DZ660 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Hembiopaket

Passar det inte dig, handla något annat helt enkelt. Eller jämför inte produkter som inte är likvärdiga.
Personligen tycker jag inte att Apples datorer är för högt prissatta speciellt. Ifall man värderar det som kostar. Mac Pro däremot är för dyr enligt mig. Men iPhone, Mac Mini, iMac och iPad/iPod är klart värda sitt pris.

Roligast blir när folk jämför ett hemmabygge med Atom Ion och diverse hemmabyggen som är stora och bullriga. Jämför inte Äpplet med päron

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZyntaX:

Sensuella kommentarer av Sensuella Sven. Du tycker seriöst det är något de flesta som vill ha en minimal och tyst dator prioriterar? Anledningen är kanske att det är den minsta stationära dator med denna prestanda som finns. Självklart är det lättare att byta hårddisk på en Mac Pro eller en stationär PC.
Blir så trött på såna här kommentarer. Dom har ju iaf gjort minnet lättåtkomligt.

Jaså? Jag skulle nog inte kalla 2st. 500GB hårddiskar, som snurrar i 7200rpm, tysta precis. Därav att jag hade velat slänga i min 160GB SSD istället, gärna utan att behöva montera ner halva datorn för att komma åt den. Jag tänkte faktiskt köpa server-versionen imorgon men efter att ha sett hur jävla omständigt det är att göra en sådan simpel sak som att byta ut hårddisken så tror jag nog att jag avstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuella Sven:

Jaså? Jag skulle nog inte kalla 2st. 500GB hårddiskar, som snurrar i 7200rpm, tysta precis. Därav att jag hade velat slänga i min 160GB SSD istället, gärna utan att behöva montera ner halva datorn för att komma åt den.

Den maskinen där du finner 2st 7200rpm är Mac Mini Server och inte den vanliga varianten som nyheten tar upp.. Kan förövrigt nämna att även server modellen är jävligt tyst.

Permalänk
Skrivet av ZyntaX:

Håller helt med dig.
Ursäkta att jag ordbajsar så mycket i den här tråden, men jag tycker att den här diskussionen är intressant.
Ta ett märke som Bose jämfört med Sony. Så fort Bose släpper ett nytt hemmabio system i miniformat för runt 30000kr då är det inga som gnäller att man kan köpa ett Sony system för en 10-del av priset.
Bose Lifestyle V30 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Hembiopaket
Sony DAV-DZ660 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Hembiopaket

Passar det inte dig, handla något annat helt enkelt. Eller jämför inte produkter som inte är likvärdiga.
Personligen tycker jag inte att Apples datorer är för högt prissatta speciellt. Ifall man värderar det som kostar. Mac Pro däremot är för dyr enligt mig. Men iPhone, Mac Mini, iMac och iPad/iPod är klart värda sitt pris.

Roligast blir när folk jämför ett hemmabygge med Atom Ion och diverse hemmabyggen som är stora och bullriga. Jämför inte Äpplet med päron

Fast iPhone, iPad, i*-familjen trissar gladeligen mjukvara till löjliga priser i många fall, dels för att Apple tar betalt genom sin overhead-taktik och vill snylta på alla hörn som går.
Det är ju så företag fungerar, men man kan ju genomföra det på olika sätt. Det låter hela tiden som Apple försöker hitta nya sätt att ta betalt för grundläggande funktioner som borde vara gratis, och som är gratis på andra system. Som t.ex. firmware updates och liknande, vem vill betala för det. ;o

Jag tror inte folk lika glatt skulle köpa Apple produkter om de visste hur konkurrenters alternativ såg ut, och hur mycket man betalar för ett annat alternativ, utan går just på det yttre och inte vet bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Håller helt med dig.
Ursäkta att jag ordbajsar så mycket i den här tråden, men jag tycker att den här diskussionen är intressant.
Ta ett märke som Bose jämfört med Sony. Så fort Bose släpper ett nytt hemmabio system i miniformat för runt 30000kr då är det inga som gnäller att man kan köpa ett Sony system för en 10-del av priset.
Bose Lifestyle V30 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Hembiopaket
Sony DAV-DZ660 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Hembiopaket

Passar det inte dig, handla något annat helt enkelt. Eller jämför inte produkter som inte är likvärdiga.
Personligen tycker jag inte att Apples datorer är för högt prissatta speciellt. Ifall man värderar det som kostar. Mac Pro däremot är för dyr enligt mig. Men iPhone, Mac Mini, iMac och iPad/iPod är klart värda sitt pris.

Roligast blir när folk jämför ett hemmabygge med Atom Ion och diverse hemmabyggen som är stora och bullriga. Jämför inte Äpplet med päron

nejnejnejnejenjenejenjenejne...

Nu jämför du helt fel.. :\

Permalänk
Medlem

Jag antar att det bara är jag som tycker förra mac minin är snyggare?!
Börjar tröttna all alluminium look. Och var har ni fått info ifrån att garantin inte gäller efter hårddiskbyte? Borde isf finnas något sigill som man lätt kan flytta på med varmluftpistol eller hårtork? Hur som haver så är inte mac mini ett vinnande koncept i min värld längre. Tycker nya modellen är ful/karaktärslös och på tok för dyr. Det känns som dom gjort den med syfte på att slippa sälja mac mini, med tanke på att de hade minst marginal på den, och samtidigt få andra modeller att verka mer prisvärda så man kanske satsar på macbook eller imac istället.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m0rk:

Den maskinen där du finner 2st 7200rpm är Mac Mini Server och inte den vanliga varianten som nyheten tar upp.. Kan förövrigt nämna att även server modellen är jävligt tyst.

Självklart är den tyst men den hade varit både tystare och snabbare med min SSD, därav att jag hade velat byta. Server-versionen vill jag ha enbart pga att man slipper den fula DVD-öppningen, som dessutom släpper ut onödigt ljud.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Och var har ni fått info ifrån att garantin inte gäller efter hårddiskbyte?

Jag fick den infon idag när jag ringde till "Kullander" här i Malmö (enda butiken som har den i lager i affären, vad jag vet).

PS: Ni får ursäkta dubbelposten, skriver från min iPad och det är pain in the ass att copy/paste'a fram och tillbaka med den.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

*Powemac g4 MDD 1ghz / 7000 rpm delta fläkt <3