Marvell ger ut gratis verktyg för hybrid-SSD

Permalänk
Melding Plague

Marvell ger ut gratis verktyg för hybrid-SSD

Kretstillverkaren Marvell planerar att släppa verktyg som låter användaren kombinera en mekanisk hårddisk med SSD för att optimera prestanda.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Verkar väldigt nice ungefär som en stor cache då

Permalänk

Mycket intressant!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Låter rätt så häftigt Hoppas andra tillverkare samt intel och amd utvecklar mjukvara för deras kretsar som möjliggör konfiguration för Hybrid-SSD också

Visa signatur

Balle

Permalänk
Inaktiv

Gratis är bra

Permalänk
Entusiast

Då kanske man kan investera i en liten SSD och para ihop med min vanliga systempartition. Att köpa ~150 GB SSD är ju fortfarande rätt dyrt men det lär inte vara så många filer som faktiskt används ofta.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Inet har redan dessa hybriddiskar, men de är dock inte i lager (eller har inte gått att få tag på).

500GB Seagate Momentus XT 7200.1 - Inet.se

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiesekorre:

Inet har redan dessa hybriddiskar, men de är dock inte i lager (eller har inte gått att få tag på).

500GB Seagate Momentus XT 7200.1 - Inet.se

Men detta görs väl bara i mjukvara?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Enbart för användare av Intel processorer om jag inte har helt fel, eftersom de allra flesta moderkort för AMD använder AMDs egna chipset för SATA 6.0 Gb/s. Önskar jag har fel om detta så rätta mig gärna...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 @4,2GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, GTX 1080 8GB RAM

Permalänk

Underbart ! om detta visar sig funka fint så blir det en 40GB ssd omedelbart och en ny mekanisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Men detta görs väl bara i mjukvara?

Tydligen, tror dock att det kommer blir rätt stora kompatibilitets problem.
Med tanke på mängden kombinationer av ssd och mekaniska diskar.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

Det här var intressant nyhet och hoppas det fungerar som önskat.

EDIT:
SweClockers - länken till Bit-Tech artikel fungerar ej och här är den rätta länken:
Marvell to launch free Hybrid SSD/HDD update | bit-tech.net

/Saint25

Permalänk
Medlem

Detta verkar ju riktigt intressant, hoppas det fungerar bra då är det ju ett självklart val i framtiden!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

OM jag förståt rätt nu så förvandlar den "typ" en mekanisk till en ssd? eller vad?

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av of-doom:

OM jag förståt rätt nu så förvandlar den "typ" en mekanisk till en ssd? eller vad?

Sanning med modifikation skulle jag vilja säga. Mjukvaran analyserar vilka filer som används mest frekvent och lägger dessa på SSD:n för snabbare åtkomst och övriga filer på den mekaniska disken. Det bör ju bli en helt okej prestandaboost samtidigt som man fortfarande får en hel del utrymme (beroende på val av hårddiskar så klart)

Tittade även på Seagates variant som fanns på inet.se men det var ju lite snålt med SSD-utrymme på den.. På 500GB var det endast 4GB som var SSD-delen.. Inte mycket filer som ryms där :Pn
Jag tänker mig ju att man vill ha stora delar av operativsystemet på SSD:n och gärna de mest frekventa använda programmen man har på datorn..l

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Sanning med modifikation skulle jag vilja säga. Mjukvaran analyserar vilka filer som används mest frekvent och lägger dessa på SSD:n för snabbare åtkomst och övriga filer på den mekaniska disken. Det bör ju bli en helt okej prestandaboost samtidigt som man fortfarande får en hel del utrymme (beroende på val av hårddiskar så klart)

Tittade även på Seagates variant som fanns på inet.se men det var ju lite snålt med SSD-utrymme på den.. På 500GB var det endast 4GB som var SSD-delen.. Inte mycket filer som ryms där :Pn
Jag tänker mig ju att man vill ha stora delar av operativsystemet på SSD:n och gärna de mest frekventa använda programmen man har på datorn..l

OKok guld till dig för förklaring Så om jag köper intels 40gb ssd till min f3 så kommer mina spel ladda snabbare? Hur blir det med operativ ssytemet med?

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk

Intressant. Men en gissning är att mjukvaran i vanlig ordning endast gäller Windows.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Avstängd

Mer sånt!

Skrivet av maniak:

Men detta görs väl bara i mjukvara?

Tja, hur skulle det annars göras menar du?

Antingen görs det i mjukvara på en riktig hybriddisk, eller så görs det i mjukvara i kontrollern eller så görs det i mjukvara i BIOS/EFI eller liknande eller så görs det i mjukvara i operativsystemet.

Var lösning har sina begränsningar, nackdelar och fördelar. Det går inte entydigt att säga vilket som är bäst, men spontant så finns det en oerhörd flexibilitet och kan göras med väldigt komplexa algoritmer om det sker på OS-nivå. Enklast är det på en HDD/SDD-kontroller på en faktisk hybriddisk. Den kan då i princip bara ta hänsyn till vilka block som läses ofta men inte mycket mer.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på att installera OS och de viktigaste och mest diskkrävande programmen på SSD och resten på HDD, manuellt? Så gör jag iaf, och kommer fortsätta med det.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelo:

Vad är det för fel på att installera OS och de viktigaste och mest diskkrävande programmen på SSD och resten på HDD, manuellt? Så gör jag iaf, och kommer fortsätta med det.

Ja, jag kommer nog också föredra att manuellt fördela mina saker. Vill ju inte att min musiksamling kommer in på SSDn.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Mer sånt!

Tja, hur skulle det annars göras menar du?

Antingen görs det i mjukvara på en riktig hybriddisk, eller så görs det i mjukvara i kontrollern eller så görs det i mjukvara i BIOS/EFI eller liknande eller så görs det i mjukvara i operativsystemet.

Var lösning har sina begränsningar, nackdelar och fördelar. Det går inte entydigt att säga vilket som är bäst, men spontant så finns det en oerhörd flexibilitet och kan göras med väldigt komplexa algoritmer om det sker på OS-nivå. Enklast är det på en HDD/SDD-kontroller på en faktisk hybriddisk. Den kan då i princip bara ta hänsyn till vilka block som läses ofta men inte mycket mer.

Syftade på att det inte behövdes nån hårdvara utöver diskarna i sig. Ingen speciell hybriddisk heller.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

hmmm El fluffo befara att du kommer få ett slut resultat som spöar en mekanisk hdd men i sin tur för stryk av en ren ssd..
med hybrider tekniker får man oftast det värsta av 2 världar
aka helikopter flygplanet.

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av propan:

ja, jag kommer nog också föredra att manuellt fördela mina saker. Vill ju inte att min musiksamling kommer in på ssdn.

+1

Permalänk
Medlem

Diggar mobilkamerabilden istället för en bra printscreen

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l'o'vet:

Diggar mobilkamerabilden istället för en bra printscreen

Du menar en bra printscreen på bilden de öppnat i "windows fotovisare"?

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Skrivet av Michaelo:

Vad är det för fel på att installera OS och de viktigaste och mest diskkrävande programmen på SSD och resten på HDD, manuellt? Så gör jag iaf, och kommer fortsätta med det.

Många installerar allt på C:, tar aldrig bort gamla systemåterställningar, rensar aldrig temp-katalogen osv, och tror därför att de små SSD (<= 40 GB) inte kommer att räcka till. Den här mjukvaran är till för dem. Inte för oss som vet bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av propan:

Ja, jag kommer nog också föredra att manuellt fördela mina saker. Vill ju inte att min musiksamling kommer in på SSDn.

Såvida du inte lyssnar på manboy låten dygnet runt så tror jag inte det är någon risk

Skrivet av fqvarfort:

Många installerar allt på C:, tar aldrig bort gamla systemåterställningar, rensar aldrig temp-katalogen osv, och tror därför att de små SSD (<= 40 GB) inte kommer att räcka till. Den här mjukvaran är till för dem. Inte för oss som vet bättre.

Att låta datorn sköta detta kan dessutom göra att man använder SSD:n effektivare än om man väljer manuellt. Dvs att för de flesta så skulle en 10gb ssd vara mer än tillräckligt.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Det låter som att de har gjort det för min filosofi hehe. Dock har jag inte den kretsen, lite synd, annars hade jag nog köpt en Intel 80 GB på direkten.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Såvida du inte lyssnar på manboy låten dygnet runt så tror jag inte det är någon risk

Att låta datorn sköta detta kan dessutom göra att man använder SSD:n effektivare än om man väljer manuellt. Dvs att för de flesta så skulle en 10gb ssd vara mer än tillräckligt.

Nej men det finns låtar och annat som inte behöver ligga på ssdn som jag använder oftare än tex photoshop

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av propan:

Nej men det finns låtar och annat som inte behöver ligga på ssdn som jag använder oftare än tex photoshop

Du (och ett par andra) har missat hela poängen med det här tror jag. Med en ren SSD-lösning så måste du ha hela Photoshop-installationen på SSD:n för att dra nytta av prestandan. Med en hybrid-disk kan samma Photoshop-installation delas upp så att exempelvis hjälpfiler, templates, exempelbilder och annat ligger på HDD-delen medans exe, dll-filer och annat som används ofta ligger på SSD-delen. För användaren kommer allt ändå ligga i samma mapp. Och vad spelar det för roll om en musikfil som lyssnas på ofta hamnar på SSD:n? I filsystemet ligger den ju fortfarande där du plaserade den, och den dagen du inte lyssnar så mycket på den hamnar den tillbaka på HDD:n.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10