Permalänk
Medlem

Mod: Sileo 500 med vatten m.m.

jahapp, hade då tänkt att modifiera mitt nya sileo 500 chassi så att en gammal vattenkylare får plats med pump för kylning på cpu och gpu och förhoppningsvis 1-2 extra fläktar utöver de 2 120 som redan sitter i

Det är min första mod jag gör så ha lite överseende =). Efter 6 år med en ljudnivå som utklassar dammsugaren så tröttnar man och det är därför jag nu gör något åt det, eller iaf försöker...

Köpte nyligen ett par beg delar som jag monterade i mitt gamla chassi, passivt kylt moderkort med en q9550 processor och 8 gig minne, ljudnivån ligger fortfarande för högt och nu är det dags att gå allin med att blockera ljudet!

Lite saker som kommer användas under bygget:
[ x ] Cooler Master Sileo 500
[ x ] Corsair HX850w + ACE PSU Rubberframe
[ x ] 2x Be quiet! Fulltower
[ x ] 2x Noctua 600-900rpm 120mm
[ x ] 2x fractal silent 140mm
[ x ] 4x gummifästen för fläktar
[ x ] Vattenkylare 4 rader, märke =?
[ x ] EHEIM hpps 12v vattenpump (med inställning på silent)
[ x ] Zaliman CPU och GPU block
[ x ] Vattentank

Saker som är på G:
[ / ] Slang
[ / ] Vattenkopplingar 10/13mm + 8/10mm
[ / ] Nytt block för 5870

Saker som saknas:
[ ] ATI 5870 REF

Började med att borra bort alla nitar som höll i toppdelen och lådorna för cd och hårddisk.
Gick även in med dremeln och kapade 5.25"-hyllan så den bara håller en plats.
Tog även bort ljuddämpningen nertill då det inte höll samma klass som Be quiet materialet.

Test med cd-station, vart mycket mätande och testande innan man vågade bocka plåten =P
Använder mig av underdelen av 5.25"-hyllan så att man fortfarande har lite stil och finess men även funktion till kylarna.

Mycket plats blir det, men nästan allt tas up av kylarna sen.

Delade på kylaren så att den får plats i chassit, tänkte först ha den hel men det vart inte bra hur jag än vred och vände.

Så här var det då tänkt att det skulle se ut, obs att ena kylaren ska vändas.
Vet inte hur pumpen trycker så någon som vet får gärna säga, första gången med vatten

Wall-E!?!

Ljuddämpat upptill och 5.25"-hyllan bockad och klar, bara en sista kontroll innan nitningen

Nitat

Mera nitning

Borrning och nitning av 5.25"-hyllan

Fortsättning följer...

Nuvarande problem: Åt vilket håll pumpar pumpen?

Fel
Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Uppdatering

Skivorna från bq-kittet passar precis på längden och behövs inte klippas eller skäras, win!

3.5"-hyllan får bli en hållare för kylaren så man lätt kan ta dän kylaren om det behövs.
Hyllan har som 3 armar som man hakar i den övre hyllan, sen behövs det bara en skruv för att hålla den kvar.

La ett till lager ljuddämpning på toppen och gjorde ett hål för kablarna till nätagget och cd-läsaren.

Sparade lite utrymme framför agget så man lätt kan ta ur och i.

Sista bilden för idag, så här var det då tänkt att de skulle fungera, kylaren sitter fast i 3.5-hyllan så man lätt kan ta dän den i framtiden

Permalänk
Medlem

Ser mycket intressant ut ska följas !!

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem

Uppdatering igen

Kylarens storlek innan kapningen

En gammal hållare blir platt och skruvas mellan kylarna

Saknas några skruvar men så här kommer det se ut

Tog bort lite på kylarna och gjorde ett spår på varje sida, så att den kan tryckas in i 3.5-hyllan och sedan fästas där med skruv eller nit

Slutresultatet av det över =P

Återstår problem som att få vattnet att gå från ena kylaren till den andra på något smidigt sätt, har bara några få cm till godo.
Yttermåttet är 19mm om man bara ska dra en slang över det, men kurvan blir för skarp och slangen viker sig, innermåttet är 8 eller 9mm.
Vet inte hur jag ska lösa det så idelösningar välkomnas

Edit, Liten bild på vart tanken ska sitta:

ny bild
Permalänk
Medlem
Citat:

Återstår problem som att få vattnet att gå från ena kylaren till den andra på något smidigt sätt, har bara några få cm till godo.
Yttermåttet är 19mm om man bara ska dra en slang över det, men kurvan blir för skarp och slangen viker sig, innermåttet är 8 eller 9mm.

Anti-kink Coil spring kanske fungerar ?:O

Visa signatur

Citera om du vill få ett svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zypronix:

Dum fråga kanske, men måste man ha slang? Borde det inte gå med kopparrör istället?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Dum fråga kanske, men måste man ha slang? Borde det inte gå med kopparrör istället?

Skrivet av lonesome:

Anti-kink Coil spring kanske fungerar ?:O

Fick tipset av en annan att använda mig utav vanliga vattenvinklar 90" med slang mellan.
Så har fixat gängtapp till Rörgänga 1/4 och tillhörande borr, så nu får det bära eller brista

4x mellan kylarna 10/13mm, kommer om någon vecka

Lite nya bilder för de som inte tittar galleriet:

Ny plats för en 140mm 9db fläkt

Limmade dit lite ljuddämpningsmatta eller bitumen-matta som jag tror de kallas, på moderkortsplåten, alla beQ-mattor har bitumen-matta på skivorna, var bara riva bort själva ljuddämpningsmattan som är limmad på, därav ränderna efter limmet.
Det är 4-6mm tillgodo för moderkortet så det kommer fortfarande finnas luft bakom.
Gjorde även ett hål för fläktkabeln och ATX 12v kabeln då moderkortets input är precis i det hörnet, så kabeln försvinner nästan helt
Har börjat ljuddämpa baksidan och limmat fast en svart slang runt hålet för elagget.

Testmontering av sakerna, hoppas bara ett HD 5870 får plats

Permalänk
Skrivet av zypronix:

e det den hära ?
Clas Ohlson Internetbutik

ifall inte kan du länka till din ???

och.. vart köpte du din "skärare" ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av NördigDator:

e det den hära ?
Clas Ohlson Internetbutik

ifall inte kan du länka till din ???

och.. vart köpte du din "skärare" ??

Dremeln kommer från rusta, 49kr men ja, ser ut att vara likadan som den jag har.
Själva kapen var lite svårare att fåtag i så den köpte jag från conrad.se: Länk
Sen måste du köpa fler skivor, iaf om du tänkt använda den mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zypronix:

Dremeln kommer från rusta, 49kr men ja, ser ut att vara likadan som den jag har.

perfekt! har ett helt kit med skivor osv, då ska ja dra på rusta i veckan och handla en dremel

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av zypronix:

okay.. men vart kan man köpa sådana skivor som man sätter där på.. fast i Stål/metall som är för Plast/metall? för.. jag vill gärna handla i butik.. BTW jag bor nära allum.... men vet inte vart jag kan köpa sådana skivor.. vet någon ??..