Hur kodar man egna program till android?

Permalänk
Medlem

Hur kodar man egna program till android?

Hej. det är så att jag köpt mig en htc desire och blev sugen på att koda några program/spel till den. Jag har dock aldrig kodat till en mobil tidigare så skulle vara glad om någon kunde rekommendera någon sida som förklarar hur man ska gå till väga.

Jag har läst en introduktions kurs i delphi.net (pascal) på universitet och lite java i gymnasiet. Inte så mycket att hänga i julgranen kanske men borde ju iaf räcka för en hello world app

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Du kan ju börja här: Android Developers

Permalänk
Medlem

ah, det där såg bra ut. Tack

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Jag har använt och tittat på en YouTube-kanal som jag finner mycket bra, alltifrån uppsättning av SDK:et till programmeringen.

YouTube - timlaytonsrs kanal

Visa signatur

POSTCARDS FROM ITALY

Permalänk
Medlem

Kanon, tack

Visa signatur

Permalänk

Kan rekommendera xtensive arts: Android Video Tutorials & Training on blip.tv
Mycket bra tutorials om man är helt grön.

Permalänk
Medlem

Använd min sida som tutorial

Min sida som beskriver programmering av Android mobiltelefon från grunden hittar du på adressen:
http://kgklang.web.surftown.se/Programmera_Android.html

Jag har en HT Desire men sdet torde gå lika bra med andra Android-telefoner. Hör gärna av dig direkt via mejl till kgk@bredband.net eller på telefon.

Sidan hittar du också genom att googla på sökorden: KgData presenterar

Kaj-Göran Klang
Västerås 070-8450590

Permalänk

Jag har försökt inan lite med "appar" men slutade och började lära mig C++ istället jag tror (inte helt säker) att man ska kunna java för att göra appar men har läst att det kommit ett "NDK" (Native Development Kit) som låter dig skriva med C eller C++ för att göra appar.

http://developer.android.com/sdk/ndk/index.html
Link här ifall du är intreserad av NDK

http://developer.android.com/sdk/index.html
Link om du vill ha vanliga SDK

http://developer.android.com/index.html
Kanske dummt att lägga denna med men endå när jag är igång detta är vanliga hemsidan där du hittar typ allt om vad du ska göra för att komma in i att göra appar.. Själv recomenderar jag att det finns bra böcker att köpa.

Permalänk
Medlem

Om man aldrig har använt Java förut eller ens är en mer eller mindre erfaren kodare så kan det nog vara rätt jobbigt, men är du motiverad så kan det säkert gå. Jag skulle rekommendera att du går till Androd Developer Docs, som har länkats tidigare, installerar Eclipse, ADT-tillägget samt Android-SDKt (instruktioner) och börjar med att återskapa deras "Hello, World"-exempel. Om du då fortfarande känner att du vill fortsätta koda till Android är det bara att komma på en applikation du vill göra och sätta igång!

Permalänk
Medlem

har någon hittat några bra tutorials för hur man gör android-program i opengl es 2.0? har kikat lite på hello world-programmet samt dratt hem koden till replica island fast det vore enklare med någon grundläggande tutorial inriktad på android istf att läsa igenom en massa kod...

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem

tack för svaren. ska kolla på länkarna när jag får tid över. har hänt mycket sen jag startade tråden. kodade lite c# på egen hand under sommaren och sen så började jag läsa datateknik. så har läst flera programmerings kurser i främst c++ nu. Känns som jag kan ta till mig materialet mycket bättre nu.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av xzhaskd:

Enklast använder du HTML5 och JavaScript, stödet finns direkt i läsaren på android liksom i iphone och numera också i windows phone 7.

Det här är intressant. Förstår jag dig rätt att ditt argument är att man kan skriva appar i HTML5 + Javascript och köra i webläsaren istället för att skriva en Android-app i Java?

Vilka för- och nackdelar ser du med den approachen? Jag ser de här:

Fördelar - ifall webläsarna följer standarder tillräckligt väl så kan man skriva appen en gång och köra på alla plattformar; jag är osäker om det går i praktiken, vet du?

Nackdelar - jag kan tänka mig att applikationen går en del långsammare i webläsaren (uppstartstider och annat). Givet att applikationer på min Androidmobil går långsamt som de är så har det en ganska stor betydelse. Man kan heller inte utnyttja vissa platformsberoende finesser som t.ex. widgets på hemskärmen (på Android igen), och jag är osäker på hur bra realtidsgrafik fungerar, men det kanske mer handlar om att det går långsamt.

Permalänk

För några dagar sen gjorde jag ett försök att skriva något användbart för en gångs skull. En blogpost om hur man kan skriva udevregler för telefonen, så att man kan använda adb (Android Debug Bridge) utan att vara root. Bara relevant om man kör Linux antar jag.
http://www.anp.nu/blog/2011/03/22/writing-udev-rules-for-your...

Jag försöker att förklara aningen mer ingående än vad jag själv kunde hitta när jag skulle göra det första gången. Trots att jag inte är någon expert på udev.

Permalänk
Skrivet av Antonovskij:

För några dagar sen gjorde jag ett försök att skriva något användbart för en gångs skull. En blogpost om hur man kan skriva udevregler för telefonen, så att man kan använda adb (Android Debug Bridge) utan att vara root. Bara relevant om man kör Linux antar jag.
http://www.anp.nu/blog/2011/03/22/writing-udev-rules-for-your...

Jag försöker att förklara aningen mer ingående än vad jag själv kunde hitta när jag skulle göra det första gången. Trots att jag inte är någon expert på udev.

Det går alltså inte att köra debuggern utan att först roota telefonen om man inte använder sig av det du gjort nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arbetande Pengar:

Det går alltså inte att köra debuggern utan att först roota telefonen om man inte använder sig av det du gjort nu?

root på datorn, inte telefonen.

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen satt upp sdk-paketet på både min laptop & stationära, dock så laggar emulatorn as på laptop och rätt mycket på stationära, jag började med ett spel jag skapat för länge sedan och har nu fått upp grafiken som den skall vara, spelet har jag som java applet (samt c, c++) redan så kan nog direktporta en del...

Kör med eclipse, adt & sdk med alla uppdateringar & tillgängliga paket. Utvecklar spelet för android 3.0 1280x800.

Permalänk

När du känner dig någorlunda hemma i Java och Android's API så kan du prova läsa boken "Sams Teach Yourself Android Application Development in 24 Hours".