Visa oss din server!

Permalänk
Skrivet av Lantea:

Är det gnome du kör eller? Gillar ditt tema starkt

Xfce med Elegant brit (tema)

Visa signatur
Permalänk

IBM bladservrar

ett gäng "nya" labbmaskiner. 14 bladservrar från IBM med dubbla Xeon, 4-16 GB RAM, dubbla SAS-diskar å lite annat smått och gott

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning

Permalänk
Medlem
Skrivet av onions:

Jag fick ge omkring 18000 för den. Detta med 2 nätagg a 1400 watt. Värt vartenda krona. Väger helt vansinnigt mycket. Med halva full av disk behövdes det 3 personer för att lyfta in i skenorna.

Jotack.. När jag lyckats montera ut mina servrar ur racket och demontera det lite för att flytta skenorna i det så att jag kan montera in de längre hållarna till den lådan, och fått tag på lite personer som kan hjälpa till att lyfta in min likadana låda i racket ska jag lämna ifrån mig lite nya foton också.

Jag tror inte att det är en bra idé att hänga upp den i bara framsidan, nämligen.

Permalänk
Medlem

För att se mina andra servrar och mitt rackskåp bläddra tillbaka i tråden

Fått hem en Dell Poweredge 2950. Ska beställa hem flera snart.

Denna köpte jag för att jag behövde mer lagring. 6TB med lagring har den. Bara 4Gb ram, ska uppgraderas. Sen en Intel Quad Core Xeon E5240 har den.

Så den fick bli för lagring, inte så speciellt kraftfull.

Permalänk
Medlem

Labba bör man annars dör man!

Hemmalabb-miljön polarna och jag skrapat ihop

Framsida:
4x 6U HP N36L 8GB IPMI: VMware 5.1 ESXi
1x 1U Supermicro SuperChassis 502L-200B: pfsense 2.0.1, 300/300Mbit med 4G failover

Baksida:
1x 1U Supermicro SuperChassis 502L-200B: Windows 2008 R2 (vcenter)
1x 2U Supermicro SuperChassis 826E1-R800UB: FreeNAS 8.3.0 (iscsi + fildump)
1x 1U Aten CS-1716 KVM 16P
1x 1U Netgear GS724T PROSAFE Switch 24P

Blir dock lite varmt i klädkammaren, AC'n är för dyr för att vara igång.

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Medlem

(Uppifrån och ned)

ARAGORN (WEBB)
Rackable Systems
2x Intel Xeon E5345 2.33Ghz, 12Gb DDR2 2x500Gb RAID1, 2x500Gb RAID1 SATA

Internet:

Memory:

PIPPIN (NAS)
Rackable Systems
2xAMD Opteron 2214 HE 2.2GHz, 12Gb DDR2, 2x2Tb & 2x3Tb SATA

Memory:

Disk:

GANDALF (HYPER-V)
Rackable Systems
2x Intel Xeon E5470 3.3Ghz, 16Gb DDR2 4x146Gb SAS 15k RPM

Internet:

Memory:

SARUMAN (HYPER-V) - SAKNAS PÅ BILDEN
Rackable Systems
2x Intel Xeon E5345 2.33Ghz, 12Gb DDR2, 1x250Gb SATA

Internet:

Memory:

Total Ethernet Usage:

ORE01:

ORE02:

http://mrtg.obscured.se

Permalänk

Har lite begränsat med utrymme i lägenheten, och dessutom skulle en server inte ligga på prioritet 1-listan hos tanten, därför fick det bli en kompromisslösning där vi båda är nöjda.
Något som inte syns på bilderna är att skåpet invändigt blivit ett teknikskåp. Där inne ryms laddare till iPad, TF101, batteriladdare och lite smått och gott. Även vår skrivare huserar där inne.
Ljudnivån och värmeutvecklingen är en viktig puck förstås, som alla skåpinstallationer. Görs på det rätt sätt kan det bli kanon, görs det med otillräckligt ventilation kan man få nya, värmerelaterade, problem.

Såhär blev det (de facto är att i dagsläget sitter en fläkt till för utblås av luft i höjd med nätaggregatet, har ingen bild på det just nu):

Servern i sig:

HP xw8400 Workstation
16GB ECC RAM
2x Intel Xeon E5350 2.0GHz (Quadcore)
4x Seagate 500GB SATA RAID5

Kör ESXi 5.1.0 i botten, med några WS2008R2, WS2012, FreeNAS, W7 och W8-gäster.. Endast för lab, spelserver och lite backuplagring. Chassit är dämpat med 20mm ljuddämparmatta, och utbytta Noctua PWM-fläktar lägre ljudnivå i dator och skåp. Temperaturen är lite hög just nu, ska titta på yttligare fläkt för att forcera in sval luft i skåpet (chassit).

Sambon är nöjd, det är inom alla ramar för rimlighet tycker hon.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Då jag ska flytta så ställde jag alla mina servers på jobbet istället!

alltid glädjer det någon att kika på lite rackade prylar

två gamla cisco 3550 i toppen, den övre än interna nätet, på den nedre kommer 300mbit fiber in

burken som ligger åt fel håll används mest som comports dator för att confa switcharna när det behövs

sedan kommer mina tre streamingservers som består av e8400/8gig

under dessa ett par upser

sedan kommer 2st äldre dell PE750 som båda är DC/DNS för lokala domänen
sen har vi en powervault 220s med 14st 73gig 15krpm scsi diskar som agerar lagring tilll DC/DNS, denna maskin går i cluster mode så båda serverarna når alla filerna, lite smidig redundans

näst längst ner sitter ett HP blade p-class chassie med tillhörande singelfas 6x2000w nätagg
de två bladen som sitter i är ett par bl20pg3 burkar med dual 3ghz/8gig som kör ESXi

i botten ligger den gamla DC/filservern som just nu agerar backup server samt DHCP

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

Större lägenhet i samma område, större förråd till maskinerna, större huvudbry vid kabeldragning.

Insåg dessutom rätt snabbt att jag numera aldrig har tid att sätta mig ner och fördjupa mig i några operativsystem, så jag fick slänga upp en Win-maskin när jag hade lite strul med BSD-maskinen.
Sen kunde jag inte låta bli att ställa upp en tunn-klient som 1Wire maskin också, men det var ren underhållning.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Inget upphetsande, men det var gratis, förutom 2TB disken jag köpte när dom kosta 500:- nya i butik ;D
En gammal Compaq DX2200, modifierat invädigt för att vara tyst och sval, den vägrar jue boota utan rpmsignal så fick lura den lite
Kör Deb/Wheezy som används för web/smb/torrent/vent/vbox

Visa signatur

[ Xeon ]

Permalänk
Medlem

Inte mycket i jämförelse med de dubbla 48U (fyllda) några har, men lite kan man ju visa upp.

Servern är en vanlig dator, c:a 2,5TB lagring. Används som ESXi-host med server2012, pfSense och div. linux. Hela nätverket går genom switchen (Port-based VLAN's).

Permalänk
Medlem

Köpte mig en ny ESXi-maskin.

Gigabyte GA-B75N, 2x1Gbit, VT-d.
Intel Core i5 3470S 2,9GHz, VT-d.
Corsair XMS3 16GB DDR3.
Intel PRO/1000 PT 1Gbit, ett likadant med dubbla Gbit är på väg.
Chieftec Uni BT-02B 180W

http://imgur.com/a/pmpVe

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Snusfri

Det är farligt att spana in den här tråden, man blir alldeles för sugen på att styra om sitt lilla nätverk hemma

Det består för närvarande av:
Semesterfilmservern Core2Duo E2140 med 2GB ram och 12TB hdd, intel pro gigabitnic, slö gammal hink tyvärr.
HP Poweredge 2400, 2x733mhz PIII, 2GB ECC, 3x36GB SCSI, låter som ett jetplan så den är inte på allt för ofta tyvärr.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Det är farligt att spana in den här tråden, man blir alldeles för sugen på att styra om sitt lilla nätverk hemma

Det består för närvarande av:
Semesterfilmservern Core2Duo E2140 med 2GB ram och 12TB hdd, intel pro gigabitnic, slö gammal hink tyvärr.
HP Poweredge 2400, 2x733mhz PIII, 2GB ECC, 3x36GB SCSI, låter som ett jetplan så den är inte på allt för ofta tyvärr.

Vart är bilderna?

Permalänk
Snusfri
Skrivet av kallabaz:

Vart är bilderna?

Samlingsbild på mina 2 servrar, gammelhärken till vänster då

Semesterfilmsservern

Gammelhärken

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Den mindre servern är en Intel D2500CC (dubbelkärning Atom på 1,6 GHz) som kör FreeBSD och agerar reouter samt webbserver. Noctuafläkten har jag satt dit (samtidigt som bilderna togs) för att hårddisken som sitter i hamnade en bit ovanför 40° C utan någon fläkt (ca 10° C lägre med fläkt). Just den fläkten valdes då den var endast 14 mm (tjockare hade blivit problematiskt att få in).

Den större servern är ett hopplock av gamla komponenter (Athlon 64 3000+ m.fl.) som kör Debian och agerar "filserver" genom att vara fylld med gamla så som nya hårddiskar. Nya delar till filserver är på väg så förhoppningsvis kommer det upp lite fler bilder så småningom

Servrarna är placerad på en hylla (nåja, den ena) i en ventilerad klädkamare så där står det bra.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuufukuji:

http://dump.noatun.nu/server_yggdrasil_2013-03-09_1.png

http://dump.noatun.nu/server_yggdrasil_2013-03-09_2.png

http://dump.noatun.nu/server_both_2013-03-09_1.png

Den mindre servern är en Intel D2500CC (dubbelkärning Atom på 1,6 GHz) som kör FreeBSD och agerar reouter samt webbserver. Noctuafläkten har jag satt dit (samtidigt som bilderna togs) för att hårddisken som sitter i hamnade en bit ovanför 40° C utan någon fläkt (ca 10° C lägre med fläkt). Just den fläkten valdes då den var endast 14 mm (tjockare hade blivit problematiskt att få in).

Den större servern är ett hopplock av gamla komponenter (Athlon 64 3000+ m.fl.) som kör Debian och agerar "filserver" genom att vara fylld med gamla så som nya hårddiskar. Nya delar till filserver är på väg så förhoppningsvis kommer det upp lite fler bilder så småningom

Servrarna är placerad på en hylla (nåja, den ena) i en ventilerad klädkamare så där står det bra.

Vad är det för chassi du har till Atom servern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoetrap:

Vad är det för chassi du har till Atom servern?

Chassit är ett Emko Case EM-150 till vilket jag även har köpt ett par passande konsoler för upphängning (det finns dock redan hål på undersidan av chassit för upphängning men jag kände att det var smidigare med dessa konsoler). Hela den servern, exklusive hårddisk och fläkt, finns att köpa här.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Där står den, min gamla trotjänare!

Eftersom jag tycker om att leka med gammal hårdvara har jag givetvis suttit och lekt med denna gamla "rishög". Datorn i fråga är en gammal PII 333MHz som jag uppgraderat lite. Den fungerar främst som printserver samt filserver för lite viktigare saker med några diskar i RAID1.

Specs:
Pentium II 333MHz.
768MB RAM.
Dubbla D-Link DGE-528T Gigabit nätverkskort.
SMC Elite16 Ultra nätverkskort (med BNC-kontakt. Används för äldre hårdvara).
Promise Fasttrak S150 TX4 SATA RAID kort.
USB 2.0-kort (NEC chipset).
250GB lagring i RAID1.
Systemet på separat 120GB disk.
Windows 2000 Server

Har inte direkt så stor nytta av gigabit-korten eftersom mitt nätverk är 100mbit, men det är ju bra att ha om det blir en uppgradering i framtiden.

I det stora hela fungerar gamla Win2000 Server förvånansvärt bra fortfarande. Jag kör ett flertal olika operativsystem på mina datorer (Mac OS X, Mac OS 9 och Windows 7 etc...) och filservandet fungerar klockrent mellan allihop!

Den är inget fartmonster direkt, men med tanke på hårdvaran tycker jag att en throughput på ~80Mb/sec (~10MB) är helt godkänt.

Postar kanske bilder på insidan senare om jag orkar dra den ur racket och öppna den...

Permalänk

En gammall HP DL380 G4 blev över efter ett byte hos kund. Jag städade ur en garderob i ett uthus, drog in nätverk och el. Sen var det bara att köra! Just nu är det en Windows Server 2003 som kör DNS, IIS, hMailserver och Minecraft. Det som fattas är bara att fåf igång UPSen och DASet, det saknas lite kablar! Sen ska det så klart in ett lackbord till ooch ännu mer hårdvara!

Pic

Permalänk
Medlem

Galleriet: (http://www.sweclockers.com/galleri/11171-dell-c1100)

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Kände att det var dags för en uppgradering!.

Tack till Schrimp som hjälpt mig med beställningen samt alla andra funderingar jag har haft!

4st noder, tillsammans har de 96GB DDR3, 8st Quadcore xeon (64 logiska, 32 fysiska kärnor). Lagring är nu bara 6TB men ska köpa in mer, så det blir 24.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vondran:

Kände att det var dags för en uppgradering!.

Tack till Schrimp som hjälpt mig med beställningen samt alla andra funderingar jag har haft!

4st noder, tillsammans har de 96GB DDR3, 8st Quadcore xeon (64 logiska, 32 fysiska kärnor). Lagring är nu bara 6TB men ska köpa in mer, så det blir 24.

Wooho! Grattis till tungviktaren!

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av vondran:

Kände att det var dags för en uppgradering!.

Tack till Schrimp som hjälpt mig med beställningen samt alla andra funderingar jag har haft!

4st noder, tillsammans har de 96GB DDR3, 8st Quadcore xeon (64 logiska, 32 fysiska kärnor). Lagring är nu bara 6TB men ska köpa in mer, så det blir 24.

http://i.imgur.com/HLMnz0M.jpg

NU är jag allt avis! Har funderat på att köpa hem en också...

Visa signatur

ESXi kluster: ca 250GB RAM, 32 kärnor
Filserver: 2U 12 bay Chenbro, 2x Xeon E5530, 72GB DDR3 ECC, 12x 2TB WD Red, 2x 120GB SSD, OmniOS
Spelrigg: Asus Sabertooth X79, 3930k, Gigabyte GTX680, 32GB DDR3, 64GB SSD, 5TB HDD

Permalänk
Medlem

Nyaste tillskottet, en Dell PowerEdge 2950 som jag fick snorbilligt på ebay Skall agera filserver samt iSCSI lagring för min och polarens XenServrar (Specs på dessa i sign)

2950n har hursomhelst 2x 2.33GHz E5410 Quad Core, 16GB RAM, 2x146GB 15K SAS och skall kompletteras med 4x2TB WD RED diskar (har dessa, väntar på vaggor)

Visa signatur

ESXi kluster: ca 250GB RAM, 32 kärnor
Filserver: 2U 12 bay Chenbro, 2x Xeon E5530, 72GB DDR3 ECC, 12x 2TB WD Red, 2x 120GB SSD, OmniOS
Spelrigg: Asus Sabertooth X79, 3930k, Gigabyte GTX680, 32GB DDR3, 64GB SSD, 5TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mowge:

Nyaste tillskottet, en Dell PowerEdge 2950 som jag fick snorbilligt på ebay Skall agera filserver samt iSCSI lagring för min och polarens XenServrar (Specs på dessa i sign)

2950n har hursomhelst 2x 2.33GHz E5410 Quad Core, 16GB RAM, 2x146GB 15K SAS och skall kompletteras med 4x2TB WD RED diskar (har dessa, väntar på vaggor)

https://jlmuvq.bay.livefilestore.com/y1pNEpkFRy7sNgNxr9fbncJU...

https://jlmuvq.bay.livefilestore.com/y1pepFjswAd7PrjwJ064eTRJ...

https://jlmuvq.bay.livefilestore.com/y1pZmdWKxCbP7k0v2b7djxbp...

https://jlmuvq.bay.livefilestore.com/y1pc61K6tlWHilLQgLI82mtB...

https://jlmuvq.bay.livefilestore.com/y1pfLuhU51ZYFlmfgZChjEmr...

Sprit ska inte hållas varm

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Sprit ska inte hållas varm

Hade planerat att plocka dän flaskorna, men nuvarande temp är inte mer än 18 grader så sket i det. Får se hur det funkar i sommar

edit: har gjort om lite så ser numera ut såhär!

Visa signatur

ESXi kluster: ca 250GB RAM, 32 kärnor
Filserver: 2U 12 bay Chenbro, 2x Xeon E5530, 72GB DDR3 ECC, 12x 2TB WD Red, 2x 120GB SSD, OmniOS
Spelrigg: Asus Sabertooth X79, 3930k, Gigabyte GTX680, 32GB DDR3, 64GB SSD, 5TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av vondran:

Kände att det var dags för en uppgradering!.

Tack till Schrimp som hjälpt mig med beställningen samt alla andra funderingar jag har haft!

4st noder, tillsammans har de 96GB DDR3, 8st Quadcore xeon (64 logiska, 32 fysiska kärnor). Lagring är nu bara 6TB men ska köpa in mer, så det blir 24.

http://i.imgur.com/HLMnz0M.jpg

Hur hög ljudnivå är det på maskinen? Google säger att det ska vara ~60dB vilket Google även säger är ungefär samma som "samtalsvolym", eller de flesta bordsfläktar.

Min fråga är ungefär hur högt det låter igenom en dörr (eller en vägg)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Hur hög ljudnivå är det på maskinen? Google säger att det ska vara ~60dB vilket Google även säger är ungefär samma som "samtalsvolym", eller de flesta bordsfläktar.

Min fråga är ungefär hur högt det låter igenom en dörr (eller en vägg)?

Hej!

Den låter faktiskt inte så mycket. Jag har en poweredge 2950 också som låter nästan i samma nivå..

Men sen ändras det mycket beroende på hur många noder man kör igång och hur hårt belastade de är.

Och hur svalt det är i rummet de står i. Är det ett varmt rum så blåser fläktarna snabbare, om det är kallt så är noderna relativt tysta, jag stör mig inte på detta. Sover i rummet bredvid och har en tunn trädörr emellan. Visst låter det, men jag har vant mig

Permalänk
Skrivet av Sir. Haxalot:

Hur hög ljudnivå är det på maskinen? Google säger att det ska vara ~60dB vilket Google även säger är ungefär samma som "samtalsvolym", eller de flesta bordsfläktar.

Min fråga är ungefär hur högt det låter igenom en dörr (eller en vägg)?

Jag är väll lite kräsnare men min C6100 tyckte jag var påtok för högljudd, dvs att den lätt hörs genom dörrar.

Det går dock att åtgärda, se http://forums.servethehome.com/processors-motherboards/1317-t...

Jag valde att byta ut fläktarna till supermicro FAN-0074L4 och den är avsevärt tystare efter den modifikationen.

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!