Gigabyte US2H stänger av sig när den får kontakt med en USB 2.0

Permalänk
Inaktiv

Gigabyte US2H stänger av sig när den får kontakt med en USB 2.0

Varje gång jag stoppar in en USB 2.0 sladd så stänger datorn av sig.

Någon som har erfarenhet av detta problem? Har ett Gigabyte GA-MA78GM-US2H med en Phenom II x4 955. Har googlat runt lite, men hittar inget svar på detta lustiga problem.

Har också Win 7, 6gb Corsair / Kingston RAM, Powercolor 4870 och ett 550w Corsair nätagg.

Permalänk
Medlem

Samma sak händer för mig, fast då har jag bara testat med en chipläsare i usb-ingången på mobot

Edit. Chipläsaren ska det inte vara fel på sist jag testade den till förra moderkortet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gris:

Samma sak händer för mig, fast då har jag bara testat med en chipläsare i usb-ingången på mobot

Edit. Chipläsaren ska det inte vara fel på sist jag testade den till förra moderkortet.

Händer så med min chipläsare också, fast iofs så händer det oavsett vad för usbgrej det är.

Dock kan jag knappt ens använda min chipläsare, tror det är lite glapp i sladden så den liksom sätter på och stänger av sig själv ibland, och då stänger datorn av sig. Så kan aldrig använda den på denna datorn.

Väldigt störande!

Permalänk
Medlem

har ni testat att uppdatera bios?

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bjinko:

har ni testat att uppdatera bios?

Japp, har nyaste. Uppdaterade när dom gav stöd för x6 processorer eftersom jag planerar att köpa en i framtiden. Har haft detta bioset i 1 månad, problemet har funnits i ca 1 vecka, nåt som kommit upp först nu

Permalänk
Medlem

hmm (kliar mig i håret). Glapp i sladen säger du, kanske är det som är felet på min också? Har inte direkt behandlat den... När den ligga ivägen eller att man råkar sitta på den så sliter man tag i sladden och slänger den (brukar faktiskt försöka träffa en kudde eller nått). fast en gång slängde jag den i väggen och det var nästan med flit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Japp, har nyaste. Uppdaterade när dom gav stöd för x6 processorer eftersom jag planerar att köpa en i framtiden. Har haft detta bioset i 1 månad, problemet har funnits i ca 1 vecka, nåt som kommit upp först nu

Prova kontakta Gigabyte. Jag hade ett annat problem med USB på ett Gigabyte-kort, provade den senaste BIOSen utan bättring, men sen när jag skrev om felet till de så tog det några dar så hade de lagt ut ännu en ny BIOS som fixade felet.