Permalänk
Medlem

xbox360 till laptop?

Tja alla Sweclockers användare!

Tänkte börja använda min laptop skärm till använda mitt xbox360, då jag tröttnat på min "tjockis" tv och har ej råd köpa ny tv.

Jag har xbox360 Elite med HDMI samt min bärbara har HDMI, vad behöver jag för koppla så det fungerar? En enkel HDMI sladd eller vad? (ingår ljud i det då eller behövs speciell sladd med?) Tänkte använda laptopens högtalare som ljud.

Har en Acer Aspire 6930G Notebook om det hjälper till någon nytta.

Tack // Sebbe19

Permalänk
Medlem

Det behövs bara HDMI vad jag vet.

Visa signatur

Asus M4A79XTD EVO DDR3 | AMD Phenom2 X4 955 3,2Ghz BE AM3 | Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 | XFX Radeon HD5770 1GB | 500GB Seagate Barracuda 7200.12 SATA II | Corsair TX 650W 80+ | Antec Two Hundred | Optiarc AD-7240S DVD±RW Svart SATA | Windows 7 Home Premium 64-bit | BenQ TFT 24'' E2420HD

Permalänk
Medlem

Det går inte. Uttaget på datorn är endast till för externa skärmar.

Visa signatur

PSN: Kurisumasu

Permalänk
Medlem

Lösningen heter "EzCap 116" som inte alltför många säljer äkta varianter av, dessa leverantörer gör:

Ezcap116 USB 2.0 video capture UK. Supersedes Easycap DC60+
EasycapExpertti - Expert of Video Capturing

YouTube - How to Use Your Mac's Screen as a Gaming Display (Finns en PC variant av videon)

Rekommenderarar att du använder S-Video då det är snäppet sämre än Komponent (som i sin tur är snäppet "sämre" än HDMI) men bättre än Komposit.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av 037180:

Lösningen heter "EzCap 116" som inte alltför många säljer äkta varianter av, dessa leverantörer gör:

Ezcap116 USB 2.0 video capture UK. Supersedes Easycap DC60+
EasycapExpertti - Expert of Video Capturing

YouTube - How to Use Your Mac's Screen as a Gaming Display (Finns en PC variant av videon)

Rekommenderarar att du använder S-Video då det är snäppet sämre än Komponent (som i sin tur är snäppet "sämre" än HDMI) men bättre än Komposit.

Tack! Använder du det själv?

Vad blir det för kvalite på laptopen? Jag har en gammal tjockis tv nu och jag kan seriöst inte läsa texten från soffan. Däröfr jag sugen börja använda laptopen, blir det litte bättre eller knappt skillnad?

Samt räcker det köpa ezcap eller behöver man audio sladd med? (Kollade videon) men han visade inte hur man fick ljud. Bara bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbe19:

Tack! Använder du det själv?

Vad blir det för kvalite på laptopen? Jag har en gammal tjockis tv nu och jag kan seriöst inte läsa texten från soffan. Däröfr jag sugen börja använda laptopen, blir det litte bättre eller knappt skillnad?

Samt räcker det köpa ezcap eller behöver man audio sladd med? (Kollade videon) men han visade inte hur man fick ljud. Bara bild.

Du kopplar in dem motsvarande kablar från 360n till dem uttagen på EzCap och använder ett vettigt redigeringsprogram/visning, för Mac tex. så är EyeTV ett bra alternativ. Man förlorar alltid lite bild när andra bildsignaler används, men EzCap's gräns är 720x576 @ 25 fps (tror jag det var) eller 720 x 480 @ 30fps.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

tyckte han visade bra hur man fick ljud som att man ser sitt 360 som en film, alltså får du ljud också bara koppla in (enligt videon allafall)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av 037180:

Du kopplar in dem motsvarande kablar från 360n till dem uttagen på EzCap och använder ett vettigt redigeringsprogram/visning, för Mac tex. så är EyeTV ett bra alternativ. Man förlorar alltid lite bild när andra bildsignaler används, men EzCap's gräns är 720x576 @ 25 fps (tror jag det var) eller 720 x 480 @ 30fps.

Ok tack får bli att testa då

Har du någon aning vad en "tjockis" tv har för res? Är ezcap bättre bild än på min tjocks tv möjligtviss?

Har en rätt bra laptop. Kan se 1080 filmer utan lagg , om det säger något.

Permalänk
Testpilot

Du får inte högre upplösning med EzCap än till din TV (720x576 / PAL) då det beror på kablarna som används och inte vilken skärm du kopplar till xboxen.

Det jag skulle rekomendera dig är att köpa en RGB-SCART-kabel och använda till din tjock-TV, det ger betydligt bättre bild än den medföljande kompositkabeln. Bilden kommer bli skarpare men det är dock inte säkert att du kan se texten i alla spel då vissa spel är designade med enbart HD-upplösning i åtanke.

Köp dock inte Microsofts dyra orginalkabel utan satsa på en kopia: Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehr fr hemelektronik
Kolla även så din TV har stöd för RGB via SCART men det borde den ha på minst en av ingångarna, testa att bläddra genom AV-ingångarna och se om du har ett läge som heter RGB. Ibland kan man behöva välja RGB manuellt istället för SCART/EXT även om det är samma kontakt för att vara säker på att rätt signaler kommer fram.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Du får inte högre upplösning med EzCap än till din TV (720x576 / PAL) då det beror på kablarna som används och inte vilken skärm du kopplar till xboxen.

Det jag skulle rekomendera dig är att köpa en RGB-SCART-kabel och använda till din tjock-TV, det ger betydligt bättre bild än den medföljande kompositkabeln. Bilden kommer bli skarpare men det är dock inte säkert att du kan se texten i alla spel då vissa spel är designade med enbart HD-upplösning i åtanke.

Köp dock inte Microsofts dyra orginalkabel utan satsa på en kopia: Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehr fr hemelektronik
Kolla även så din TV har stöd för RGB via SCART men det borde den ha på minst en av ingångarna, testa att bläddra genom AV-ingångarna och se om du har ett läge som heter RGB. Ibland kan man behöva välja RGB manuellt istället för SCART/EXT även om det är samma kontakt för att vara säker på att rätt signaler kommer fram.

Tack ska verkligen testa det.

Kanske dum idea men blir inte bilden lite bättre för min laptop skärm är mindre så behövs inte lika mycket ellerär jag helt ute och cyklar nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Du får inte högre upplösning med EzCap än till din TV (720x576 / PAL) då det beror på kablarna som används och inte vilken skärm du kopplar till xboxen.

Det jag skulle rekomendera dig är att köpa en RGB-SCART-kabel och använda till din tjock-TV, det ger betydligt bättre bild än den medföljande kompositkabeln. Bilden kommer bli skarpare men det är dock inte säkert att du kan se texten i alla spel då vissa spel är designade med enbart HD-upplösning i åtanke.

Köp dock inte Microsofts dyra orginalkabel utan satsa på en kopia: Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehr fr hemelektronik
Kolla även så din TV har stöd för RGB via SCART men det borde den ha på minst en av ingångarna, testa att bläddra genom AV-ingångarna och se om du har ett läge som heter RGB. Ibland kan man behöva välja RGB manuellt istället för SCART/EXT även om det är samma kontakt för att vara säker på att rätt signaler kommer fram.

Men handlar inte tråden om att använda laptop skärmen istället för TVn? Skulle inte RGB > Komposit vara ett bra alternativ för EzCap?

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Testpilot

Tänkte mer att det handlade om att han skulle kunna se bättre och hoppades på att kunna lösa det med hjälp av sin dator, vilken skärm man spelade på var mindre intressant bara man såg bra.

EzCap har ingen RGB-ingång utan det är S-video som är bäst där, S-video ger bättre bild än komposit men inte mycket, skillnaden är mer påtaglig vid steget till RGB-SCART. Du kan inte omvandla RGB till komposit rakt av, det är helt olika signaler. SCART-adaptern som följer med Xboxen ska inte blandas ihop med en RGB-SCART då det är olika stift i SCART-kontakten som används, adaptern ger enbart kompositsignal eftersom man kopplar in den gula kopositkabeln i den.
SCART - Wikipedia, the free encyclopedia

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]