Era 3 Mac-förbättringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roskai:

Hur tänker Apple? jag citerar från deras hemsida...

"Uppgradera till supergrafik.

Grafikprocessorn ATI Radeon HD 4670 ger upp till fyra gånger högre prestanda jämfört med NVIDIA GeForce 9400M, vilket är perfekt för 3D-spel och krävande program.3 Om du vill ha absolut bästa grafikprestanda väljer du en 27-tums iMac med grafikprocessorn ATI Radeon HD 4850."

Att ens kalla 4670 för "supergrafik" är ju helt sjukt, de lurar ja kunderna med sitt snack. 4670 är definitivt inte ett spelkort, sen att dom säger att man kan köpa 4850 till 27" versionen är väl helt okej, fast Apple borde helt klart uppgradera till DX 11.

Men andra ord fattar ni varför Flash laggar på skolans mac datorer, 9400M är knappt gjort för bildbehandling...

Snart kommer med största sannolikhet betydligt nyare och mycket bättre grafikkort till Mac-datorerna.
Stöd för ATi 5000 serien och nVidia 4000-serien har upptäckts i nya drivrutiner.

Källa: ATI 5000 Series and GeForce GTX 480 Drivers Hint at Desktop Mac Updates - Mac Rumors

Permalänk

1. En ärligare prislapp
2. Bättre byggkvalité
3. Gör den bättre

Summa kardemumma: Gör om, gör rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av amodestproposal:

1. En ärligare prislapp
2. Bättre byggkvalité
3. Gör den bättre

Summa kardemumma: Gör om, gör rätt.

1. Håller med
2. Håller inte med, kvalitén är riktigt hög
3. Bättre kan betyda så mycket, men det enda jag kan komma på är bättre grafikkort.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

1. Inbyggt 3G/4G kort. Det finns inte WLAN överallt, men 3G och däröver finns nästan överallt
2. Nä, inte fler USB portar. Det är en laptop.
3. Bättre support för Windows7 (fläktstyrning, BT och full touchpad funktionalitet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

1. Håller med
2. Håller inte med, kvalitén är riktigt hög
3. Bättre kan betyda så mycket, men det enda jag kan komma på är bättre grafikkort.

Kan inte göra annat än att hålla med.

Givetvis är ju USB 3.0 en möjlig förbättring också, men kombinationen 'Apple + ny standard' förändras inte så pass fort vanligtvis. Att 13" Macbook (åtminstone Pro) får en i3'a känns bara naturligt, istället för flaskhalsen som är C2D.

Visa signatur

Stationärt: i5 2500K | XFX HD6950 OC | 16GB RAM, 1600MHz | Asus P8P67-M B3 | FD Define R3
Bärbart: MacBook Air 11" '12 - i5 1,7GHz, 128GB
Kamera: Canon EOS 5D Mk II | Div. ƒ/1.4-gluggar
Andra enheter: iPhone 5, iPad 4, Galaxy Nexus, Nexus 7
http://twenty-ten.se/

Permalänk
Avstängd

med tanke på vad man får för pengarna en hyfsad mac hade kostat så är valet lätt..

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Notred:

3. Möjlighet att byta ut den optiska enheten mot en hårddisk.

Kullander i Malmö erbjuder detta, de är certifierade att göra utbytet och därmed behålls garantin.

Permalänk

3 förbättringsförslag

Saker som hindrar mig från att köpa en iMac just nu:

1. Grafikkort värt namnet. Att leverera Ati Radeon 4850 som high-end grafik år 2010 är riktigt illa men vad värre är att Apples lägstanivå på grafikkort ligger nånstans mellan en griffeltavla och svart-vit tv.

2. Modern processor. Core2Duo i iMac för 16500 kr är inte värdigt när sunk Dell och övriga bytt till i3 i sina budgetdatorer för 5 000 kr - för över ett halvår sedan.

3. En ledig 3.5" plats. Så att jag kan köpa en SSD och installera. Men det förutsätter ju förstås att Apple skakar fram TRIM stöd - någon som tror det kommer att hända i närtid?

Låter onekligen rätt gnällig i mitt inlägg även om jag är helt såld på Apples design. Dock inte så pass såld att jag kan motivera mig att sitta med en Core2Duo och 9400M grafik för 11 500 kr år 2010.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foppatofflan:

Låter onekligen rätt gnällig i mitt inlägg även om jag är helt såld på Apples design. Dock inte så pass såld att jag kan motivera mig att sitta med en Core2Duo och 9400M grafik för 11 500 kr år 2010.

Problemet med Apple är ju att de aldrig uppdaterar sina priser under produktens livscykel.
När en ny modell precis har släppts så är de inte så fasligt dyra, även om de ofta är dyrare än motsvarande PC-specifikation.

Sen kan det ta över ett år innan ny uppdaterad modell släpps och köper man då en modell som inte har uppdaterats på ett år så kostar den fortfarande lika mycket. Att Apple gör så är bara girigt och inga andra tillverkare gör på det sättet. Med tanke på att samma komponenter är betydligt mycket billigare ett år senare så borde de faktiskt sänka priserna allt eftersom.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580