Laddade bilbatteri med fel polvändning, hoppet ute?

Permalänk
Medlem

Laddade bilbatteri med fel polvändning, hoppet ute?

Jag vet att hoppet bevisligen är ute för mig som gjorde denna blunder, men frågan är: Är hoppet ute för batteriet? Eller kan det överleva en dylik misshandel som pågick i ca 24 timmar innan jag insåg mitt misstag?

Jag har precis påbörjat laddning med rätt klämma på rätt batteripol men ville kolla om nån visste om det är lönt eller om det bara är att köpa nytt.

Permalänk
Medlem

Det kan fungera, men det kommer inte fungera under en längre tid. Säkrast för dig och dina andra elkomponenter i bilen är att du köper ett nytt.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk

Har batteriet polvänt eller stämmer polariseringen fortfarande?
För om det inte har vänt poler så kanske laddaren slutade ladda pga. ngn säkerhetsfunktion.
Om det har polvänt så är det bara att ladda ur det, sen ladda upp det igen och hoppas på det bästa, men med stor sannolikhet är plattorna krökta eller skadade.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Känns som att det är rätt kört med det stackars batteriet. Laddat (på rätt sätt!) i några timmar nu och inte ett liv i det. Jaja, 1000 kr kostade det att lära sig lite mer om vad som är viktigt i livet.

Permalänk
Medlem

Kan laddaren ha farit illa också? För mäter jag med multimeter direkt på klämmorna (givetvis bortkopplade från batteriet) visar de bara 7V och jag har ställt 6/12V-omkopplaren på 12V.

Permalänk

ibland så shockar man batterier med fel polvändning för att få upp krämen i de så hoppet behöver inte vara ute. men ladda ur (ta en glödlampa och låt den ladda ur batteriet) sen laddar du med rätt polvändning och gör en urladdning med samma lampa och tar tiden och då kan du räkna ut hur mycket kräm batteriet har och utgå därifrån om du behöver köpa nytt eller inte. mät lite då och då med multimeter då det är bra spänning.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Skrivet av Brent:

Kan laddaren ha farit illa också? För mäter jag med multimeter direkt på klämmorna (givetvis bortkopplade från batteriet) visar de bara 7V och jag har ställt 6/12V-omkopplaren på 12V.

Den behöver inte vara trasig, den kanske bara ger för lite spänning när den inte får någon belastning.
Men den kan också vara trasig, en bekant smälte kablar och eldade upp en skyddsdiod i ett ställbart nätaggregat när han skulle ladda en blyackumulator och polvände.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″