Permalänk
Medlem

Kommer systemet flaska ?

tänker köpa nya komponenter och satsar på ganska bra delar, va jag tycker men ja kommer ta grafikkortet från min gamla dator, och det ja undrar är att om systemet kommer flaska ( processorn t.ex ) eller är ja tvingad ett nytt grafikkort ?

Komponenterna är

Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H
AMD Phenom2 X4 945 3,0Ghz, AM3
Fractal Design Integra 500W
A-Data 2048MB Game Heatsink DDR3 1333Mhz
640GB Western Digital Caviar Blue SATA II

och grafikkortet är ett EVGA 9500gt 512mb

Visa signatur
Permalänk
Medlem

systemet kommer absolut inte flaska med ett 9500gt! kanske om du hade typ 8st xD nä men det kommer inte flaska alls, beror på vad du spelar (ram dvs) 2gb ram är en aning lite om man ska spela lite nyare spel ex. drar mitt WoW just nu 1.4GB så har man bara 2GB blir de tunt mer ram över :/

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

det kommer ju inte bli sämre än med din gamla dator i alla fall. (förutsatt att din gamla dator var sämre)

9500gt är inget dundergraffe , så du kommer inte kunna maxa crysis , om vi säger så.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

det kommer ju inte bli sämre än med din gamla dator i alla fall. (förutsatt att din gamla dator var sämre)

9500gt är inget dundergraffe , så du kommer inte kunna maxa crysis , om vi säger så.

Nä, de är bara de att ja vill köpa dom vettigaste delarna nu, för grafikkort och ram är lätt att uppgradera med och maxa nejnej, bara spelvänligt på t.ex gta IV och Cs typ ( Min nuvarande datar ÄR dålig )

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det grafikkortet kommer inte klara GTAIV nåbra :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av elghinnarisa:

systemet kommer absolut inte flaska med ett 9500gt! kanske om du hade typ 8st xD nä men det kommer inte flaska alls, beror på vad du spelar (ram dvs) 2gb ram är en aning lite om man ska spela lite nyare spel ex. drar mitt WoW just nu 1.4GB så har man bara 2GB blir de tunt mer ram över :/

du skojar? Ett 9500gt kommer flaska som flaskhalsen på en cola som skulle var 1cm i omkrets och den tjockare delen vara 1m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quickzor:

du skojar? Ett 9500gt kommer flaska som flaskhalsen på en cola som skulle var 1cm i omkrets och den tjockare delen vara 1m.

Han menar att resten av systemet inte kommer bli någon flaskhals om man kör med ett 9500gt...

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

Han menar att resten av systemet inte kommer bli någon flaskhals om man kör med ett 9500gt...

nu fattar ja inte, kommer de flaska eller inte ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

nu fattar ja inte, kommer de flaska eller inte ?

Ditt grafikkort kommer att bli den svagaste komponenten i datorn, alltså kommer inte de andra komponenterna flaskhalsa den...

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

Ditt grafikkort kommer att bli den svagaste komponenten i datorn, alltså kommer inte de andra komponenterna flaskhalsa den...

men ja menar alltså om han flaskar processorn osv ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

men ja menar alltså om han flaskar processorn osv ?

nej , grafikkortet kommer inte hindra processorn från att slutföra sina arbetsupgifter.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

nej , grafikkortet kommer inte hindra processorn från att slutföra sina arbetsupgifter.

tack för din hjälp

Visa signatur
Permalänk
Medlem

fan vilken komplicerad fråga egentligen. vi säger såhär att du bör bytta grafikkort för att det är en flaskhals för resten av komponenterna om du vill ha högre fps. du kommer inte kunna lira gta4 så att det gör det värt att spela det. Alltså flaskar grafikkortet i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quickzor:

fan vilken komplicerad fråga egentligen. vi säger såhär att du bör bytta grafikkort för att det är en flaskhals för resten av komponenterna om du vill ha högre fps. du kommer inte kunna lira gta4 så att det gör det värt att spela det. Alltså flaskar grafikkortet i spel.

då vill ja ha råd på bra grafikkort 1000-1500 i budget

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Kanske ett ATI 5770 som är prisvärt kort 1590:-

Kolla recensionerna folk gjort
XFX Radeon HD5770 1GB - Inet.se

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hunter(Swe):

Kanske ett ATI 5770 som är prisvärt kort

Håller med dig där, 5770 presterar ju faktiskt hur bra som hellst med tanke på priset directx 11 och allt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cAWPer:

Håller med dig där, 5770 presterar ju faktiskt hur bra som hellst med tanke på priset directx 11 och allt!

Kan man köra eyefinity på de ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Kan man köra eyefinity på de ?

Yepp Men det kan nog bli tufft för kortet i tex spel så som crysis, cod 6, metro osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cAWPer:

Yepp Men det kan nog bli tufft för kortet i tex spel så som crysis, cod 6, metro osv.

okej men kommer inte spela så krävande just då, men kanske nått äldre bil spel osv

Visa signatur
Permalänk
Medlem

yeah, det ska nog funka. Kika lite på google efter benchmarks osv, det kanske finns eyefinity benchmarks dör dom kör kortet single. Kan vara intressant och se hehe.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av ygd3n:

Kan man köra eyefinity på de ?

Ja. Fast det är inte att rekommendera. 5770 presterar bra på en skärm, på tre är det inte lika bra tyvärr.

Skrivet av cAWPer:

Yepp Men det kan nog bli tufft för kortet i tex spel så som crysis, cod 6, metro osv.

5770 i Eyefinity? Crysis och Metro? Beroende på upplösningen på skärmarna, beroende på inställningar i grafiken ingame...men jag tror ändå att de spelen inte kan kallas spelbara längre om man går ner så lågt i upplösning och inställningar som det skulle krävas för att få 30 i fps.

Skrivet av ygd3n:

okej men kommer inte spela så krävande just då, men kanske nått äldre bil spel osv

Mja, HL2 kommer nog att vara spelbart med ca 60 FPS i alla fall.

Här är en länk till det enda test där någon provat olika grafikkort på samma hårdvara i övrigt i Eyefinity, som vi på SweC hittat i varje fall.

ATI Radeon 5850 5830 - Featured Review - WSGFWiki

Om du kikar runt i den artikeln på höger kanten så visas ett antal tester i olika spel där korten presterat olika. 5770 är listat i graferna.

Ex:

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Moderator
Moderator

Min rekommendation är minst 5830 eller 5850 om du vill köra Eyefinity, kika själv i testet som jag länkade ovan. Kostar dock mellan 2500-3000 kr så dubblar kostnaden mot ett 5770. Värt att poängtera en gång till är att 5770 duger bra till att spela på en skärm, med nyare spel också.

Men du satsar ju på tre skärmar eller hur? Det är inte helt billigt heller. Även med den billigaste DVI-VGA adaptern så är det ett par hundra för den också.

Sorry om jag grusar dina förhoppningar men måste också sägas att det är långt ifrån alla gamla spel som stödjer Eyefinity. Inte ens alla nya gör det. Det finns självklart listor på alla spel som testats och stödjer det om du är intresserad.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

5830 måste väl endå vara ett ganska så icke prisvärt kort? Det är nästan lika dyrt som ett 5850 och är knappt bättre än ett 5770. Ska han gå så högt i pris så är det 5850 som gäller, eller kanske ett 5770 i crossfire? (Om han har stöd för det)

Permalänk

HD5830 är inte prisvärt alls, senast jag kollade. HD5770CF eller HD5850 annars får det vara

Permalänk
Moderator
Moderator

Jag har ingen aning om OP's budget, ger enbart rådet att inte ge sig på Eyefinity med 5770.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Min rekommendation är minst 5830 eller 5850 om du vill köra Eyefinity, kika själv i testet som jag länkade ovan. Kostar dock mellan 2500-3000 kr så dubblar kostnaden mot ett 5770. Värt att poängtera en gång till är att 5770 duger bra till att spela på en skärm, med nyare spel också.

Men du satsar ju på tre skärmar eller hur? Det är inte helt billigt heller. Även med den billigaste DVI-VGA adaptern så är det ett par hundra för den också.

Sorry om jag grusar dina förhoppningar men måste också sägas att det är långt ifrån alla gamla spel som stödjer Eyefinity. Inte ens alla nya gör det. Det finns självklart listor på alla spel som testats och stödjer det om du är intresserad.

oj, fan va dum ja är, kom på att tekniken är ju ganska ny så att men spela på singel skärm har man ju gjort i alla dagar, så 3-skärmigt får de bli då budgeten är mer stabil!

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av ygd3n:

oj, fan va dum ja är, kom på att tekniken är ju ganska ny så att men spela på singel skärm har man ju gjort i alla dagar, så 3-skärmigt får de bli då budgeten är mer stabil!

Kan vara klokt, synd att ge sig på en lösning med 5770 som inte kommer att ge dig det du hoppas på.

Eyefinity är riktigt roligt och klart värt det om man har pengarna att avvara. Här har du en kort checklista inför framtiden av min egen design;

1, Vilka bildskärmar vill jag köra i vilken upplösning? (Ju större upplösning, desto mer krävande för GPU)
2, Vilka krav har jag på att spela spel i vilken kvalitet? (Ingame grafikinställningar, AA, textures, etc)
3, Vilket/Vilka GPU måste jag köra? (Med åtanke på svaren från 1 och 2, kolla andras uppsättningar, benchmarks, etc.)
4, Vilken anslutning mellan GPU och skärmar? DP-DP, Aktiv DP-DVI, DP-VGA...?
5, Vad för datorkomponenter måste jag köra för att stödja GPU? (Både lätt och svårt att svara på)

Den minsta Eyefinity lösningen jag har hört talas om var just en 5770 som kördes på 3 800x600. Lite lätt absurt med 2400x600. Har inte sett bildbevis eller bench om hur bra det gick, inte heller om ägaren lyckades spela ngt.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Kan vara klokt, synd att ge sig på en lösning med 5770 som inte kommer att ge dig det du hoppas på.

Eyefinity är riktigt roligt och klart värt det om man har pengarna att avvara. Här har du en kort checklista inför framtiden av min egen design;

1, Vilka bildskärmar vill jag köra i vilken upplösning? (Ju större upplösning, desto mer krävande för GPU)
2, Vilka krav har jag på att spela spel i vilken kvalitet? (Ingame grafikinställningar, AA, textures, etc)
3, Vilket/Vilka GPU måste jag köra? (Med åtanke på svaren från 1 och 2, kolla andras uppsättningar, benchmarks, etc.)
4, Vilken anslutning mellan GPU och skärmar? DP-DP, Aktiv DP-DVI, DP-VGA...?
5, Vad för datorkomponenter måste jag köra för att stödja GPU? (Både lätt och svårt att svara på)

Den minsta Eyefinity lösningen jag har hört talas om var just en 5770 som kördes på 3 800x600. Lite lätt absurt med 2400x600. Har inte sett bildbevis eller bench om hur bra det gick, inte heller om ägaren lyckades spela ngt.

Okej, men då är de ju inte roligt att sitta med 3st 14-15" skärmar i eyefinity, känns lite klent haha

Visa signatur