Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tävling - dekryptera informationen i en bild

Permalänk
Medlem

Tävling - dekryptera informationen i en bild

Tävlingen går ut på att den första som lyckas dekryptera informationen i bilden nedan kommer kunna skriva sitt namn eller valfri text som automatisk kommer att hamna på http://scrapis.se/kryp-vin01/.

För mer info se min post Tävling - dekryptera informationen i en bild på scrapis.se

Edit:Tävling avslutad
Sir. Haxalot blev den första som fick upp sitt namn på sidan, detta var tydligen alldeles för lätt får se om jag sätter igång någon svårare tävling.

Permalänk

"krypto46hej" menar du den?

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil_AnAnAs:

"krypto46hej" menar du den?

Nix, och när du har lyckats knäcka allt så kommer du som sagt till ett ställe där du kan skriva in ditt namn/text så det hamnar på http://scrapis.se/kryp-vin01/

Permalänk

Okey, då blir det lurigt. Får se om jag hittar något innan filmen på andra skärmen tar slut...

Edit: Lösenord och allt. ^^
Bruteforca lösenord med en eeePc är fan inte skoj mitt i natten.

Edit2: Jag ska nog sova någon timma nu, för er som vill leka:
Börja bara med att spara bilden och döp om till .rar, gör sedan samma sak med den filen som inte är en txt fil. Då kommer du till en rar fil med lösenord. Utan att veta om det är ett ord, innehåller siffror osv tar det väldigt lång tid att göra som jag och brutforca. Tror det ska gå att bara lura ut det, testade några troliga men ni kanske är klurigare.

Hoppas du inte tycker jag förstör tävlingen genom att skriva detta men det känns ändå som att lösenordet är det svåra inte att pilla lite med filen.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Yes! Nu är det nog dags att sova

Permalänk
Medlem

Va ?
Dekryptera informationen i bilden som bara är en svart rektangel ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Okey, då blir det lurigt. Får se om jag hittar något innan filmen på andra skärmen tar slut...

Edit: Lösenord och allt. ^^
Bruteforca lösenord med en eeePc är fan inte skoj mitt i natten.

Edit2: Jag ska nog sova någon timma nu, för er som vill leka:
Börja bara med att spara bilden och döp om till .rar, gör sedan samma sak med den filen som inte är en txt fil. Då kommer du till en rar fil med lösenord. Utan att veta om det är ett ord, innehåller siffror osv tar det väldigt lång tid att göra som jag och brutforca. Tror det ska gå att bara lura ut det, testade några troliga men ni kanske är klurigare.

Hoppas du inte tycker jag förstör tävlingen genom att skriva detta men det känns ändå som att lösenordet är det svåra inte att pilla lite med filen.

Ni fick hjälpas åt så mkt ni ville så det spelar ingen roll

Skrivet av Sir. Haxalot:

Yes! Nu är det nog dags att sova

hehe, det gick ju ändå ganska fort innan någon lyckades slänga upp sitt namn.

Permalänk
Medlem

Jag skrev ihop en liten snabb genomgång på hur man skulle göra.

1) spara bilden på datorn

2) ändra filändelsen till rar

3) öppna 子.txt, kopiera in texten i Google translate och man får fram en halvtaskig kinesisk översättning som lyder "Till en underkatalog "krypto46hej" som en ledtråd"

4) gå till scrapis.se/krypto46hej där står det en ledtråd "När du har kommit hit så är det bara att testa med [0-9] på .'rty" vilket menas med att du ska brute force fram lösenordet som endast består av siffror.

5) När du har fått fram lösenordet [4628] kan du komma åt kolla.doc, där inne finns en Base64 kodad text så du måste avkoda den till vanlig text du får då fram. Nu när du har kommit hit så är det inte så länge kvar innan du kan skriva in ditt namn på scrapis.se/kryp-vin01. Så lägg nu !2&8(3? på minnet.

6) Döp om kolla.doc till kolla.rar och använd lösenordet !2&8(3? och öppna framme.txt, Då kommer den här texten upp "gå nu till krypto46hej/YWJjZGVmZ2hpamtsbW5vcHFyc3R1dnd4eXo=" här igen används base64 så det är bara att avkoda och man får fram abcdefghijklmnopqrstuvwxyz, gå nu in på scrapis.se/krypto46hej/abcdefghijklmnopqrstuvwxyz den första som tog sig hit fick skriva in sitt namn.

Permalänk
Medlem

Galet.. Tummen upp till SirHaxalot

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem

Och tummen upp till scrapis.
Helt insane ju. Gör en till! Jag kommer aldrig ha en chans att knäcka den, vet inte ens vad base64 är, men sjukt tufft att se andra göra det.