Permalänk
Medlem

Oracle och Solaris

Jag tror jag måste be om ursäkt på förhand då det här kan vara ett svårt ämne för en del.
Men jag är ärligt intresserad av vad ni tror när det gäller detta: När, om någonsin, tror ni Oracle kommer att släppa nästa version av OpenSolaris?

Sedan undrar jag även hur det står till på Solarisavdelningen, är det så att det helt enkelt inte finns några anställda kvar?

Permalänk
Avstängd

Hehe. Larry Ellison har sagt att han köpte Sun främst pga två saker: Java och Solaris.
Oracle's Sun buy: Ellison praises Solaris, thumbs nose at IBM - Computerworld
Solaris är det bästa Unixet, anser han. Linux är för lowend, och Solaris för highend. Säger han.

Han har alltså satsat ca 50 miljarder kr på Solaris och Java (iom med köpet av Sun). Det är ganska mycket mer pengar än han någonsin satsat på Linux. Oracle säljer sin "Unbreakable Linux" linux dist, och det är helt enkelt RedHats version, men ompaketerad. Och det kostar inte mycket pengar, det. Förutom att Larry sagt att han ska storsatsa på Solaris, så visar han även det då han satsar flera miljarder på det.

Angående OpenSolaris, Oracle har sagt att nästa version ska komma första halvåret 2010. Det datumet har passerats nu. Därför tror jag det kommer snart. Det visar sig att det är buggar i ZFS dedup, som gör att OpenSolaris inte kan släppas. Vad skulle hända om ZFS korruptade data? Det skulle tappa massor av användare. Går inte släppas då. Hellre stabilt men sent, än att det släpps tidigt med ofärdigt?

OpenSolaris är utkastet till next generation Solaris 11. Om OpenSolaris läggs ned nu, så kommer det inte finnas något material till Solaris 11. Larry har väl inte köpt Sun bara för att stanna kvar vid Solaris 10 för evig tid? Det är klart han kommer släppa Solaris 11.

Plus att OpenSolaris senaste builden är b134a. Den kan vi uppgradera till nu. Men internt, så är OpenSolaris build 142 tillgänglig för Oracles egna utvecklare. Det visar att OpenSolaris utvecklingen fortsätter internt, men inte görs tillgänglig för allmänheten. Utvecklingen har alltså inte lagts ned. Skälet till att det inte görs tillgängligt för allmänheten, är att man måste få bort ZFS dedup buggarna i b134. Så fort det släpps så kommer alla få tillgång till b142 och nyare builds.

Så ja, jag tror att Larry satsat för många miljarder för att bara lägga ned Solaris. OpenSolaris är som Fedora. Solaris 10 är som RedHat. I Fedora hittar man all ny funk, som sen portas tillbaka till S10 när allt är stabilt. Det är dumt att stoppa in ny funk direkt i S10, som ju framförallt ska vara stabilt. Bättre debugga i OpenSolaris än att debugga i produktionsOSet S10.

Besvarar detta din fråga?

Permalänk
Medlem
Citat:

Besvarar detta din fråga?

Tämligen. Det är en hel del FUD som cirkulerar i en del kretsar, jag tror nästan jag är mogen att dumpa Phoronix för gott vid det här laget.

Som jag förstår det utifrån dig har Oracle slutat utvekla OpenSolaris i det öppna i samma utsträckning som Sun gjorde, om det är vist eller ej är vell vet jag inte. Men förhoppningsvis så dör inte OpenSolaris, det käns en klar förlust för Oracle.

Permalänk
Medlem

Det har väl varit precis likadant inför föregående releaser av opensolaris, dvs att de builds som släpps via pkg fryses och dåtida sun byggde vidare på stopper buggar osv internt innan releasen släpptes igen. Det går väl fortfarande att ladda hem opensolaris source med dom senaste bitarna, men distributionen opensolaris är fryst. Om jag fattat det hela rätt, du får nog bredare vy direkt på opensolaris forumet (och mer fud också för den delen)

Sen har jag länge undrat hur licensmodellen med cddl funkar ang "lägga ner opensolaris" fuden som valsar runt. Redan nu backportas ju opensolaris kod till solaris utan att solaris för den skull är opensource (därav inkompatibelt med gpl antar jag.) Även om opensolaris inte kan läggas ner borde man ju i teorin kunna tänka sig att oracle kan sluta sponsra utvecklingen på samma sätt som sun gjort? x86 verkar t.ex. inte vara deras favoritplattform, går ju inte att köpa proliant burk och få support längre vad jag förstått. surt som f-n sa räven... Sådär, lite mer fud från mig, vassego.

Permalänk
Medlem

Finns det någon relevant, officiell, information om distributionen OpenSolaris tillstånd just nu? Information som pratar om "första halvåret 2010" räknas inte, vi har passerat det första halvåret.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bzzz:

Det har väl varit precis likadant inför föregående releaser av opensolaris, dvs att de builds som släpps via pkg fryses och dåtida sun byggde vidare på stopper buggar osv internt innan releasen släpptes igen. Det går väl fortfarande att ladda hem opensolaris source med dom senaste bitarna, men distributionen opensolaris är fryst. Om jag fattat det hela rätt, du får nog bredare vy direkt på opensolaris forumet (och mer fud också för den delen)

Jomen jag tror du har rätt där. Det går att få den senaste build 142 om du kompilerar själv. Det finns folk som gjort det och lagt ut det på nätet. Vet inte var jag sett isos, dock.

Skrivet av bzzz:

Även om opensolaris inte kan läggas ner borde man ju i teorin kunna tänka sig att oracle kan sluta sponsra utvecklingen på samma sätt som sun gjort? x86 verkar t.ex. inte vara deras favoritplattform, går ju inte att köpa proliant burk och få support längre vad jag förstått. surt som f-n sa räven... Sådär, lite mer fud från mig, vassego.

Jag tror dock tvärtom, att Oracle går mer och mer mot x86. Bort från SPARC. Skälet är enkelt, x86 börjar bli riktigt snabb. Snart är x86 snabbast i världen om den extrema utvecklingstakten håller i sig. Oracle slipper lägga dyr FoU på SPARC och bara köper in CPUerna som AMD och Intel gjort. Låt nån annan ta all FoU. Rent krasst ekonomiskt så verkar det vettigast. Visst så har UltraSparc Niagara högst prestanda på flertrådade saker, men det är en nisch. Så himla stor är inte nischen. Tror jag. Visst är SPARC mycket renare än x86 och mindre buggig, och du får ut mycket mer prestanda för varje Watt du stoppar in, men x86 utvecklas mycket snabbare än SPARC.

Oracle har dock slutat sälja billiga x86 servrar. De säljer bara dyra highend servrar mera. Inget mera billigt krafs, inga instegsmodeller. Detta är uttalat enligt intervjuer.

Skrivet av Fnorken:

Finns det någon relevant, officiell, information om distributionen OpenSolaris tillstånd just nu? Information som pratar om "första halvåret 2010" räknas inte, vi har passerat det första halvåret.

Ingen information vad jag vet. Men jag börjar också bli lite otålig nu. Önskar mera information, även om Oracle har som strategi att vara knäpptysta, precis som Apple.