Kan inte hitta hårddisk i ubuntu

Permalänk

Kan inte hitta hårddisk i ubuntu

Nur är det så att jag har en 120GB IDE hårddisk som är trasig, jag hade den till ett lowend system med ubuntu 10.04 på och en dag började datan (ja datan inte datorn) krångla så jag startade om datorn och då vägrade den låta mig boota och det stod något om hard-disk error press enter to continue eller liknande i början och tryckte man enter stod det bara "GRUB" och sen hände inget kvitta hur länge den stod. Men nu så kom jag på att där är en del filer på den som jag helst skulle vilja behålla så jag tänkte rädda lite men märkte att det inte gick att starta datorn med den disken i, trots att jag la den sist i bootordern i bios så bootade datorn från disken, jag vet detta eftersom att det kommer upp någon error text med fsck och så står det typ /home/blabla/blabla osv med mitt gamla username och inte det jag har nu dessutom visar den "pathen" till mappar på den gamla installationen så jag tänkte att där måste ju vara något kvar om den kan göra så. Ända sättet att starta datorn med disken i var att ta ut ide kablen, vänta tills den börjat boota och sedan sätt i den igen men då hitta inte nya ubuntu disken så jag testade sudo reboot men fortfarande kunde jag inte hitta disken. Någon som har något tips på hur jag ska kunna få kontakt med disken? Det är inga stora filer jag vill rädda egentligen utan det rör sig om kanske max ett par MiB, det är huvudsakligen textfiler. Tar imot alla tips.

Permalänk
Medlem

Boota datorn mot en LiveCD och kopiera därefter filerna till en annan disk.