Sjukt realistiska custom-texturer till crysis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foster D:

Men hela grejen med att maxa crysis har ju gått över styr, folk köper 4 grafikkort för 2k styck, och den snabbaste i7:an dom kan hitta, och helst 8Gb ram när vi ändå är igång, löjligt.

Man KAN ju faktiskt få fina inställningar i crysis utan att ha hårdvara för 20k.

Detta sitter jag på:
400w corsair agg, en amd phenom II X2 550 3,1ghz som jag dessutom klockat ner till 2,8 och satt i "powersaving mode" i bios (sänker spänningen, ingen prestande förlust i crysis eftersom cpun ändå aldrig behöver maxa) mest för att undvika hög värme när det va 30 grader i lägenheten, 2Gb DDR2 1066Mhz minne, grafiken är ett ATI radeon HD 4670 med 1Gb som kostade typ 650 spänn.. och ALLT är oklockat, förutom preocessorn som är nerklockad. Moderkortet är btw ett Asus mAtx för runt 500 spänn.. inga diamanter här inte.

Jag får ca 20-45 FPS genom hela spelet (nästan aldrig under 30), och då satte jag först allt på ultra high (windows 7), sen drog jag ner några enstaka till high, AA är naturligtvis off, och skärmen ger 1280-1024 upplösning..
Processorn går aaaaaldrig upp på max, så att man ska ha den fetaste på marknaden är bara trams, minnet fylls aldrig helt (okeeej vid något enstaka tillfälle under hela spelet, men inte märkbart), så ett grafikkort för 1500 spänn hade bidragit till ett ordentligt prestanda lyft för mig i crysis, men mycket mer än såhär behöver man ju knappast i övrig utrustning.

EDIT: Jag förstår naturligtvis att en full-hd skärm pressar datorn mer, och att högre upplösning förmodligen kräver mer ram, att högre inställningar allmänt kanske suger mer på cpun... men fortfarande, man behöver ingen monstermaskin för att få hyfsade inställningar, och det va det som var tanken.

Nu sitter ju då inte folk och lirar i 1280x1024 utan de flesta är uppe på en 1920x1080 och vissa högre än så och då räcker inte riktigt 2gb minne, ett 4670.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foster D:

Post Processing är inte ens av dom du satt ner till High va? Tycker det är först när den är maxad som Crysis blir så snyggt och krävande som det är

Förutsätter såklart att inte alla andra reglage e neddragna i botten

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk

en annan person som håller på med ruskigt snygga saker till crysis :D! kolla igenom denna tråden, är riktigt imponerande !
Crytek's Official Modding Portal | Work In Progress | Silent.'s Realistic Forest *Page 12 Update Forest Scenes* han har nu gjort 36 st egna modeller!

Permalänk
Medlem

Mycket fint. Undra när vi ser detta i spel som standard. 10 år? Tycker många spel idag inte är så hemskt mycket snyggare i texturerna än i Quake 3 med högsta grafik. Om man tittar riktigt nära. Blir suddigt och fult.

Permalänk
Medlem

själv klarar mitt GTX 260 knappt det gamla crysis på upplösningen 1902x1080, 0xAA, 8xAF och allt på High........
har som mest upp emot 50-60 fps, men brukar ligga på ca 30-35 (stabilt hela tiden) fps annars....... tror jag hade runt 28 fps i boss fighten.....

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, okej?

Undrar om min data kan köra Crysis på högsta grafik
med minst 30 fps?

AMD Phenom Quad Core 2.81 ghz
XFX Radeon HD 5850 Black Edition
Asus Crosshair II Formula moderkort
Corsair XMS2 4 GB DDR2 RAM
Windows 7 Ultimate

Visa signatur

AMD Phenom II X4 920 2.8 ghz. Asus Crosshair II Formula. Corsair XMS2
4 GB DDR2. XFX Radeon HD 5850 Black Edition. Windows 7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isak_f@:

Lånar tråden lite, okej?

Undrar om min data kan köra Crysis på högsta grafik
med minst 30 fps?

AMD Phenom Quad Core 2.81 ghz
XFX Radeon HD 5850 Black Edition
Asus Crosshair II Formula moderkort
Corsair XMS2 4 GB DDR2 RAM
Windows 7 Ultimate

Knappast (du anger dock inte vilken upplösning) men här är en favoritsida techPowerUp :: HIS HD 5850 iCooler V Turbo Review :: Page 10 / 33

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Nu sitter ju då inte folk och lirar i 1280x1024 utan de flesta är uppe på en 1920x1080 och vissa högre än så och då räcker inte riktigt 2gb minne, ett 4670.

Precis vad jag sa typ, att högre upplösning kräver mer minne. Men man behöver fortfarande inget monster grafikkort, och långt ifrån en värsting cpu.. och 12Gb DDR3 ram, njaa.. 4 räcker nog till 1920x1080 trots allt.
Men ja, kör man på full HD med allt på max, så kräver det ju sin maskin, men inte "den" maskinen för 20k som alla verkar tro.

Skrivet av r:Grid:

Post Processing är inte ens av dom du satt ner till High va? Tycker det är först när den är maxad som Crysis blir så snyggt och krävande som det är

Förutsätter såklart att inte alla andra reglage e neddragna i botten

Inga reglage befinner sig i botten!
Minns inte vad jag drog PP till, men high va det lägsta på allt, och mer än hälften fick stanna på very high =D faktiskt!

Lite lustigt hur rellativt begreppet "lagg" har blivit, eller "icke flyt".. Ni förstår vad jag menar.
Per tycker att 30fps är flyt, medans Nils tycker det e på tog för ryckigt, Nils anser att man minst ska ha 80fps i ett spel, annars e det inte lönt att spela..
Därför blir nästan hela FPS-debatten en tolkningsfråga, typ.
Undrar om Nils vet om att vanlig spel film har en fps på 24, och att det mänskliga ögat inte kan hänga med i hastigheter äver 30-35 fps.
Kan dock hålla med om att 30fps i ett spel ger en viss "slowmotion" effekt när man "sveper" över ett landskap, medans 80 känns lite mer rappt och på hugget, så att säga.

Men ändå! 40-50fps måste väl få kallas för flyt?! för inte fasiken rycker det och e ospelbart då?

EDIT: Tryckte på den där knappen under escape, och skrev in r_displayinfo=1
Kom fram till att 30fps för mig i crysis, utan tvekan är ett helt okej flyt.
Men 20 är smärtgränsen, 25 fortsätter jag spela på... Vad är er smärtgräns? kan ju va kul att veta vad folk har för syn på dethär

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foster D:

Undrar om Nils vet om att vanlig spel film har en fps på 24, och att det mänskliga ögat inte kan hänga med i hastigheter äver 30-35 fps.
)

Filmer har rörelseoskärpa(eller vad det nu heter, motion blur på engelska, det får filmen att flyta bättre i alla fall), och det mänskliga ögat kan hänga med i hastigheter över 30-35 bilder per sekund.Man gjorde ett test någon gång där ett gäng piloter från det amerikanske flygvapnet fick titta på en svart skärm. På 1/200 sekund visade de en bild på ett flygplan. Piloterna kunde identifiera flygplanets modell.

Nu när jag har sagt det här tycker jag ändå att 30 fps är fullt spelbart.

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foster D:

Undrar om Nils vet om att vanlig spel film har en fps på 24, och att det mänskliga ögat inte kan hänga med i hastigheter äver 30-35 fps.

Ögat hänger med på betydligt mer än så många fps, ögat uppdaterar sig MKT snabbt. Jag tycker de flesta FPS spelen inte "flyter" om de går i under 60fps, utan känns lite hackiga och som att dom går, som du säger, lite granna i slowmotion. Framförallt spel som är dåligt portade konsollspel, t.ex Borderlands, Bioshock känns rätt hackiga under 60fps. Men det är fortfarande spelbart tycker jag sålänge det är över 30fps, men det flyter inte som smör som det gör över 60fps. Märker faktiskt skillnad till o med på om jag har installerat om windows, och glömt skicka in drivrutinen till skärmen som ger 76hz, så har det hänt att jag spelar t.ex l4d2 en stund o tänker "något känns fel, spelet känns mer tungstyrt än vanligt". Ja då är det ju att spelet uppdateras i 60hz. Dock märks skillnaden i detta fallet mest på att spelet känns som det svarar på musrörelserna fortare, och det känns som att det går fortare.

Tycker för övrigt inte att filmer i 24fps känns särskilt flytande betydligt mer flytande i 30fps. Att man inte tycker att det är så hackigt som ett spel som körs i 24fps är nog för att man själv inte styr bilden med en datormus, vilket gör att det inte känns lite hackigt och segt. En film i 30fps tycker jag flyter som attan, medans ett spel i 30fps som jag själv styr bilden på med en datormus, flyter inte alls lika bra.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maltek:

Filmer har rörelseoskärpa(eller vad det nu heter, motion blur på engelska, det får filmen att flyta bättre i alla fall), och det mänskliga ögat kan hänga med i hastigheter över 30-35 bilder per sekund.Man gjorde ett test någon gång där ett gäng piloter från det amerikanske flygvapnet fick titta på en svart skärm. På 1/200 sekund visade de en bild på ett flygplan. Piloterna kunde identifiera flygplanets modell.

Nu när jag har sagt det här tycker jag ändå att 30 fps är fullt spelbart.

Att se en bild på en svart skärm, som visas i en tvåhundradels sekund, betyder inte att ögat kan se skillnad på 1/200 och 1/100 när det handlar om något som blinkar, eller upprepande gånger uppdateras.
Vad jag menar är, att om du tar en lysdiod (som tänds och släcks direkt, och inte har en "fördrjning" som en glöadlampa) och kör den i 30Hz, eller FPS (det blir samma sak) så ser du inte att den blinkar, stirrar du på den upplever du den som konstant lysande.
Det är ögats tröghet som gör detta.
Men drar du ner den till 25Hz, så börjar man se ett flimmer, men inte att den tänds och släcks, vid 15-20 kan man se att den blinkar..
Men om du börjar snurra på huvudet och låter blicken svepa förbi den 30Hz blinkande dioden (eller om du flaxar med lysdioden i näven), så ser man direkt att något händer, och det e detta som händer när man spelar.
Man står ju inte på exakt samma ställe och stirrar i spelet, för då hade även 2FPS sett flytande ut (eller tillochmed en stillbild), såvida inte en massa andra rörelser finns med, typ gubbar som kutar runt..

Precis som du sa så har filmerna gjort med "motion blur" för att de ska upplevas som mer "flytande"
Kolla här tex: Frames per second - Wikipedia
Detta visste jag dock inte intressant!
Hittade ingen info om vid vilken frekvens ögat övergår från att uppfatta att dioden blinkar, till att den tror dioden lyser... mina ögon tror iaf att en 30Hz:ig diod lyser, om jag håller den och ögonen stilla.

Skrivet av r:Grid:

Ögat hänger med på betydligt mer än så många fps, ögat uppdaterar sig MKT snabbt. Jag tycker de flesta FPS spelen inte "flyter" om de går i under 60fps, utan känns lite hackiga och som att dom går, som du säger, lite granna i slowmotion. Framförallt spel som är dåligt portade konsollspel, t.ex Borderlands, Bioshock känns rätt hackiga under 60fps. Men det är fortfarande spelbart tycker jag sålänge det är över 30fps, men det flyter inte som smör som det gör över 60fps. Märker faktiskt skillnad till o med på om jag har installerat om windows, och glömt skicka in drivrutinen till skärmen som ger 76hz, så har det hänt att jag spelar t.ex l4d2 en stund o tänker "något känns fel, spelet känns mer tungstyrt än vanligt". Ja då är det ju att spelet uppdateras i 60hz. Dock märks skillnaden i detta fallet mest på att spelet känns som det svarar på musrörelserna fortare, och det känns som att det går fortare.

Tycker för övrigt inte att filmer i 24fps känns särskilt flytande betydligt mer flytande i 30fps. Att man inte tycker att det är så hackigt som ett spel som körs i 24fps är nog för att man själv inte styr bilden med en datormus, vilket gör att det inte känns lite hackigt och segt. En film i 30fps tycker jag flyter som attan, medans ett spel i 30fps som jag själv styr bilden på med en datormus, flyter inte alls lika bra.

Det där kan ju ha att göra med att filmen har motion blur, men inte just det spelet du spelar...?

60FPS e ju 60FPS, och att det rycker till lite här och där, som ett konstigt hackande, är ju inte FPS-ryck.. eller vad man ska säga. Det e väl mer att maskinen läser från disken eller något, så man får nån slags försening i en bildruta... eller nått?

Ju snabbare rörelser man gör i ett spel, desto mer känner man av om man har höga eller låga FPS.
Går man bara runt och chillar och kollar naturen, med långsamma och mjuka mus-rörelser, så kan ju nog 25FPS kännas rätt behagligt, men ska man kuta runt i snabba fajter med 20 andra gubbar så blir 25FPS rätt slött... =P

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foster D:

60FPS e ju 60FPS, och att det rycker till lite här och där, som ett konstigt hackande, är ju inte FPS-ryck.. eller vad man ska säga. Det e väl mer att maskinen läser från disken eller något, så man får nån slags försening i en bildruta... eller nått?

hmm, vad är det för "ryck" du menar? ^^ Det jag menar är om du sitter o spelar t.ex borderlands i 60+, och du sedan kommer in nånstans där den dyker ner till 40fps, kommer spelet inte kännas ett dugg flytande längre, som det var över 60. Men det är fortfarande spelbart, dvs det har inte så pass låg fps att det stör spelet. Sen vet jag ju att det stör vissa, en del klarar inte spel om det inte flyter på dädär perfekta viset över 60fps.

Men rörelseoskärpan spelar helt klart in, sa det till o med själv innan då jag berömde Crysis för sin fina sådana Tror dock fortfarande mycket ligger i att det inte är vi själva som styr runt bilden, och känner således inte av den låga fps:n och segheten i bilden. Men hur menar ni att dom är "gjorda med motion blur", rörelseoskärpa defineras vanligtvis som när motivet man fotograferar ellr filmar rör på sig och skapar således röreseloskärpa, "gjorda i motion blur" låter som dom använt någonform av datorteknik för att få frameffekten I Crysis förstår jag att dom animerat den, men tveksam till det i en riktig in-real-world film.

som det står i länken kan det nog förklaras att det flyter bättre me för att dom använder samma bildruta 2 gånger, alltså 48 gånger. Har själv använt den tekniken faktiskt till Stop-motionfilm kommer ja på nu

Jag förstår hur du menar me lysdioden o dedär att man inte hänger me över 35hz nu Filmade en gång bara för skojs skull i bilen när vi va o körde, och filmade lite allt möjligt, och då även bilen före oss baklyse, som bestod av lysdioder. Jag kunde inte se att lysdioderna blinkade, men det kunde däremot Kameran då jag satte den att uppdatera sig 1/500s.

Men då hänger alltså ögat med i över 35hz, man märker dock bara effekten om det man ser faktiskt rör på sig. Ganska givet egentligen ^^

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om