Playstation 3 eller inte?

Permalänk

Playstation 3 eller inte?

Har funderat som fan i ett par dagar nu och så här ligger det till:
Har en PC med 8800GTS, Q6600, 4GB RAM, 22" widescreen och 1.6TB hdd. Jag har nu möjlighet att sälja den för 8000kr. Har tidigare funderat över PS3 eller Xbox360 (har nu bestämt mig för en PS3) men efter att ha läst runt lite på sweclockers så skriver många att PS3:an bara börjar samla damm efter ett tag och inte alls är särskilt bra som spelmaskin (spelar inget online).

Har tänkt köpa en PS3, 42" TV, 3 spel och 1 extra handkontroll för ca. 12.000kr (med frakt) så totalt kan man säga att jag byter min dator mot PS3, ett par spel, en 42" TV och slänger in 4.000kr extra i mellanhand.

Är det värt det? Känns som om jag uppgraderar datorn så måste jag uppgradera allt och då kommer jag inte särskilt billigt undan i vilket fall som helst. Har förövrigt en laptop som är helt okej..

Kollar mycket på film och därför känns en 42" (5000kr) prisvärd..
Känns nästan som jag skapar tråd på tråd nu men vill så gärna göra rätt val. Hur hade ni gjort i min situation?

Permalänk
Keeper of the Bamse

De jag känner som har en PS3 spelar inte speciellt mycket. De använder den som DVD/Blurayspelare istället. De med Xbox spelar som tokar, mest online.

Ta och gå igenom vilka spel som är intressanta på respektive plattform och gå därifrån är mitt tips

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det spelandet som är mer viktig än Blu-ray så satsa på 360n, men med kommande PSN Plus så kanske PS3 kan mäta sig i online-läget i 360.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk

Tack för svar.. spelandet intresserar mig men för mig finns det bara Fable 2 och kommande Mass Effect 3 samt Fable 3 som intresserar mig. Detta därför att jag kunnat spela igenom alla andra Xbox titlar som verkar intressanta på PC. Har haft PC hela livet så har missat mycket på både Nintendo och framförallt Playstation sidan. Är heller ingen online spelare (spelar BARA singleplayer i nuläget, förrutom CoD som jag ibland lirar online men då aldrig med polare). Spelar gör jag för att slippa verkligheten och att slippa vara social.

Så frågan om det ska bli Playstation eller Xbox har jag redan tagit.. frågan är mer om det är värt att gå från halvbra PC till konsoll+42" TV för 4000kr? Tack i förväg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FredPeace:

Så frågan om det ska bli Playstation eller Xbox har jag redan tagit.. frågan är mer om det är värt att gå från halvbra PC till konsoll+42" TV för 4000kr? Tack i förväg.

Inte värt det.
Har haft 4st ps3or och alla har problem med stabilitet i spel och sådant. Använder den heller knappt aldrig då jag spelar dom flesta spelen på datorn, och köper endast exklusiva spel, vilket dock blir färre och färre med tiden samt att dom inte känns så polerade som vid ps2 tiden.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem

Köp en PS3, har inte lirat på min dator sedan jag köpte min PS3!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elmoth:

Köp en PS3, har inte lirat på min dator sedan jag köpte min PS3!

Ja så går det om man har en: PC: Gammal som gatan!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mupp3n:

Ja så går det om man har en: PC: Gammal som gatan!

Hehe, så gammal är den inte kanske ändå, drar nog alla nya spel rätt hyfsat ännu men den är dålig om man tänker på de andras riggar här på SweC!
Den har blivit gammal som gatan eftersom jag slutade lira på den, skulle jag ha fortsatt lira på den skulle jag givetvis ha uppgraderat!!!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem

Tycker också du ska köpa en PS3. Det är helt enkelt mycket softare att lira på konsoll.

Eftersom du ens har tagit upp frågeställningen och börjat planera något så måste du ju börja tycka att datorn börjar bli tråkig?

mvh,
GnomeN.

Visa signatur

"A person who never made a mistake never tried anything new." - Albert Einstein

CPU: Intel® Pentium® 4 EE @ 3.73 GHz Grafikkort: ATI Radeon HD2900 XT 512MB Minne: DDR2 PC6400 2048MB Hårddisk: Western Digital Black™ 640GB OS: Windows 7 Ultimate x32

Permalänk

Köp dig en ps3, lirar knappt något alls på min dator nu när jag lagt av med mmo spelen.
Spel som God of War 3 och Demons souls är helt fantastiskt bra på ps3an.

Permalänk
Medlem

Köpte en PS3a i fredags, helt klart väldigt nöjd och det är min första konsol, blir garanterat att köpa många spel framöver hit.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Jag spelar mest på PS3 nuförtiden. Mest för att det inte släppts några
PC-exclusives på sistone. Shit, man har egentligen inte behövt uppgradera datorn sedan Crysis kom ut.

Hur man än vrider och vänder på det så tycker jag en ps3 för 2500 är riktigt värt. Jag har upplevt några fantastiska sp-spel. Jag har till och med spelat mer KZ2 online än vad jag spelat CS1.6 i år. (OMG)
Till en 42" är den ju en klockren Blu-ray-spelare också.

Edit: Jag har haft samtliga konsoler från MS, Nintendo och Sony i hushållet sedan playstation2 släpptes. Det finns saker att uppleva på alla konsoler.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mupp3n:

Inte värt det.
Har haft 4st ps3or och alla har problem med stabilitet i spel och sådant. Använder den heller knappt aldrig då jag spelar dom flesta spelen på datorn, och köper endast exklusiva spel, vilket dock blir färre och färre med tiden samt att dom inte känns så polerade som vid ps2 tiden.

varför har du haft 4st ps3:or ? Jag har en ps3 och tycker att den är klart mycke bättre än 360! tack vare blu-ray spelaren, inbyggt trådlöst nätverkskort, flexibiliteten, och nu i nya uppdateringen kan den även läsa av 3D skivor.!

Visa signatur

Core 2 Quad Q9300 2.55Ghz | Zalman 9500A | Asus P5Q-SE PLUS | 5GB DDR2 800mhz | XFX 5770 1GB | 230GB WD & 320GB WD |
iPhone 4 16GB

Permalänk
Medlem

Byt !UPP! dig till en PS3 + en 42" TV. Du kommer inte att bli besviken. Sixaxis i PS3 kontrollerna är ju som en dröm, bara det är ju en upplevelse i sig. Och det Mupp3n säger om PS3:ans stabilitet har jag aldrig upplevt, och jag har ägt min PS3:a sen release dagen.

Köp en PS3 och TV du kommer inte längta tebax till datorn iaf =P

Visa signatur

Dator: Duglig. Padda: Asus Eee Pad Transformer TF101.
Konsol: PS4. Telefon: Nexus 5.

Citera om ni vill ha svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av swerock:

Byt !UPP! dig till en PS3 + en 42" TV. Du kommer inte att bli besviken. Sixaxis i PS3 kontrollerna är ju som en dröm, bara det är ju en upplevelse i sig. Och det Mupp3n säger om PS3:ans stabilitet har jag aldrig upplevt, och jag har ägt min PS3:a sen release dagen.

Köp en PS3 och TV du kommer inte längta tebax till datorn iaf =P

Tekniskt byter man ner sig, spelmässigt byter man ner sig, gäller även dessa exklusiva spel.
Dom flesta upplever frysningar och fps problem i multiplat spel. (Även mgs4 samt killzone 2)

Jag gillar heller inte att spela i upplösningar som 1280x720 på en stor skärm, dvs tv.

Citat:

varför har du haft 4st ps3

Köpt samt sålt. En fick YLOD och skickades iväg, fick dock aldrig tillbaka den.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mupp3n:

Tekniskt byter man ner sig, spelmässigt byter man ner sig, gäller även dessa exklusiva spel.
Dom flesta upplever frysningar och fps problem i multiplat spel. (Även mgs4 samt killzone 2).

Tekniskt och tekniskt, humbug... Många kanske, majoriteten? vem vet. Jag har då inte upplevt något sådant i varken KZ2 eller MGS online eller sp. Men det beror också på uppkoppling när vi snackar mp.
Och en PS3 framför en 42" Full HDTV säger ju då inte jag nej till, ett litet sound system till skadar ju inte heller men det är ju en smak sak. En PS3:a måste du iaf inte uppgradera hela tiden för att kunna köra alla spel på "max" grafik, spelen ska vara gjorda för konsolen/datorn enligt mig och inte tvärt om... Men det hör inte hit.

Jag rekommenderar IAF en PS3:a framför en dator alla dagar i veckan....

Visa signatur

Dator: Duglig. Padda: Asus Eee Pad Transformer TF101.
Konsol: PS4. Telefon: Nexus 5.

Citera om ni vill ha svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av swerock:

Tekniskt och tekniskt, humbug... Många kanske, majoriteten? vem vet. Jag har då inte upplevt något sådant i varken KZ2 eller MGS online eller sp. Men det beror också på uppkoppling när vi snackar mp.
Och en PS3 framför en 42" Full HDTV säger ju då inte jag nej till, ett litet sound system till skadar ju inte heller men det är ju en smak sak. En PS3:a måste du iaf inte uppgradera hela tiden för att kunna köra alla spel på "max" grafik, spelen ska vara gjorda för konsolen/datorn enligt mig och inte tvärt om... Men det hör inte hit.

Jag rekommenderar IAF en PS3:a framför en dator alla dagar i veckan....

Vad har multiplayer att göra med just FPS problem? Tror du läst fel, det står FPS problem och inte lagg.

I MGS4 redan i act 1 stöter man på massor med fps problem, även i act 2 under natt banan. (Förklarar också varför spelet körs i en 4:3 upplösning som är stretchad)
"For you resolution freaks, MGS4 runs at a quirky resolution of 1024x768, which is a 4:3 aspect ratio."

I killzone så stöter man på det från sekund 0, och spelet körs ju i 29.97fps så.

Tekniskt, jo, 5850 ner till ett 7900 eller vad det är för skitkort i ps3an.

"uppgradea hela tiden"
Haha, mitt gamla 8800gt kör allting fortf på 'max' med en stabil konsol+ fps. Och det är över 3 år gammalt!
Gäller även min gamla 4400+ dock överklockad.

Man kan köra alla spel man vill på en äldre PC om man nu orkar leva med 25-30fps (aka konsol)
Och FYI så kör knappt nån konsol ett multiplat spel på samma inställningar som en PC.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem

Har haft min PS3 sen bara några månader från att efter det släppts och inte har ett enda problem med varken den eller dess spel i single eller multiplayer

Personligen kan jag även säga att alla plattformarna denna generation(ps3, 360, Wii och PC) har erbjudit mig ungefärligt lika mycket spelupplevelse, om man inte räknar med WoW då innan det spårade ur under den första expansion som kom. Dock har jag inte suttit med ett tidtagarur

FredPeace, titta efter vilka exklusiva titlar som du tycker är intressanta. Finns garanterat många recensioner samt omdömen om spelen från andra spelare.

Mupp3n, vet inte hur det är med dig men jag tycker att 30fps är fullt acceptabelt när man spelar singleplayer spel. För att jag, liksom trådskaparen, föredrar singleplayer upplevelser. Om det inte handlar om on-/offline coop eller multiplayer med några man känner. Det är väl tur(?) att dagens spel inte är lika pressade som N64eran med framförallt Goldeneye och Perfect Dark där FPSen kunde ligga på 1-3 som värst. Men då skrattade man bara då vi försökte döda varandra mitt i allt hack.

Kul också att du gillar PS3an så mycket att du var tvungen att köpa den 4ggr om, speciellt efter att du sålt en trots allt ditt hat mot konsoler

Visa signatur

breathe, smile and be happy

Permalänk
Medlem

Ps3 är väldigt kul konsol och att den har blue-ray skadar ju inte direkt. Kommer komma många intressanta titlar enligt mig. Mafia 2 , Final fantasy versus Granturismo 5 MGT och lite annat smått och gott, Sen Playstation plus verkar rätt fint också ej köpt det dock men ska. Själv kör jag Ps3+Samsung 50" + Logitech z-5500 helt underbart.

Permalänk
Medlem

Ps3an är bättre på alla områden, det enda positiva med en xbox 360(tro mig jag äger båda) stavas Halo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton710:

Ps3an är bättre på alla områden, det enda positiva med en xbox 360(tro mig jag äger båda) stavas Halo.

Varför ska han tro dig? Jag har fortfarande kvar min launch xbox men har hunnit sälja 3 ps3or och blivit lika besviken varje gång. live är ju ljusår bättre än psn, i princip alla multiplattformsspel utvecklas till xbox först då den är lättare att programmera till.

Cell BE är en cpu som helt enkelt inte lämpade sig för tv-spel, fast ps3ans största miss är nog RSX chippets brist på AA stöd.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Jag måste rekommendera PS3 också, jag köpte en PS3 Slim för ca 1 månad sedan nu.

Sedan jag skaffade PS3'an har jag ärligt talat knappt spelat på datorn längre, Demon's Souls, Super Street Fighter 4 och en del andra spel har min uppmärksamhet nu.

Eftersom WoW inte är intressant längre (iaf inte nu) så finns det inget som lockar vad gäller spel till PC för nuvarande, kan komma att ändras med GW2 dock.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zodi@k:

Ps3 är väldigt kul konsol och att den har blue-ray skadar ju inte direkt. Kommer komma många intressanta titlar enligt mig. Mafia 2och lite annat smått och gott, Sen Playstation plus verkar rätt fint också ej köpt det dock men ska.

Mafia 2 kommer till PC och 360 också.

Ska du verkligen lägga ut ~1300 kr för Move?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem

Xbox 360 vs PS3

Faktum är att ett Ps3 har mycket högre preestanda en ett xBox 360 å andra sidan har den outnyttjad prestanda för än så länge har ingen pröjsat att utveckla ett spel som använder allt. Fördelen med konsoller mot dator är att de är dedikerade för spel en dator kan inte mer än att byggas mot högprestanda grafikberäkningar.

MEN spel till datorer är oftast ca 100-200 kr billigare än sin konsol motsvarighet.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kogster:

Faktum är att ett Ps3 har mycket högre preestanda en ett xBox 360 å andra sidan har den outnyttjad prestanda för än så länge har ingen pröjsat att utveckla ett spel som använder allt. Fördelen med konsoller mot dator är att de är dedikerade för spel en dator kan inte mer än att byggas mot högprestanda grafikberäkningar.

MEN spel till datorer är oftast ca 100-200 kr billigare än sin konsol motsvarighet.

"Mycket högre prestanda" snabbare processor men sämre grafikkort..?
Har hittills inte sett nåt på konsollen och vi kommer aldrig göra det heller, som får 360 att bli ett skämt.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Skrivet av Anton710:

Ps3an är bättre på alla områden, det enda positiva med en xbox 360(tro mig jag äger båda) stavas Halo.

Och jag som hatar Halo..
Blir nog ett PS3 - men funderar på att vänta tills jag flyttat så kanske det blir någon kampanj, prissäkning eller liknande. Finns väldigt många spel som intresserar mig på PS3 och det enda som intresserar på Xbox är Xbox Live samt Fable..

Säljer datorn i vilket fall som helst så kan jag bestämma hur jag ska göra senare - om jag ska köpa en ny PC för 12.000kr eller en PS3 och en fet TV.

Permalänk

Skaffa bättre TV så kan du utnjyttja PS3 max

Permalänk
Avstängd
Skrivet av banck:

Skaffa bättre TV så kan du utnjyttja PS3 max

Utnyttja ps3 till max? 1280x720, holy crap!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mupp3n:

Utnyttja ps3 till max? 1280x720, holy crap!

Värst va tvär och envis du är om att klargöra hur hatiska dina åsikter är mot denna generations konsoler
Håll dig till din dator och låt andra få gilla sin ps3, 360, wii m.m. eller alla platformar tillsammans
Som sagt, grafik och hårdvara är inte allt för oss som gillar spel

Visa signatur

breathe, smile and be happy

Permalänk
Medlem
Skrivet av cope:

Värst va tvär och envis du är om att klargöra hur hatiska dina åsikter är mot denna generations konsoler
Håll dig till din dator och låt andra få gilla sin ps3, 360, wii m.m. eller alla platformar tillsammans
Som sagt, grafik och hårdvara är inte allt för oss som gillar spel

Amen!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510