Nätaggregat i budgetklassen 2010

Permalänk
Hedersmedlem

Jag får gratulera till att sweclockers numera tillhör de bästa att testa nätdelar. Dels genom ännu nogrannare beskriving av komponenterna (märke på sekundären, tyvärr fortfarande inte temperatur) och att orka ta er igenom så många olika modeller som ni faktiskt gör. Mycket ovanligt!

Personligen hade jag uppskattat oscilloskop-bilder på rippel och inte endast mV, då man då ofta kan utläsa varifrån det uppstår (switchning eller bristfällig filtrering mot nätet). Samt, som nämnts ovan, temperaturspecificering på kondensatorerna.

Var dock mycket stolta över dessa nogranna och omfattande tester av nätdelar. Tack!

Edit:

Skrivet av muddiz:

Bra test. ;D
Dock skulle jag vilja se er testa Cougar då deras CM 550w är ganska intressant för oss som vill ha snygg kabeldragning men inte behöver ha mer än 550w.

HEC tillverkar Cougar/är moderbolaget, så det kan ju eventuellt vara en fingervisning.

AXP var bättre som nytt än jag trodde, dock är det fortfarande bedrövligt med passiv PFC, 2010.

Rasurbo är som jag trodde efter att ha hittat lite tester tidigt. Inet lanserade ju skiten på bred front för något år sedan.

Tillägg
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Grymt bra test, två tummar upp. Även om jag själv kanske köper ett något dyrare nätaggregat när jag ska uppgradera så har jag skickat länk till några vänner som funderat på uppgradering av PC.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Vad kan vi lära oss av det här? Jo, nämligen att om det låter för bra för att vara sant så är det antagligen inte det. Undantaget Corsair.

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk

Gött med sådana här tester, och så fick man svart på vitt att Corsair är bra/bäst...har ett cx400 i min internet dator.

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Medlem

tänkte att det vore onödigt att skapa en ny tråd så jag frågar här till att börja med.

det är så att jag skulle behöva ett till nätagg och jag funderar på Corsair CX400 400W nu efter jag läst igenom testet.
men moderkortet har en 4pin 12v kontakt för cpu så nu undrar jag hur jag ska koppla in 8pin på 4pin.
behöver jag köpa en adapter om isf vart kan jag tänkas hitta en sån, eller går den här 4+4 pinförlängning CPU/EPS 30cm - Inet.se ?
eller om det till och med funkar utan adapter ska jag sätta i den "på mitten" så att spärren hakar i eller ska jag sätta i den i kanten.
vore rätt surt att behöva köpa en adapter för 41kr när nätagget kostar 400 så vill helst slippa det.
går det inte att lösa smidigt så köper jag nog en 400w FSP istället

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Du behöver inte använda alla 8-pinnar, det räcker med en 4-pin för att det ska ge ström till CPUn. Om man hade tänkt överklocka så kan det vara ide att använda båda pinnarna.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

tänkte att det vore onödigt att skapa en ny tråd så jag frågar här till att börja med.

det är så att jag skulle behöva ett till nätagg och jag funderar på Corsair CX400 400W nu efter jag läst igenom testet.
men moderkortet har en 4pin 12v kontakt för cpu så nu undrar jag hur jag ska koppla in 8pin på 4pin.
behöver jag köpa en adapter om isf vart kan jag tänkas hitta en sån, eller går den här 4+4 pinförlängning CPU/EPS 30cm - Inet.se ?
eller om det till och med funkar utan adapter ska jag sätta i den "på mitten" så att spärren hakar i eller ska jag sätta i den i kanten.
vore rätt surt att behöva köpa en adapter för 41kr när nätagget kostar 400 så vill helst slippa det.
går det inte att lösa smidigt så köper jag nog en 400w FSP istället

det behövs inte då 8pinen egentligen är 4+4 pin alltså att du kan dela den på mitten

Permalänk
Skrivet av 20kr:

tänkte att det vore onödigt att skapa en ny tråd så jag frågar här till att börja med.

det är så att jag skulle behöva ett till nätagg och jag funderar på Corsair CX400 400W nu efter jag läst igenom testet.
men moderkortet har en 4pin 12v kontakt för cpu så nu undrar jag hur jag ska koppla in 8pin på 4pin.
behöver jag köpa en adapter om isf vart kan jag tänkas hitta en sån, eller går den här 4+4 pinförlängning CPU/EPS 30cm - Inet.se ?
eller om det till och med funkar utan adapter ska jag sätta i den "på mitten" så att spärren hakar i eller ska jag sätta i den i kanten.
vore rätt surt att behöva köpa en adapter för 41kr när nätagget kostar 400 så vill helst slippa det.
går det inte att lösa smidigt så köper jag nog en 400w FSP istället

8-pin EPS'en består "alltid" av 2st 4-pin så det är bara taisär den på mitten

Permalänk
Medlem

älskar sweclockers, tack för så underbart snabba svar
men då var det precis som jag trode, fast på bilderna ser det ut som att det är en stor 8pin som inte går att dela, därför jag blev förvirrad

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The Mupp:

köpte precis en sån till min server hade en ace raw deal tidigare har velat uppgraderat ända sen sweclockers plocka ner dom på jorden

Är dom aggen tysta? Iofs så skrev Swec att dom håller en låg ljudnivå.

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Sitter ett CX400 i min server som jag är riktigt nöjd med så det är lite mysigt att se att man inte är ensam om den åsikten.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddeman:

Är dom aggen tysta? Iofs så skrev Swec att dom håller en låg ljudnivå.

jag beställde det idag det dyker upp imorn, kan skriva vad jag tycker om det när det dykt upp ifall du vill.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Riktigt bra recension.

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fixoon:

80 PLUS Platinum är väl det högsta som går att ha även fast inget(tror jag) nätagg har det har jag för mig.

Ja titta ja, går man till 230v fliken på 80plus hemsida, så finns det faktiskt en Platinum märkning!
80 Plus PSU List

Finns faktiskt ett fåtal agg som klarar den märkningen, men alla är rack eller custom formfaktor, plus att det stora flertalet är 1 KW+ monster!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Ja titta ja, går man till 230v fliken på 80plus hemsida, så finns det faktiskt en Platinum märkning!
80 Plus PSU List

Finns faktiskt ett fåtal agg som klarar den märkningen, men alla är rack eller custom formfaktor, plus att det stora flertalet är 1 KW+ monster!

Ser man på då har man lärt sig nåt igen vilka jäkla demon agg ! men som du nämner så är det ju inget för hemanvändaren kul att veta dock

Permalänk
Skrivet av Danne980:

Det som enligt mig är intressant att notera är att FSP har varit så här bra sedan åtminstone 2004. En länk till en tråd jag var inblandad i 2004. Jag har kört flera olika varianter av FSP och alla har fungerat bra. När jag bytte från mitt 400W FSP till ett 550W hiper som var väldigt flashigt på den tiden så sjönk min max oc på ett nf7 med en barton från 2,9ghz till 2,4Ghz.

Exakt, att FSP gör bra ifrån sig är ju ingen överraskning. FSP är och har alltid varit mitt förstahandsval när det gäller bang for the buck nätaggregat, gammal är äldst! Sen är det alltid roligt med lite uppstickare, APX hade jag inte hört talats om, kul att dom slog sig in i toppen. Deltaco var en liten överraskning, men inte så att man slog hakan i bordet direkt.

Att Antec gjorde lite sämre ifrån sig var ju en liten skräll... Jag förväntade mig bättre av dem. Och vad kan man säga om Corsair? Det är ensamt att ligga på topp!

Tack för en härlig läsning swec

Edit; Kul att Cheiftec lyckats spotta ur sig något som presterar bra. Att de har gjort hyfsade nätaggregat visste jag, men har för mig att de haft problem med rippel på en hel drös modeller. Jag ska lägga A80 på minnet

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk

perfekt med ett budget agg test vart inte förvånad över hur bra fractal designs nätagg var.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

- Förvånansvärt många kör med sleeve bearing (glidlagrade) fläktar! Risken är ju större att de gör oljud från sig och slits i förtid i horisontell montering...

Inte så förvånande med tanke på att detta är nätagg i budgetklassen och glidlagrade fläktar är billigare. Pris är viktigare än lite mer ljud och kortare livstid i den prisklassen.

Permalänk
Medlem

Underligt att antecs Green power presterade så dåligt, även basic power som presterar så bra i hardware secrets tester, måste varit måndagsex eller så har antec snålat för mycket med kostnaderna på senaste tiden. I stort är jag besviken på de flesta nätaggen utom Corsair då men många håller i alla fall vad de lovar så billiga nätagg från FSP, Fractal Design, Silverstone gör inte många besvikna.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The Mupp:

jag beställde det idag det dyker upp imorn, kan skriva vad jag tycker om det när det dykt upp ifall du vill.

Gärna det skulle jag uppskatta

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Underligt att antecs Green power presterade så dåligt, även basic power som presterar så bra i hardware secrets tester, måste varit måndagsex eller så har antec snålat för mycket med kostnaderna på senaste tiden. I stort är jag besviken på de flesta nätaggen utom Corsair då men många håller i alla fall vad de lovar så billiga nätagg från FSP, Fractal Design, Silverstone gör inte många besvikna.

Dom är ju inte Seasonic byggda längre utan det är Delta som kommit in och förstört Earthwatts modellerna
Vart riktigt sugen på FDs 400wattare, mitt låter lite och det är störande

Permalänk
Hedersmedlem

Bra o intressant test, starkt jobbat
Nu vet man att Corsair gör bra grejer på, förutom det som alla redan pratar om. Kanske blir en sån nätdel om jag nu bygger en HTPC eller budgetdator.

Till huvuddatorn kan man ju bara köra Seasonic, pga ljudnivå o kvalitétsrykten

Permalänk
Medlem

Mycket bra test.

Nu har ni väl gått igenom dyra -> billiga agg, Så nu kanske vi kan se fram emot ett Nätagg destruction derby? =D *hoppas!*
nä, men allvarligt, det borde ju gå att hårdtesta hur pass tåliga aggen egentligen är. hur länge skulle ett "bra" agg klara sig om det kördes 24/7 vid 100% load?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Mycket bra test.

Nu har ni väl gått igenom dyra -> billiga agg, Så nu kanske vi kan se fram emot ett Nätagg destruction derby? =D *hoppas!*
nä, men allvarligt, det borde ju gå att hårdtesta hur pass tåliga aggen egentligen är. hur länge skulle ett "bra" agg klara sig om det kördes 24/7 vid 100% load?

Skulle nog klara sig bra så länge det är hyfsad temp men det skulle garanterat knacka ihop efter något år då det tappar lite kraft med tiden.

Permalänk
Medlem

Saknar verkligen Cougars 400w i testet, 80+ Bronze, större fläkt, så den borde verkligen ha varit med.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Corsairen är väldigt prisvärd, men två saker kan vara av intresse att känna till:

1. Fläkten är ganska högljudd, även på låg belastning (men det är är min åsikt förstås).
2. Om man kopplar in den i en UPS som approximerar sinusvåg så tjuter den som en gris. Det gör inga andra nätagg jag testat.

Nu har jag min i servern som står i avskilt, så det spelar ingen roll för min del, men andra kanske kan ha nytta av att känna till det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:
Citat:

Nätaggregatet ATX-5012 från Advance erbjuds till ett mycket överkomligt pris och ger ditt system en 480 W effekt. Nätaggregatet är utrustat med en 12 cm fläkt för en mer effektiv nedkylning och en SATA 20+4 pin (bl.a.) anslutning för att driva en hårddisk med hög kapacitet.

Jojo, hur hög kapacitet på hårddisken ska man ha för att bli orolig för strömmen?

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Härlig läsning och tack för tiden ni lägger ned.

Visa signatur

:: Bitfenix Prodigy :: I5 3570k@4.4GHz :: Corsair Hydro H100i :: Sapphire 7970 :: Asus p8z77-i Deluxe :: Corsair TX550 :: 8GB Corsair vengeance LP :: Samsung 830 256GB :: Hitachi 1TB :: WD GP 1TB :: Win 7 x64 :: BenQ E2420 HD ::