Intel sänker priser, introducerar nya processorer

Permalänk
Melding Plague

Intel sänker priser, introducerar nya processorer

Processortillverkaren Intel skakar om i sortimentet och planerar en mängd prissänkningar, samtidigt som flera nya modeller gör entré på marknaden.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

950 kommer ersätta 930 då eller?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

skulle inte 970 bli billigare ? kom igen 8500 för en prolle finns inget som motiverar till.

Permalänk
Medlem

wow glad att man inte köpte en 930 nu när 950 får samma pris

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

i3 540 och i3 550 ser ut att får samma pris medan 550:n är bättre (antar jag). Betyder det att i3 540 är på väg ut ur sortimentet kanske?

mvh,
GnomeN.

Visa signatur

"A person who never made a mistake never tried anything new." - Albert Einstein

CPU: Intel® Pentium® 4 EE @ 3.73 GHz Grafikkort: ATI Radeon HD2900 XT 512MB Minne: DDR2 PC6400 2048MB Hårddisk: Western Digital Black™ 640GB OS: Windows 7 Ultimate x32

Permalänk
Medlem

helt plötsligt så blev 950 intressant

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Kan inte riktigt säga samma sak (se sign)
Jag får trösta mig med att jag har datorn nu och inte senare, det kommer alltid nåt nytt runt hörnet så man kan vänta ihjäl sig om man ska ha det senaste. Det är ju trots allt några månader kvar innan prissänkningen kommer så du får vänta

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Det känns som helt galna priser på processorerna. De är ju inte alls värda så mycket pengar. Normalt köper jag en processor för max halva kostnaden av mitt grafikkort.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Mycket intressant och Intel Core i7 i7-950 blev mycket intressant för de som har råd, undra om AMD kommer svara genom att sänka priset på Phenom II X6 1055T lite?

Annars Core i5 760 är för mig mer intressant (lite för dyr den också), men frågan är hur bra den står mig mot AMDs motsvarande i samma prisklass? (vilken den/de nu är) Phenom II X6 1055T är väl en av alternativen även här..

Skrivet av IceDread:

Det känns som helt galna priser på processorerna. De är ju inte alls värda så mycket pengar. Normalt köper jag en processor för max halva kostnaden av mitt grafikkort.

Snarare att det har blivit helgalna priset på grafikkort som egentligen bara ska ha hand om att presentera informationen på en skärm. Nå de flesta så räcker ett billigt graffe och då är det inget negativt med att det även finns bättre grafikkort åt de som vill ha dessa.

Jag tycker priserna sjunker sakta och Pentium E5700 som släpps i oktober får mig att tänka på runt 2006 eller något, nå priset på 64$ gör nog denna till en bra processor för vissa tillämpningar och man får tag på billigt moderkort med integrerat grafikkort.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Hmm, tänk nå'n stackare som nyligen köpt 950. Jag skulle nog känna mig lite smått irriterad om man säger så.
Nu vet jag ju inte hur mycket den säljer men snacka om överpris när de helt plötsligt kan kapa priset med 268 dollar. Det är ju inte precis en processor baserad på teknik som håller på att fasas ut från sortimentet.

Permalänk

Hmmm, är det bara jag som stör mig på att Intel inte vill släppa taget om namnet Pentium även fast det inte har ett dugg med originalet att göra?

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r

Permalänk

950 ska helt solklart inhandlas synd att Intel inte kan visa upp en hexacore utan HT, skulle säkert sänka priset något men jag antar att 970 är ett steg i nån slags rikting

Permalänk
Proffsmoddare

Vill ha en hexacore I7 i 5000kr klassen!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Mycket intressant och Intel Core i7 i7-950 blev mycket intressant för de som har råd, undra om AMD kommer svara genom att sänka priset på Phenom II X6 1055T lite?

Annars Core i5 760 är för mig mer intressant (lite för dyr den också), men frågan är hur bra den står mig mot AMDs motsvarande i samma prisklass? (vilken den/de nu är) Phenom II X6 1055T är väl en av alternativen även här..

Snarare att det har blivit helgalna priset på grafikkort som egentligen bara ska ha hand om att presentera informationen på en skärm. Nå de flesta så räcker ett billigt graffe och då är det inget negativt med att det även finns bättre grafikkort åt de som vill ha dessa.

Jag tycker priserna sjunker sakta och Pentium E5700 som släpps i oktober får mig att tänka på runt 2006 eller något, nå priset på 64$ gör nog denna till en bra processor för vissa tillämpningar och man får tag på billigt moderkort med integrerat grafikkort.

Jag tycker det snarare är så att det är vanligare med ett större utbud i prestandasegmenten än vad det var förr i tiden samt att det med dagens teknik krävs mycket beräkningskraft för att rita ut alla trianglar medan det inte krävs lika mycket beräkningskraft för att avnjuta andra sysslor vid datorn. Alltså brukar jag satsa på en hyfsat prisvärd cpu och para det mot något grafikkort som jag tycker är bra. Det är ju trotts allt vid grafiskt krävande situationer så som spel som man behöver ordentligt med kraft från grafikkortet. Att investera de pengarna i en processor ger inte alls samma uppsving.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Kommer de nya processorerna passa till socket 775?

Visa signatur

Intel E8200 | 8800GTS 512 | 2Gb corsair 6400 | 500Gb + 1500Gb extern | 22" Samsung T220 | Talandor @ Azjol-Nerub

Permalänk

775 är ju gammal... Det är 1156/1366 som gäller nu.

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Skrivet av zeagan:

Eh ja förutom det att 930 är exakt samma processor som 950, alltså ingen skillnad.

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Jag tycker det snarare är så att det är vanligare med ett större utbud i prestandasegmenten än vad det var förr i tiden samt att det med dagens teknik krävs mycket beräkningskraft för att rita ut alla trianglar medan det inte krävs lika mycket beräkningskraft för att avnjuta andra sysslor vid datorn. Alltså brukar jag satsa på en hyfsat prisvärd cpu och para det mot något grafikkort som jag tycker är bra. Det är ju trotts allt vid grafiskt krävande situationer så som spel som man behöver ordentligt med kraft från grafikkortet. Att investera de pengarna i en processor ger inte alls samma uppsving.

GPU vs cpu beror helt på vad man gör på datorn, här sweclockers finns det många gamers och de prioriterar såklart oftast GPUn.

När du pratade om en hyfsad prisvärd cpu, så har du en bra i7 920 och skulle du ha en lite bättre som i7 950 så skulle du i dagsläget få betala runt det dubbla. Inom grafikkort så ligger dock denna extrema prisskillnad på en högre nivå. (nu ingår det även "gpu-moderkort" + gpu-minne m.m)
Så jag tycker det är ganska naturligt att få i dagsläget väljer en snabbare cpu än Core i7 930, om priserna inte i förhållande till extra prestanda man fick skulle stiga så brant efter Core i7 930 så skulle säkerligen fler välja en kraftigare cpu. Nu är det som sagt väldigt många gamers här på swec och de prioriterar såklart hårdvara för sitt spelande.

Sedan jag tycker det har blivit rörligare och man måste läsa en massa recensioner just då man köper sin cpu, då det inte enkelt går att utlösa vilken som har bäst. Alltså det är bra för olika modeller, men hur tusan ska vanligt folk hålla ordning på vilken som är när de står med en inkompetent försäljare på ett elektronikvaruhus? Detta är ju som bäddat för att sälja skit dyrt och skriva etiketter som värstingdator på.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Får nog bli en Phenom II X6 i alla fall

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk

Är det 32nm på i5 760?

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikatataku:

Är det 32nm på i5 760?

Nej, har för mig att alla 1156 processorer byggs på 45nm teknik.

Den enda som byggs på 32nm är väl deras 980X?

Permalänk
Medlem

I7 970 blev ju på tok för dyr, bara att glömma, man hade ju hoppats på max 5000
I7 950 eller AMD x6 blir vad man får välja på

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Eh ja förutom det att 930 är exakt samma processor som 950, alltså ingen skillnad.

Nej det är inte exakt samma processorer. De bygger på samma arkitektur men 950 har en högre multipel och ska generellt sett ha genomgått en bättre tillverkningsprocess.

en 950 processor borde klocka något bättre än en 930 processorer.

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Dual core I3 och I5 är 32nm om jag inte är ute och cyklar. (förutom grafikdelen)

Sen finns det ett par 32 nm Xeon prollar i 34xx serien, men de verkar extremt oprisvärda. (och är bara dual core de med)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Johnny Calibanio:

Nej det är inte exakt samma processorer. De bygger på samma arkitektur men 950 har en högre multipel och ska generellt sett ha genomgått en bättre tillverkningsprocess.

en 950 processor borde klocka något bättre än en 930 processorer.

Jag tror inte på det där med batchning (det heter väl så?) när de väljer ut de bästa chipsen och använder dem för de dyrare processorerna, allafall inte 930 vs 950, jag tror att 930 och 950 klockar identiskt förutom att 950 har en multipel av 24, men du kommer ändå bara "kunna" använda högst multipel 23 med 950 eftersom jämna multipels suger häströv (klockar dåligt), och den där lite högre multipeln gör inte mycket nytta om man inte överklockar extremt högt, skulle tro att upp till typ 4.2 ghz så funkar multipel 21 fin fint.

Permalänk
Medlem

Det skadar aldrig med lägre priser

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Jag tror inte på det där med batchning (det heter väl så?) när de väljer ut de bästa chipsen och använder dem för de dyrare processorerna, allafall inte 930 vs 950, jag tror att 930 och 950 klockar identiskt förutom att 950 har en multipel av 24, men du kommer ändå bara "kunna" använda högst multipel 23 med 950 eftersom jämna multipels suger häströv (klockar dåligt), och den där lite högre multipeln gör inte mycket nytta om man inte överklockar extremt högt, skulle tro att upp till typ 4.2 ghz så funkar multipel 21 fin fint.

Jag håller till stora delar med dig om det du säger, processorerna är näst intill identiska och klockar troligtvis överlag väldigt lika. Det jag ville påpeka var väl bara att det faktiskt inte är exakt samma processorer och troligtvis finns det en viss skillnad även om den inte är speciellt stor.

Gällande varierande batcher så är jag ganska säker på att en viss differens från modell till modell existerar. Däremot är nog Intels tillverkningsteknik så pass bra idag att det inte handlar om några stora siffror.

Det fina jag ser med en 950 processor är att man kan hålla sig på ett lägre bclk värde och samtidigt behålla samma klockfrekvens. På detta sätt sedan även justera qpi linken manuellt för att även hålla den på en hög nivå. I mina ögon borde detta teoretiskt kunna ge ~50-100mhz, vilket givetvis inte gör speciellt stor skillnad.

Det jag ville påpeka med mitt svar till ditt förra inlägg var väl egentligen att jag tycker det blir fel när man direkt jämför två processorer med olika specifikationer som om de faktiskt hade samma specifikationer när det faktiskt finns en viss skillnad. I övrigt håller jag mig dig i ditt tankesätt helt och hållet.

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk
Skrivet av Pewtah:

980x och i5 cpuer förutom 750 är 32nm, gillar helt klart inte 32nm.

Har sabbat två 980x och två 661, jävla 32nm till att vara ömtåliga. -_-

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Har sabbat två 980x och två 661, jävla 32nm till att vara ömtåliga. -_-

Låter dyrt!!!
Gett dem för mycket ström? Antar att de behöver rätt mycket mindre juice än motsvarande 45nm prolle...

Eller fick de inte tillräcklig kylning? (låter långsökt) Eller har du haft sönder dem rent fysiskt? (låter än mer långsökt )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Alla var kylda med flytande kväve, spänningen var väll runt 1,85 för 661 och mellan 1,75-1,9 för 980x (dock var 980x ES och de är ömtåligare).

Var inte allt för dyrt, är inte helt fel att inte överklocka hårdvara man själv köpt.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06