Intel sänker priser, introducerar nya processorer

Permalänk
Medlem

Synd att det inte kommer några 32nm quads till 1156 (iaf har de inte haft det på roadmaps hittills), hade vart lite trevligt.

Visa signatur

Desktop - AMD Ryzen 5 7600X | Asrock B650 PG Lightning | 32 GB Corsair DDR5 6000MHz | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - HP Dragonfly Gen. 3 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Core i7 950 blir helt plötsligt ett väldigt intressant alternativ, vad glad jag blir !

Permalänk
Avstängd

Tänk om AMD någonsin kunde byta teknik på sina prollar så dom får till några vettiga prollar som verkligen kan mäta sej med Intels prollar.. så vi får sänkta priser på prollarna intel säljer dyrt hela tiden!!

Tycker det är så tragiskt... dom släpper hexa core prolle som inte kan mäta sej med intels 4 cores ens knappt... tragiskt så tragiskt...

Permalänk
Skrivet av biffen_OC:

Tänk om AMD någonsin kunde byta teknik på sina prollar så dom får till några vettiga prollar som verkligen kan mäta sej med Intels prollar.. så vi får sänkta priser på prollarna intel säljer dyrt hela tiden!!

Tycker det är så tragiskt... dom släpper hexa core prolle som inte kan mäta sej med intels 4 cores ens knappt... tragiskt så tragiskt...

Håller med.

Permalänk
Avstängd

du lär inte märka skillnad mellan en amd elr Intel dator idag.
amd med sin 6 serie har pris prestanda med pris för moderkort gör det till en högintressant plattform.
för spelare och de som gör lite av varje är troligen en amd att föredra speciellt med de billiga men välutrustade moderkorten.

Min i7 är snart 2 år gammalt, och ingen förnyelse är i sikte.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av biffen_OC:

Nä, men du råkar inte se någon prisskillnad heller? Där har du anledningen till att AMD är kvar och fortfarande står sig fint.. Billigt och bra, det är som att välja mellan en Volvo och en Ferarri, båda funkar till det du ska använda dom till. Men Ferarrin är det mer ös i, dock mycket dyrare.

Permalänk
Skrivet av Flopper:

du lär inte märka skillnad mellan en amd elr Intel dator idag.
amd med sin 6 serie har pris prestanda med pris för moderkort gör det till en högintressant plattform.
för spelare och de som gör lite av varje är troligen en amd att föredra speciellt med de billiga men välutrustade moderkorten.

Min i7 är snart 2 år gammalt, och ingen förnyelse är i sikte.

Hur kan 6 serien vara intressant när den presterar som skit?

Man får vad man betalar antar jag, AMD= budget
Intel= prestanda.

Fast prisskillnaden är väl inte så enorm? Har dock aldrig orkat kolla hur stor prisskillnaden är.
Varför välja nåt sämre när man kan få nånting bättre?

Permalänk
Medlem

Intel säljer om samma saker som de sålt i några år nu, det gör dem för att tjäna så mycket pengar som möjligt, tvinga användaren att uppgradera till gamla produkter och sen uppgradera igen när senare produkter uppkommer.
Intels taktik är att muta och begå bedrägeri för att tjäna pengar.
Goda AMD gör inte något sånt, därför ligger de långt bak jämfört med Intel, desutom, deras nyaste processorer är långt kraftfullare än allt Intel har på marknaden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Hur kan 6 serien vara intressant när den presterar som skit?

Man får vad man betalar antar jag, AMD= budget
Intel= prestanda.

Fast prisskillnaden är väl inte så enorm? Har dock aldrig orkat kolla hur stor prisskillnaden är.
Varför välja nåt sämre när man kan få nånting bättre?

Vaddå skit? den är ju till och med bättre än I7 920. Är I7:an skit den med då?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkst@r:

Hmmm, är det bara jag som stör mig på att Intel inte vill släppa taget om namnet Pentium även fast det inte har ett dugg med originalet att göra?

Tycker inte att man kan klandra Intel för att köra med lite branding, alla kan ju inte vara hardcore-nerds som vi

Pentium marknadsförs som mellanklassprocessorer, och Celeron som budget, inga konstigheter..

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem

Nåväl, det är lite stiltje just nu i prestandaracet; Nehalem har funnits länge och Core 2 känns nästan antik, fast de än så länge duger bra för de program vi kör.

AMD har inte varit i topp sen Core 2 kom ut.

MEN det är bara några månader nu tills Sandy Bridge kommer, och några månader till så kommer Bulldozer, så får vi en massa nytt att leka med igen. Det skall bli roligt, ingen som har något sensationellt att avslöja om Sandy Bridge/Bulldozer?

Sandy Bridge (microarchitecture) - Wikipedia, the free encyclopedia

Bulldozer (processor) - Wikipedia, the free encyclopedia

Citat:

Sandy Bridge-DT
1P server Mainstream desktop
4 (8)
Socket H2 (LGA 1155)
3.0 GHz 3.8 GHz(Turbo)
65-95 W
DMI
2x DDR3-1333 21.3 GB/s
4 DIMM/socket
20x pcie v2.0
256 KB L2/core
6 MB L3
Q4 2010

Citat:

Bulldozer
"Zambezi" (32nm, 8-core)

* 4 AMD Bulldozer modules
* Support new ISA: XOP, FMA4, SSSE3, SSE4.1, AVX, AES, CLMUL
* L2 cache shared per module
* L3 cache shared per multiple modules on a single die
* Support fusion of CMP and JMP instructions
* Advanced Quad-Channel Memory Sub-System
* Higher memory level parallelism
* DDR3
* AM3r2
* 10-100 watts
* Tentative release date late Q4 2010 to Q1/Q2 2011

På pappret ser Bulldozer ut att vara ett stort steg upp från K10.5, medans Sandy Bridge inte är mycket mer än en krympning och breddning av några interna flaskhalsar. Kan AMD komma ikapp, och kanske till och med förbi?

Tråkigt nog för AMD kommer nog Sandy Bridge Quads att bli riktigt billiga, medans 8-core Zambesis förmodligen kommer att kosta i trakterna kring Nehalem-EX inledningsvis, och den är det tveksamt om de slår rent prestandamässigt. Sandy Bridge kommer att öka avståndet till K10.5 i prestanda, samtidigt som den troligen blir billigare än Core i5 idag, så frågan är om AMD kommer att göra en budget-Zambesi relativt fort? De har ju en 6-core för 2000Kr nu, så varför inte en billig 8-core? Det ser onekligen bättre ut på ytan än att bara ha 8 trådar på 4 kärnor som Sandy Bridge har och om arkitekturförbättringen är tillräcklig.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Tråkigt nog för AMD kommer nog Sandy Bridge Quads att bli riktigt billiga, medans 8-core Zambesis förmodligen kommer att kosta i trakterna kring Nehalem-EX inledningsvis, och den är det tveksamt om de slår rent prestandamässigt. Sandy Bridge kommer att öka avståndet till K10.5 i prestanda, samtidigt som den troligen blir billigare än Core i5 idag, så frågan är om AMD kommer att göra en budget-Zambesi relativt fort? De har ju en 6-core för 2000Kr nu, så varför inte en billig 8-core? Det ser onekligen bättre ut på ytan än att bara ha 8 trådar på 4 kärnor som Sandy Bridge har och om arkitekturförbättringen är tillräcklig.

Jag tror intels sandy bridge inte kommer att vara alltför billigt, intel verkar ju ha problem med att vara billiga ^^
jag tror och hoppas att Amd's 8Core? kommer ligga runt 2-3 k precis som 10xx processorerna.
men det känns som att amd fortfarande lägger mkt kraft på att det ska vara saker kvar på moderkorten (pci-e kontrollern, minneskontrollern m.m. medans intel försöker kasta in allt i processorn (thus teh expecive price) men då är det fortfarande skumt att mobona kostar asmkt (x58 vs am3 890FX/GX).

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Nåväl, det är lite stiltje just nu i prestandaracet; Nehalem har funnits länge och Core 2 känns nästan antik, fast de än så länge duger bra för de program vi kör.

MEN det är bara några månader nu tills Sandy Bridge kommer, och några månader till så kommer Bulldozer, så får vi en massa nytt att leka med igen. Det skall bli roligt, ingen som har något sensationellt att avslöja om Sandy Bridge/Bulldozer?

På pappret ser Bulldozer ut att vara ett stort steg upp från K10.5, medans Sandy Bridge inte är mycket mer än en krympning och breddning av några interna flaskhalsar. Kan AMD komma ikapp, och kanske till och med förbi?

Tror tyvärr inte Bulldozer kommer att ha mycket att komma med mot sandy brigde. Finns dock för lite information fortfarande för att kunna avgöra. Det mest intressanta vi egentligen har sett av sandy bridge är en 4 kärnig hyperthreading cpu på 2,5ghz som är snabbare än 975 extreme utan överklockning.

Rätta mig om jag har fel men det finns väl egentligen ingenting som säger att Intel inte kommer att släppa 6/8 kärniga processorer under sandy bridge arkitekturen heller.

Det jag tycker är intressant och framförallt mycket viktigare än att fokusera på att skapa processorer med så många kärnor som möjligt, är att optimera varje kärna, göra dem snabbare. Det är ändå relativt sällan som man hittar program som klarar av att hantera 4+ kärnor. Det här är ju någonting som vi klart ser i sandy bridge vilket får mig att tro att de kommer vara överlägsna bulldozer, givetvis kommer ju AMD ha möjligheten att förbättra prestandan för varje kärna i och med att Bulldozer tillverkas i 32nm. Jag tvivlar dock på att de kommer uppnå samma nivå som intel.

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Svårt att sia om bulldozers prestanda, ingen utanför amd verkar ha någon pejl på designen ännu.

Man tycker att den inte borde vara långsammare än deneb. Om man drar till med en 30-procentig prestandaökning blir följdfrågan, 30% snabbare på vilket sätt eller vad ska man jämföra. Klock vs klock kan vara irrelevant, teoretiskt kan bulldozer vara långsammare per klock än deneb. Om man skiter i hur den kommer att fungera och då säger 30% snabbare i entrådade applikationer, med turbo inräknat än deneb/thubans med samma pris och liknande effektförbrukning så lär den ju prestera som eller tom utprestera intels highend modeller.
Problemet med det tänket blir givetvis att vi inte vet hur intells lineup och priser kommer se ut när bulldozer kommer, vi vet inte ens när bulldozer kommer.

Jag hoppas alltid att nya cpus/gpus ska vara otroligt snabba vare sig det är nvidia, intel eller amd eftersom jag gillar att utvecklingen går framåt. I bulldozers fall känns det viktigare än vanligt eftersom jag av någon anledning inte tror den kommer ta prestandatronen, i vilket fall inte i entrådat. Intel tuffar antagligen på som vanligt med kommande modeller oberoende av bulldozer men deras priser kommer troligtvis till storl del att bero på var bulldozer hammnar.
Så för min del är det möjligt att det blir intel cpus nästa år men vilken model jag tycker är mest prisvärd kommer antagligen bero på hur det går med bulldozer.

Personligen har jag ingen brådska att uppgradera för tillfället men jag skulle troligtvis inte sitta och vänta på bulldozer om jag hade något större behov av att uppgradera eftersom det kan ta ett år eller mer innan det blir "priskrig", om det ens kommer bli det.

Måste säga att Intel har intressanta val i min normala priskategori just nu. Vilket jag i och för sig måste säga om AMD också, speciellt eftersom jag aldrig separerar cpu och moderkortskostnad.

Permalänk
Medlem

Trevligt med nya modeller! Jag funderar på att byta ut min nuvarande E6400, passande med lite prissänkningar!

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk

Det här är som vanligt ganska typiskt! Här sitter man och ska köpa ny dator, och sen får man nyheter som dessa. Hade man inte haft bråttom hade det ju inte gjort något, men jag behöver få ihop datorn ganska snart. Å andra sidan är det ju inte såpass stor skillnad på 930 och 950 så det är väl bara att handla och vara nöjd!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 | Intel Core i7 950 | Prolimatech Super Mega | Corsair XMS3 Vengeance 12GB | Asus GeForce GTX 970 Strix DCII | Samsung 830 256GB | Samsung F3 500GB | Corsair AX 1200W | Corsair 800D | Scythe Kaze Master Pro | Windows 10 | Ducky Shine Mech Brown | Logitech G502 Proteus Spectrum | Acer Predator XB241H | Samsung Galaxy S6 Edge 64GB
"Carai an Caldazar! Carai an Ellisande! Al Ellisande!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnny Calibanio:

Tror tyvärr inte Bulldozer kommer att ha mycket att komma med mot sandy brigde. Finns dock för lite information fortfarande för att kunna avgöra. Det mest intressanta vi egentligen har sett av sandy bridge är en 4 kärnig hyperthreading cpu på 2,5ghz som är snabbare än 975 extreme utan överklockning.

Rätta mig om jag har fel men det finns väl egentligen ingenting som säger att Intel inte kommer att släppa 6/8 kärniga processorer under sandy bridge arkitekturen heller.

Det jag tycker är intressant och framförallt mycket viktigare än att fokusera på att skapa processorer med så många kärnor som möjligt, är att optimera varje kärna, göra dem snabbare. Det är ändå relativt sällan som man hittar program som klarar av att hantera 4+ kärnor. Det här är ju någonting som vi klart ser i sandy bridge vilket får mig att tro att de kommer vara överlägsna bulldozer, givetvis kommer ju AMD ha möjligheten att förbättra prestandan för varje kärna i och med att Bulldozer tillverkas i 32nm. Jag tvivlar dock på att de kommer uppnå samma nivå som intel.

På sätt och vis håller jag med om vad jag prioriterar i dagsläget men varken intel eller amd "väljer" troligtvis det ena eller andra.
Varför då kan man kanske fråga sig, det verkar kanske logiskt att försöka att designa en så snabb kärna som möjligt som man sedan slår ihop till 2, 4, 6, 8 etc.

Det som gör att det inte fungerar är att de baserar arkitekturer på en tilltänkt storlek. Tex tror jag både i7 och thuban är runt 250 kvadratmillimeter stora. De blir inte så stora som de blir efter att de försökt göra en så snabb cpu som möjligt, troligtvis har både intels och amds designers väldigt exakta storlekar de ska hålla sig inom, gissningvis på kvadratmilimetern.
Precis som att nvidia och amd skulle kunna designa MYCKET snabbare grafikkort skulle antagligen intel och amd kunna göra mycket snabbare cpukärnor.

Summan av kardemumman lär med andra ord vara hur amd och intel gör sina avvägningar. Den avvägningan har troligtvis väldigt mycket att göra med att ligga rätt i tiden.
I och med att amd(och intel) antagligen varit tvunga att gissa om hur viktigt flertrådigt kontra entrådat skulle bli för dagens datorer för flera år sedan så är det inte förvånande om någon prioritering inte hamnar helt rätt i tiden.
Av vad jag läst verkar bulldozer vara designad så att designen ska var väldigt(enkelt) skalbar. Det och andra saker får mig att misstänka att de prioriterat flertrådad prestanda högt.

Men bulldozer kan bli ett monster på entrådat eller vad som helst eftersom ingen utanför amd ens verkar ha ett hum om designen. Har för mig att jag läste någonstans att de skulle ha någon presentation av designen i augusti.

Permalänk
Skrivet av Hunter(Swe):

Vaddå skit? den är ju till och med bättre än I7 920. Är I7:an skit den med då?

AMD Phenom II X6 1090T Black Edition | bit-tech.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

GPU vs cpu beror helt på vad man gör på datorn, här sweclockers finns det många gamers och de prioriterar såklart oftast GPUn.

När du pratade om en hyfsad prisvärd cpu, så har du en bra i7 920 och skulle du ha en lite bättre som i7 950 så skulle du i dagsläget få betala runt det dubbla. Inom grafikkort så ligger dock denna extrema prisskillnad på en högre nivå. (nu ingår det även "gpu-moderkort" + gpu-minne m.m)
Så jag tycker det är ganska naturligt att få i dagsläget väljer en snabbare cpu än Core i7 930, om priserna inte i förhållande till extra prestanda man fick skulle stiga så brant efter Core i7 930 så skulle säkerligen fler välja en kraftigare cpu. Nu är det som sagt väldigt många gamers här på swec och de prioriterar såklart hårdvara för sitt spelande.

Sedan jag tycker det har blivit rörligare och man måste läsa en massa recensioner just då man köper sin cpu, då det inte enkelt går att utlösa vilken som har bäst. Alltså det är bra för olika modeller, men hur tusan ska vanligt folk hålla ordning på vilken som är när de står med en inkompetent försäljare på ett elektronikvaruhus? Detta är ju som bäddat för att sälja skit dyrt och skriva etiketter som värstingdator på.

Men det är ju precis det jag säger. i7 920 är hyfsat prisvärd för vad den ger, men de över den går ruggigt högt upp i pris och den prestanda som de ger är inte direkt imponerande för vad man måste betala och ett förhållande med 2+x pengar för grafikkortet kontra cpu'n tycker jag man skall hålla sig till, i vart fall om spel är ett av intressena.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Hedersmedlem

Ganska ointressant, känns rätt dumt att köpa en 1366 just nu.

edit: men måste man så måste man och då är det väl bara att tacka och ta emot

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarigan:

Hmm, tänk nå'n stackare som nyligen köpt 950. Jag skulle nog känna mig lite smått irriterad om man säger så.

Det hade väl varit dumt att köpa en i7 950 idag, då i7 960 ligger på samma pris och är högre standardklockad (3,06GHz vs 3,2Ghz). Fast många här klockar förstås sina CPU ändå.

Intels i7 900 modeller;
Intel® Core? i7-900 Desktop Processor Series

Permalänk
Skrivet av Buio:

Det hade väl varit dumt att köpa en i7 950 idag, då i7 960 ligger på samma pris och är högre standardklockad (3,06GHz vs 3,2Ghz). Fast många här klockar förstås sina CPU ändå.

Intels i7 900 modeller;
Intel® Core? i7-900 Desktop Processor Series

Det är dumt att köpa båda processorerna idag, eftersom 950 kommer snart bli kraftigt prissänkt.

Permalänk
Medlem

Det är dumt att köpa båda processorerna idag, eftersom 950 kommer snart bli kraftigt prissänkt.

Tja, nu råkade jag skriva "idag" eftersom det är de priserna som gäller. Men om du så gärna vill misstolka så varsågod. Att priset på i7 950 kommer sänkas är underförstått då det är det nyheten handlar om.

Det jag kommenterade gäller i7 950 vs i7 960 och har gällt sen i7 960 släpptes sent på hösten förra året, då i7 950 har behållt samma pris sen dess.

Permalänk
Medlem

Och nyss sa du att allt i 9xx modellen utom 920 var dumt att köpa eftersom det var exakt samma processor.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Skrivet av zeagan:

Och nyss sa du att allt i 9xx modellen utom 920 var dumt att köpa eftersom det var exakt samma processor.

Nej det har jag inte sagt, jag sa bara att 930 och 950 är samma processor.
Men dock är det ju så att det är dumt att betala mer för samma processor.

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte vad du ville med länken. Vad det i7 980X resultatet jag skulle kolla på? Visst den är snabb, men kostar också 3x 1090T priset

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Skrivet av Hunter(Swe):

Jag vet inte vad du ville med länken. Vad det i7 980X resultatet jag skulle kolla på? Visst den är snabb, men också 3x 1090T priset

Jag menade att 1090T presterar dåligt, den presterar sämre än i7 930.

Permalänk
Avstängd

Jag menade att 1090T presterar dåligt, den presterar sämre än i7 930.

Jag tycker dom hade klockat 1090T väldigt dåligt 930 var ju på 4.3 GHz medans 1090T endast 3.87. Det finns dom som fått upp den i 4.5GHz

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hunter(Swe):

Jag tycker dom hade klockat 1090T väldigt dåligt 930 var ju på 4.3 GHz medans 1090T endast 3.87. Det finns dom som fått upp den i 4.5GHz

* Intel Core i7-980X Extreme Edition (4.4GHz)
* Intel Core i7-930 (4.3GHz)
* Intel Core i7-980X Extreme Edition (3.33GHz)
* Intel Core i7-930 (2.8GHz)
* AMD Phenom II X4 965 Black Edition (3.99GHz)
* AMD Phenom II X6 1090T Black Edition (3.87GHz)
* AMD Phenom II X6 1090T Black Edition (3.2GHz)
* AMD Phenom II X4 965 Black Edition (3.4GHz)

Det testets detaljer.
Snabbast processor längst upp.

Permalänk
Skrivet av Lambi:

Core i7 950 blir helt plötsligt ett väldigt intressant alternativ, vad glad jag blir !

Jag har aldrig tyckt att Core i7orna har varit något att ha med alldeles för liten level 2 cache och level 3 cachen kunde gärna ha varit fyra gånger så stor på typ 32MB.

Jag är nöjd med min Core 2 Duo på 3GHz.