Microsoft är en orsak till att spel på PC minskar

Permalänk
Medlem

Microsoft är en orsak till att spel på PC minskar

Jag anser att Microsoft är en av de bidragande orsakerna till varför marknaden för spel på PC minskar. Och att många bolag verkar satsa mer på konsollspel. Piratkopiering på platformen kommer förstås alltid vara ett problem, men det är bara ett av problemen.

Varför det?

Först och främst så har de under de senaste året i princip helt övergivit supporten för spel på PC. De satsar allt av sin speldivision på XBox, och absolut inget på PC. Games for Windows Live är patetiskt, det är halvhjärtat bröd och skådespel. Nästan 100% av det de gör som handlar om spel idag är XBox-relaterat.

Varför är Microsoft ansvariga för spel på PC?

Jo för att de är de som gör operativsystemet Windows och DirectX som nästan alla spelar på. Därför är de också indirekt ansvariga för plattformen som sådan. Jag menar om de nu tvingat marknaden att låsas upp i Windows/DirectX istället för ett öppet system så får de också ta ansvar för plattformen.

Wii/PS3/XBox 360 styrs var och en av företag som satsar massor med pengar på reklam och utveckling för sin plattform. De går för fulla segel med energiska kaptener som styr skeppen. Spel på PC har ingen kapten.

Nu hjälper förstås marknaden själv till en hel del på PC-sidan. Det finns fortfarande en del bolag som bara gör spel för PC, t.ex. på strategisidan med exempel som Paradox eller Matrix Games. Sen har vi jätten Blizzard som hittills inte gjort något konsollspel utan bara gjort gigantiska titlar på PC. Bäva dock den dag de ändrar sig och upptäcker att konsollspel gör att de kan tjäna ännu mer pengar. Digital distribution är en marknad som växt enormt de senaste åren, och Steam är förstås en mycket stark aktör som ökar marknaden för spel på PC.

I övrigt?

Microsoft är nog det bolag som lagt ner flest stora PC-spelutvecklare efter EA. Microsoft har lagt ner klassiska studios som Ensemble (Age of Empires-serien m.m), ACES (Flight Simulator-serien) och FASA (Mechwarrior etc). De ligger också bakom att Alan Wake flyttades över till att bli 360-exklusiv från att från början varit ett PC-spel. Samtidigt har de fortsatt att pumpa in pengar i misslyckade köpet Rare som släppt ett antal meh-spel till 360, för att nu ha flyttats över till Kinect (Kinect Sports).

Ok, nu har jag skrivit av mig lite.

Permalänk
Medlem

Joo du har helt rätt i det du skriver. Dock borde Microsoft ta sitt förnuft till fånga och satsa mer på pc marknaden, varför undrar ni? Givetvis omsätter Microsoft en del från xbox marknaden. Men absolut inte i samma utsträckning som med Windows. Och med apples stora framgånger så är inte Windows det enda valet för många som innan. Så jag tror om Microsoft vill ha kvar sitt monopol i pc marknaden så måste dem börja satsa mer på pc spelmarknaden därför att det stora nackdelen mac jämfört med windows är just det att windows är mycket bättre att spela på. Så vi får verkligen hoppas att Microsoft tar sitt förnuft till fånga.

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem

Tycker det känns som lite oldschool bashing men är det inte upp till alla andra utvecklare att välja vilken platform till vill utveckla och släppa spel på?
Det är ju inte så att microsoft säger till alla att dom inte får utveckla spel till just windows utan som marknaden ser ut idag så är konsolmarknaden än större inkomst vilket även gör att det är den marknaden fokuserar på.

Så det jag vill ha sagt med detta är att det är snarare utvecklarna som dissar PC marknaden för att dra in mer pengar än att det skulle vara microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tehlamah:

Tycker det känns som lite oldschool bashing men är det inte upp till alla andra utvecklare att välja vilken platform till vill utveckla och släppa spel på?
Det är ju inte så att microsoft säger till alla att dom inte får utveckla spel till just windows utan som marknaden ser ut idag så är konsolmarknaden än större inkomst vilket även gör att det är den marknaden fokuserar på.

Så det jag vill ha sagt med detta är att det är snarare utvecklarna som dissar PC marknaden för att dra in mer pengar än att det skulle vara microsoft.

Det TS menar är att Ms har (avsiktligen eller oavsiktligen) gjort pc-marknaden oattraktiv eftersom dom inte skött om dom markerna rätt utan fokuserat på sin konsoll-del istället.

Det får ju spelföretagen att fokusera på de mer attraktiva zonerna, dvs de olika konsollerna.

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Avstängd

MS tappar ju mark på PC nu när dom fokuserar så mycket på Xbox. Apple tar mer och andra icke MS företag.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem

Microsoft vill mycket hellre att man köper ett X360-spel än ett PC-spel. För varje konsolspel behöver utvecklaren betala en rätt stor licenskostnad (vilket är anledningen till att konsolspel är dyrare och konsollerna i sig så billiga). Microsoft tjänar alltså direkt mer på en såld 360-kopia än en PC-kopia.

Däremot så börjar ju Apple knappa igen på Microsofts tidigare så självklara monopol i OS-marknaden. Ärligt talat är det enda som hindrar mig från att köra Mac fullt ut är det usla spelstödet. Microsoft har ju i alla fall själva sagt att de ska börja satsa mer på PC, och har utannonserat Fable 3 till PC. Jag hoppas att det är för att det anser att de måste ta upp kampen för sitt OS, som egentligen byggde upp hela det stora företag som i nuläget är Microsoft, och börjar satsa rejält på PC-spel. För det är ju knappast en hemlighet att PC-marknaden håller på att dala.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850