Permalänk
Avstängd

Kusinens speldator

tjena joo det va så att min kusin hade aldrig haft en dator i sitt rum och har bara ett xbox 360 som han kan spela på så slog det upp en idé i min skalle att jag kan ju bygga en spel-dator till han som en överraskning. Här får ni se hur det gick.

Dator spec:

Minnen: Corsair VS 2GB 800mhz PC6400

Processor kylare: Arctic Cooling Freezer

CPU: Intel Core 2 Duo E7400 2,8GHz

Moderkort: Gigabyte GA G41M ES2L

Grafikkort: Amd radeon 7770 (ny)

Chassi: Antec three hundred

Hårddisk: Seagate 320gb

Nätagg: FSP 400w

Displayskärm

Datorn funkar fortfarande haha

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Nice att Antec har uppdaterat chassiet, jag har den äldre versionen utan hål i moderkortsplåten och utan ssd grejen

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

aa, hehe ok. Det kommer mer bilder det är bara sidan som segar -_-

Permalänk
Medlem

Jag kan inte förstå valet av chassi faktiskt. Antec 300 är bland det klumpigaste jag känner till iaf.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

w7 ultimate var kanske lite väl tungt för de komponenterna, Men verkligen grymt av dig att bygga en dator till din kusin bara sådär han blir nog supernöjd även om det inte är några monster delar.

Kablarna hade definitivt gått att få bättre med lite vilja våld och vaselin men det kommer nog inte påverka prestandan anmärkningsvärt, bra jobbat!

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scienta:

Jag kan inte förstå valet av chassi faktiskt. Antec 300 är bland det klumpigaste jag känner till iaf.

För jag fick det så billigt.

Skrivet av nollad:

w7 ultimate var kanske lite väl tungt för de komponenterna, Men verkligen grymt av dig att bygga en dator till din kusin bara sådär han blir nog supernöjd även om det inte är några monster delar.

Kablarna hade definitivt gått att få bättre med lite vilja våld och vaselin men det kommer nog inte påverka prestandan anmärkningsvärt, bra jobbat!

Tackar

Jag kände hur det gick med w7 och det gick skit bra va jag tyckte. Han blev skit glad kan jag bara säga hehe. kabeldragningen kan ha blivit bättre om jag skulle lägga mer tid på det men kändes lite ovärt för att chasit har ju ingen plexiglas så jag tänkte bara lägga mindre tid till det.

Permalänk

Det blev ju bra inte ofta man ser den kontrollen tyvärr, Aerocool äger ju
Semi-offtopic, har själv fått in W7 32x på en IBM thinkpad från 90 nånting med 512MB ram så den datorn ska nog palla

Permalänk
Medlem

.... jag känner till det där felmeddelandet mycket väl fast tvärtom alltså att jag inte kan installera w7 på en 2,5 år gammal xp dator, jag vart fan rageguy efter jag hade fått samma meddelande ca 3.4 gånger och insåg att jag hade formaterat datorn i onödan. skitgrejer.

Permalänk
Medlem

Varfor kopa en son gammal CPU som en P4?
Core2Duo lar finnas i samma prisklass

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Can0n:

Varfor kopa en son gammal CPU som en P4?
Core2Duo lar finnas i samma prisklass

jag hade redan cpu:un + kylaren samt dvd brännaren i gaderoben, jag beställde bara moderkort + minnen + chassi + annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

För jag fick det så billigt.

Hur billigt?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Asheileon:

Det blev ju bra inte ofta man ser den kontrollen tyvärr, Aerocool äger ju
Semi-offtopic, har själv fått in W7 32x på en IBM thinkpad från 90 nånting med 512MB ram så den datorn ska nog palla

tackar! , Aerocool äger ^^ som sagt hahah. W7 ska man klara även om man har 512mb men kanske inte på ultimate utan på home premium eller basic samt lägre version

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scienta:

Hur billigt?

450kr med fläkterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

450kr med fläkterna

för hela datorn :O?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Skrivet av Alle22:

450kr med fläkterna

Shit pommfritt !!! va ? för allt ? hatten av om det är sant

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zatyrax:

för hela datorn :O?

Skrivet av Asheileon:

Shit pommfritt !!! va ? för allt ? hatten av om det är sant

nej bara chassit + fläktarna kostade 450kr hehe måste vara missförstånd. Annars kulle det vara skit bra!

Permalänk
Medlem

Jäkla P4or, jag fick klocka ner min från 3,0 till 2,7 GHz pga värmen...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Det blev ju bra inte ofta man ser den kontrollen tyvärr, Aerocool äger ju
Semi-offtopic, har själv fått in W7 32x på en IBM thinkpad från 90 nånting med 512MB ram så den datorn ska nog palla

Det finns typ som en tävling där folk installerar w7 på så "dåliga" system som möjligt, modifierar drivisar o sånt. Lägsta jag hört tror jag var ett system med ett grafikkort på 2mb.

Vet inte hur det går till om systemet ska klara av att köra w7 eller bara kunna installera.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Piece of Cake:

Jäkla P4or, jag fick klocka ner min från 3,0 till 2,7 GHz pga värmen...

Damn P4:s ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

Det finns typ som en tävling där folk installerar w7 på så "dåliga" system som möjligt, modifierar drivisar o sånt. Lägsta jag hört tror jag var ett system med ett grafikkort på 2mb.

Vet inte hur det går till om systemet ska klara av att köra w7 eller bara kunna installera.

Ja det finns väldigt härliga exempel på folk som lyckats installera w7 på gamla datorer ... Har för mig att en av de sämsta datorerna tog 37 minuter på sig att boota med w7

OnT: riktigt kul att du bara byggde ihop en dator åt din kusin sådär !

Permalänk
Medlem

PUCKO! (syftar på drycken) Fan vad gott det är

Permalänk
Medlem

kan ju undra varför du köper oboy daim o sen dricker pucko :S. ja skulle vilja se oboy daim in action!

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

OM jag inte har HELT fel. så sitter nätagget upp-och-ner:P fläkten ska vara ner:P Du får ju in varmluft in i chassit, som nu sugs in i agget:P Kan ha fel, vet ju inte hur fläktarna sitter:P men det är min gissning:P

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk

Skapad: Idag 13:37 haha!

Inte alla som bara ger bort en dator bara sådär väldigt godhjärtat!

Visa signatur

Intel E6320 | 2046 mb ram | 400 gb hdd | 8600 gts 512 mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semplezz:

OM jag inte har HELT fel. så sitter nätagget upp-och-ner:P fläkten ska vara ner:P Du får ju in varmluft in i chassit, som nu sugs in i agget:P Kan ha fel, vet ju inte hur fläktarna sitter:P men det är min gissning:P

Nej, fläkten ska vara vänd uppåt, det är bara plåt under.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Antzo:

kan ju undra varför du köper oboy daim o sen dricker pucko :S. ja skulle vilja se oboy daim in action!

Pucko dricker jag när jag äter en bulle eller en donut med men annars så blir det oboy

Permalänk
Medlem

Varför valde du att dricka pucko, när du precis köpt en limited edition av O'boy!

EDIT* Tusan vad många det var som hade kommenterat på detta : >

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd

Riktigt trevligt att ge detta till din kusin.. själv gav jag min lille bror en burk i september förra året, inget märkligt det heller blev det som fanns hemma på hyllan

Pentium E5200
P5Q-E
4GB XMS2 @ 800MHz
9800GT TOP
200GB disk
Antec 900II
BeQuiet Purepower 530Watt

kan säga att han oxå blev glad, dom glädjer sig för det lilla dom får..

Lägger upp ett album åp den någon dag i veckan..

Kul att se detta bygge iaf. ha det gött!

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh1ft:

Nej, fläkten ska vara vänd uppåt, det är bara plåt under.

Nätagget är upphöjt, så fläkten ska kunna vara neråt, vilket alla ggr underlättar kabeldragning osv.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd
Skrivet av InluZion:

Riktigt trevligt att ge detta till din kusin.. själv gav jag min lille bror en burk i september förra året, inget märkligt det heller blev det som fanns hemma på hyllan

Pentium E5200
P5Q-E
4GB XMS2 @ 800MHz
9800GT TOP
200GB disk
Antec 900II
BeQuiet Purepower 530Watt

kan säga att han oxå blev glad, dom glädjer sig för det lilla dom får..

Lägger upp ett album åp den någon dag i veckan..

Kul att se detta bygge iaf. ha det gött!

MVH

Är man stor måste man vara snäll ^^

Tack detsamma!