Ny spel genre. Vad tycks? posta här, bara på Sweclockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Exeter
Registrerad
Okt 2008

Ny spel genre. Vad tycks? posta här, bara på Sweclockers

Tack för dem som hjälpte till. Återkommer med imformation om hur det blir senare.

Mvh Felix

Windows 7 Ultimate 64bit | MSI k9A2 Platinum | AMD Phenom X4 9850 2.5 @ 2.95 STOCK FAN | Powercolor 4870X2 | 4 GB RAM 1066/Fan | 1 st 250mm 1st 120mm 1st 80mm 3 20mm (ram)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2009

Finns flera gamla spel med direkt kontroll utav enheter - tex Dungeon Keeper - RTS men kan även ta kontroll av en enskild enhet om man vill öka sina chanser i strid eller scouta bättre med.

Det enda tipset jag har är att försöka göra det hela till ett (kompetetivt)onlinespel - få inspiration från tex Natural Selection. Om det inte är jätteavancerat så sälj det online för €15 eller liknande - via egen hemsida så slipper ni mellanhänder som Steam t.ex. (Heroes of Newerth liknande, kollar du deras forum rejält så har dem släppt massa siffror om försäljningen, hur mycket det kostar dem - deras vinst osv.)

svårt att få lönsamhet i singelplayer-spel som jag har förstått det - framförallt singleplayer RTS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2007

Så nån form utav tactical shooter fast med "live" planering?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Mar 2010

Hmm, det låter som om en snubbe är typ en "commander" medan flera andra är vanliga soldater? eller är alla "commanders" och Soldater samtidigt? (alltså ifall det är multiplayer)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Mar 2010

hmm, finns inte så bra videos fast menar du typ som Source Modden empires?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2006

Kul att det kommer något nytt, och verkar vara en häftig idé. Jag antar att jag sällar mig till den skaran som helst spelar Singleplayer och campaigns i spel
I multiplayer undrar jag lite hur det är tänkt. RTS så flyttar du ju gubbar med viss hastighet. Hoppar du in i truppen sedan i FPS-stadie 'a la Modern Warfare så känns det som att man spelar i en annan hastighet. Dvs, under tiden du uträttar dina behov i FPS så hinner den andra omringa dig om denna person kör i RTS-läge? Eller är jag helt ute o cyklar.

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2009

Projektledare med läsproblem?
Heroes of Newerth var angående försäljningsmetoden, så ni slipper steam som tar en rejäl bit av kakan.

Jag förstod klart och tydligt din tanke om "ny"spelgenre men som sagt har det gjorts förr till viss grad.

Så Ert koncept är ungefär som Marines på Natural selection? Fast istället för att alla marines är spelade av människor så spelar man endast som commandern(och kan fokusera en viss enhet och ta styre över den)? Kan gå, kan floppa rejält och bli ett halvdåligt mellanting med RTS som inte är djupt nog och FPS som inte är skill-krävande nog. Att båda spelstilarna vägs lika mycket är viktigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Mar 2005

Lite som Battlswarm ( Battleswarm: Field of Honor - GAME )? Här spelar man dock mot varandra, FPS vs RTS så att säga.
Låter som ett klart intressant projekt. Hur ska du/ni balansera så att man inte spelar konstant RTS eller FPS? Håller med FelixJ om att det lätt blir ett mellanting och inte bra på något. Kan vara svårt att hinna växla mellan de olika lägena. Något bra sätt att hålla koll på sina trupper även när man kör som FPS?
Ska man samla resurser eller blir de tillgängliga enbart då man lyckats med vissa uppdrag/checkpoints osv? Låter kul iaf=)

länk

|| GTX 1080 || Marantz | Monitor Audio RS|| Revo BL ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm/Göteborg
Registrerad
Maj 2008

Jag har funderat på något liknande själv också. Tänk dig att man spelar AoE (eller något annat). När man skickar iväg sina trupper kan man välja att strida själv som en av soldaterna i förstapersonsvy.

Väntar på Doom4.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Apr 2010

Verkar ju bli grymt! Men ni måste ha me SP Och ha de på steam de blir enklare så ^^

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av Tourrent:

Tack,
Vi har tänkt på SP, eller rättare sagt MP fast offline. Att du får spela mot datorn enbart på dem olika banorna, dock så blir de utan story om vi ska göra sa. Jag är i för tidigt stadie för att kunna säga säkert om de blir helt utan SP, om de blir campain etc

De blir ju lite som typ AoE och snabb spelen i wc3 och alla andra RTS spel. Jävligt kul i början men bli enformigt sen. Men hoppas ni lyckas göra ett bra spel, känns som detta kan bli grymt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Nov 2003

Tycker det låter väldigt likt Savage / Savage 2, Där var det dock en commander och spelare som styrde soldater. Arbetare styrde commandern som i ett RTS spel.

Tror det knepigaste med att enbart ha en commander som kan hoppa in och ut ur soldater är att det blir svårt att hålla koll på allt, och balansera AI styrda trupper mot en Human styrd trupp. Men med ett bra UI kanske det kan bli kul, som gör det snabbt och smidigt och man kan hålla överblick fast man styr i FPS mode.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2009

Får man fråga vilket företag du jobbar för? Cryengine 3, Frostbite, UE3 kostar alla mycket mycket pengar att licensiera, så detta är inget hobbyprojekt direkt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Apr 2006

Vad ni än gör kör inte med Punkbuster, PB fryser datorer när man spelar spel såsom All Points Bulletin och BC2, så det finns risk att det händer i ert spel om ni använder er utav Punkbuster.

Intressant spel men som sagt, grafikmotorerna är väll inte gratis att licensera vad jag vet?

[Moderkort: MSI Z68A-GD55 G3 B3] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz] [Grafikkort: ASUS GTX 970]
[Processor: i5 2500k @ 4.5GHz (1.2850V) med H100-kylning] [Hårddisk: Samsung 840 Basic 250GB + lagringsdiskar]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
42
Registrerad
Maj 2004

Jag är lite osäker på vad ert företag gjort tidigare, lust att länka något? Har ni ett färdigt spelutvecklar-team eller ska ni outsourca allt? Det är ju inte direkt bara att dra ihop ett gäng grabbar och börja hacka kod...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av Tourrent:

Hejsan,

Jag jobbar som projektledare för ett företag som just nu håller på med ett projekt om ett nytt spel. I denna tråd kommer jag skriva vad spelet handlar om, går ut på och hur det kommer att utvecklas. Vad jag vill ni ska göra är att ge oss feedback på vad ni tycker om själva spelet, vad ni skulle gjort annorlunda och kom gärna med tips och ideér.

Projektet heter Felix (jag) kan säga spelet annars. Eftersom spelet ej har något namn än vilket vi kommer till senare, längre fram. Spelet kommer vara en mix mellan RTS och FPS fast med senaste gafiken från FPS spel. Gameplay kommer gå ut på att du har en spelarena där två eller fler lag startar på motsatta sidor av arenan med lika många "tillgångar" där du väljer hur spelrundan ska vara för dig, offensiv, balaserad eller deffensiv. Tillångarna du startar med väljer du även vilka trupper (squads) du ska ha från starten, ex en grupp medic, en transportbil och kanske en ant-tank squad. Under spelrundorna får man också fler tillgångar genom att erövra och vinna strider vilket man kan använda för att sända in fler trupper till fältet.
Längre fram utanför spelet kan du skräddarsy en squad med vilka vapen du ska ha och liknande, vid framgång så låser man upp olika applikationer som man kan utnyttja till sin fördel. Under en spelrunda efterhand en squad gör saker som gynnar laget så blir just den squaden bättre och får ex längra range på sina vapen eller likanden. När du vill så kan du klicka på en squad och välja att spela som en av dem, då blir RTS spelet ett FPS (RTFPSS) istället och kan påverka hur bra de går på marken.

Mvh Felix

Påminner lite om Battlezone tycker jag. Där bygger man sin egen bas och tränar tank-trupper i RTS-form om man har byggt ett satellit-torn samtidigt som man kan agera i FPS-form mitt i alltihopa men ändå fortsätta att bygga sin bas lika avancerat som i RTS-formen.

Förutom delen med att låsa upp olika saker så gick det också att skräddarsy tank-trupperna individuellt med olika utrustningar från en armory.

Men om man skall komma med idéer så finns det en sak som jag brukar sakna i sådana här spel och det är att kunna skräddarsy en renodlad stealth-karaktär som ''verkligen'' fungerar. Ofta när man skall testa ett nytt spel så brukar jag skapa stealth-baserade karaktärer och så tänker jag såhär:
Ljuddämpare, light-armor så man rör sig smidigt och lätt, kläder som smälter in i omgivningen, night-vision på mörka banor etc. Sen när spelet börjar så försöker man leka splinter cell och vad händer. Jo man dör konstant. Så då går man över till rambo stilen eller blir en ren camper som vanligt.
Vissa kanske tycker det är fånigt tänkande men jag tycker det är roligare att ha känt spänningen och att ha fått motståndaren till att säga ''vad hände?'' än konstanta frags/kills i enform hela tiden. Sen skall ju andra karaktärer kunna utmana men inte så lätt som det brukar vara.

Funktionsmässigt så skulle man t.ex kunna inta en stealth-baserad trupp i FPS och sedan följa med squaden ända fram till motståndarens bas en regning natt där du sedan ensam tar dig in lite som i IGI och hackar en dator så portarna öppnas så dina trupper kan storma basen. En lektanke bara

Men detta spel kanske blir mer som Ground Control dvs. RTS utan byggnader?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lövstad
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av Fr1dd:

Ljuddämpare, light-armor så man rör sig smidigt och lätt, kläder som smälter in i omgivningen, night-vision på mörka banor etc. Sen när spelet börjar så försöker man leka splinter cell och vad händer. Jo man dör konstant. Så då går man över till rambo stilen eller blir en ren camper som vanligt.
Vissa kanske tycker det är fånigt tänkande men jag tycker det är roligare att ha känt spänningen och att ha fått motståndaren till att säga ''vad hände?'' än konstanta frags/kills i enform hela tiden. Sen skall ju andra karaktärer kunna utmana men inte så lätt som det brukar vara.

Funktionsmässigt så skulle man t.ex kunna inta en stealth-baserad trupp i FPS och sedan följa med squaden ända fram till motståndarens bas en regning natt där du sedan ensam tar dig in lite som i IGI och hackar en dator så portarna öppnas så dina trupper kan storma basen. En lektanke bara

Men detta spel kanske blir mer som Ground Control dvs. RTS utan byggnader?

AC3 med moderna vapen i FPS-läget? Ja tack.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2005

Hur det än går så hoppas jag på ett fantastiskt spel!
Jag har tyvärr inte många idéer förutom att inte låta dig skriva texterna i spelet. Du får ursäkta, men jag gråter lite inombords när jag ser så usel svenska. Haha!

Skit i byxan?
:: Cooler Master HAF 932 :: Asus SABERTOOTH P67 :: Core i5 2500K @ stock :: Cooler Master Hyper 212 Plus :: Corsair VENGEANCE 8GB DDR3 1600MHz/CL9 :: ASUS GEFORCE GTX 560 TI DCII TOP :: Corsair TX 750W ::

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Jun 2006

Kommer man spela flera i samma lag och alla kan vara "commander" samtidigt? Finns det inte en stor risk att det blir "ju fler kockar...". Som någon tidigare sa så har Savage en liknande model men där väljs en person att vara commander under hela spelomgången och sätter ut byggnader och ger kommandon till de spelar styrda trupperna, om de sedan väljer att gå dit commandern tycker eller bygga på den byggnad han satt ut är sedan upp till varje spelare för sig. Men på detta sätt kan man fokusera på sin uppgift, om alla ska hoppa fram och tillbaka mellan gubbe och "commander" så kan det nog bli rörigt och många motsättande ordrar till gubbarna..
Kul idé, men krävs en mycket bra UI för att fungera. framförallt om man är flera i ett lag och alla kan ha alla roller. Måste även ha ett sätt för hur alla spelares olika komandon prioriteras så man inte får trupper som springer fram och tillbaka om man har en idiot i laget som bara ska sabba till exempel, händer tyvärr ofta..

Eller är tanken att man ska spela en mot en och styra varsin armé men med möjlighet att optimera enstaka viktiga enheters framgång?
Alternativt att varje spelare är commander för sin/sina plutoner i armén (t.ex. armén har 20 plutoner, varje spelare kontollerar två med möjlighet att gå in som FPS i någon av dessa, sedan har man någon form av karta för att se var de andra plutonerna är och hur de rör sig, men detta kan man inte påverka, då får varje person styra sina egna för arméns bästa i en 10mot10 match)

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av Tourrent:

De är inget bygga bas iaf. Sen så är man en i var lag, om de ska vara mer än 1v1 är inte fastställt än. Och man har en "mindre" armé/ett par squader (beror på vad du väljer att börja med), sen styr du dem under spelets gång, skickar in nya trupper under spelets gång beroende framgång.

Ok, ja en i varje lag löser ju många problem, dock kan jag känna att dragkraften jag kände till spelidén var mer att spela med ett par vänner så man får lägga upp taktik och så. Så en möjlighet att spela kanske upp till 4 spelare där man har varsin/varsina squader skulle nog iaf jag tycka vara roligare, öppnar också för taktiker (om share units finns) att man kan ha sin kompis hålla koll på överblicken och styra armén medan de andra tre utför essenciella uppdrag/assassinationer/scouting i FPS vy m.m.

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av Fr1dd:

Vissa kanske tycker det är fånigt tänkande men jag tycker det är roligare att ha känt spänningen och att ha fått motståndaren till att säga ''vad hände?'' än konstanta frags/kills i enform hela tiden. Sen skall ju andra karaktärer kunna utmana men inte så lätt som det brukar vara.
Funktionsmässigt så skulle man t.ex kunna inta en stealth-baserad trupp i FPS och sedan följa med squaden ända fram till motståndarens bas en regning natt där du sedan ensam tar dig in lite som i IGI och hackar en dator så portarna öppnas så dina trupper kan storma basen. En lektanke bara

Gief beta key
Låter som ett spel helt i min smak, tycker också mer om att smyga på fienden istället för att mörscha på á la L4D2.
Sen tycker jag även om RTS, så detta skulle verkligen vara något i min stil.

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2005
Skrivet av Tourrent:

Som jag skrev innan så jobbar jag som Projektledare, inte med något där textens formulering har någon speciell betydelse, utan innehållet. Sen jobbar jag i England och skriver på engleska dagligen, lite annorlunda att bara byta över till ett annat språk efter skrivit på Engelska mestadels av mitt liv.
Ps detta är forum också ingen tidning som tur.

Helt rätt. Jag menade egentligen inget illa med det jag skrev heller.

Skit i byxan?
:: Cooler Master HAF 932 :: Asus SABERTOOTH P67 :: Core i5 2500K @ stock :: Cooler Master Hyper 212 Plus :: Corsair VENGEANCE 8GB DDR3 1600MHz/CL9 :: ASUS GEFORCE GTX 560 TI DCII TOP :: Corsair TX 750W ::

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2001

Ett tipps är att lägga in nått sorts rpg element, det är nästan ett måsta i alla dagens spel, typ at squad leadern levlar upp och får nya skills eller nått liknande.

Manjaro 17 <3, Windows 10pro (för spel). Asus Strix Z270H GAMING// Intel i7 7700k@4700Mhz// MSI GTX 1070 Gaming X 8G// Corsair VENGEANCE LPX 16GB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2002

Låter precis som Arma 2. Det är roligt att kombinera commanding och skjutning, så det låter bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008

Lian Li PC-Q28 :|: GTX 970 :|: Corsair TX650 :|: Corsair 16GB :|:MSI Z87i :|: i7 4770k :|: Evo Basic 250GB :|: Samsung 2493HM :|: CM Quickfire TK :|: Qpad 5K

Steam ID

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Tourrent:

Klart. Jag jobbar för Idioplatform, vilket har sina rötter i Social media market experts, med många ideér som inte tillhör just social media. Därför har vi olika projekt som styrs av olika personer och när man gjort en undersökning om det finns behov och om det är möjligt att göra de så skickar vi in de till vår chef och får klartecken om dem gillar de man kommit fram till. Lämnade in mitt innan vilket var bra, fick klartecken om att kontakta de olika företagen och kolla för intresse, vilket jag gör just nu.

Idioplatform gör allt från ex nu spelutveckling till musiktidningar på internet etc.

Låter med andra ord som att det hela rinner ut i sanden när ni kommer på vilket stort projekt det hela är, om ni som du säger vill göra spelet med den absolut nyaste grafiken osv...

Lust att länka till företagssida eller dylikt, hittar mycket lite när jag söker efter Idioplatform samt "Social media market experts". (eller jag hittar mycket, men inget som riktigt passar in... )

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av Tourrent:

Mycket kommer du inte hitta om oss, men vårt system finns i många av Englands största tidningar. Vi står för de största applikationerna för google chrome som facebook, wibledon etc och är påväg över till andra liknande projekt. Samt flertal andra stora projekt.
Men sen är de inte säkert att detta blir av heller, som du sa så är det dyrt. Därför tar vi små steg och kollar hur vi billigast fast även på bästa sätt kan göra detta.
Vi vet redan vilket stort projekt detta är, och att de kommer kosta miljoner, så lite vet vi inte om spelindustrin även om vi är nya på den. Iaf möjligen snart.

Har du googlat oss så har du nog hittat de mesta som du borde veta.
som sagt innan så är Idiomag.com vårt första projekt.

PS informationen du hittar om oss kommer knappast passa in på game developer.

Jag utgår ifrån att de flesta förstår att TS är ett äckligt (förvisso ganska lyckat, men ändå väldigt äckligt) troll. Stalkig som man är har man kollat igenom Tourrents andra trådar och det känns inte som att en sådan haxxor som han utger sig från att vara skulle vara så här dålig: http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/819367-min-klock-pa-9....

Utöver det så är det väldigt dålig svenska, och om meningen bakom texten är förvirrade etc. är svårt att skylla på översättningen.

Det egentligen viktigaste argumentet är att någon som hade haft tillräckliga kunskaper i ämnet och stor budget nog för att kunna vara med och skapa ett sådant här spel (som trots deras enorma budget inte har någon hemsida eller något att visa upp) inte skulle lägga upp frågan på en tråd "Bara på sweclockers".

Ärligt, det finns mycket mer failade saker att säga om den här tråden men orkar inte.

Gigabyte P55-UD4 | XFX 5850 + VTX3D 5850 CF | Corsair 650 W | 4 GB corsair XMS3 @ 1520 Mhz | Intel i5 750 3.8 Ghz | Corsair H50 | Fractal Design R2 | Benq T2200HD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2006

Haha, TS är rolig och har lyckats lura många, trots sin dåliga svenska. Han är blott en artonårig dyslektiker med smått främlingsfientliga åsikter. Detta framgår om man läser hans tidigare skrivna inlägg.

Mvh // Privatdetektiven

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Rambos_hier:

Haha, TS är rolig och har lyckats lura många, trots sin dåliga svenska. Han är blott en artonårig dyslektiker med smått främlingsfientliga åsikter. Detta framgår om man läser hans tidigare skrivna inlägg.

Mvh // Privatdetektiven

Så en artonårig dyslektiker med främlingsfientliga uttalanden kan inte driva ett spel-projekt?

Anyhow. Battlezone var nämnt. Korsa det med Ground Control och kanske krydda lite med Future Cop LAPD och vi har i stort sett TSs beskrivning?

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
"björkarnas" stad
Registrerad
Mar 2004

Har inga direkta tips men jag önskar trådskaparen lycka till med projektet

breathe, smile and be happy