Nvidia anklagas handikappa PhysX på CPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Det var min uppfattning att han refererade till dom som skriver nyheterna och annat inte forumet.

OK

Citat:

Låter bra tycker jag men jag tror att det kan bli lite tjafs om vad som anses vara "bra källor".

Mindre än man kan tro. Det blir ganska uppenbart i längden vilka källor som är sämre om de redovisas. De får ju fel för ofta för att bli intressanta.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Avstängd

Intel gör ju också så här. Flera programmeringsgurur, har upptäckt att Intels C-kompilator (som sägs vara bäst på marknaden och alltid används för prestanda tester) testar om det är en AMD cpu och då används gamla x86 instruktioner. Så det blir riktigt långsamt om man kör AMD cpuer. AMD cpuer är alltså snabbare än man tror. Snubbarna har mailat intel och frågat varför detta sker, och intel har undvikit och sagt något flummigt svar. Kort sagt, lögn.

Om du vill läsa mera så googla på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Intel gör ju också så här. Flera programmeringsgurur, har upptäckt att Intels C-kompilator (som sägs vara bäst på marknaden och alltid används för prestanda tester) testar om det är en AMD cpu och då används gamla x86 instruktioner. Så det blir riktigt långsamt om man kör AMD cpuer. AMD cpuer är alltså snabbare än man tror. Snubbarna har mailat intel och frågat varför detta sker, och intel har undvikit och sagt något flummigt svar. Kort sagt, lögn.

Om du vill läsa mera så googla på detta.

Pics or it did not happen, men really länka så blir allt mer trovärdigare.
Tror jag hittade något liknande = Agner`s CPU blog - Intel's "cripple AMD" function

Via Nano och futuremark att när man ändrade namn på den till exempelvis Intel att den fick högre poäng
Low-end grudge match: Nano vs. Atom

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av saddam:

Intel gör ju också så här. Flera programmeringsgurur, har upptäckt att Intels C-kompilator (som sägs vara bäst på marknaden och alltid används för prestanda tester) testar om det är en AMD cpu och då används gamla x86 instruktioner. Så det blir riktigt långsamt om man kör AMD cpuer. AMD cpuer är alltså snabbare än man tror. Snubbarna har mailat intel och frågat varför detta sker, och intel har undvikit och sagt något flummigt svar. Kort sagt, lögn.

Om du vill läsa mera så googla på detta.

Det är riktigt illa!
Hoppas det kommer fram så att Intel får lite press på sig!

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saddam:

Intel gör ju också så här. Flera programmeringsgurur, har upptäckt att Intels C-kompilator (som sägs vara bäst på marknaden och alltid används för prestanda tester) testar om det är en AMD cpu och då används gamla x86 instruktioner. Så det blir riktigt långsamt om man kör AMD cpuer. AMD cpuer är alltså snabbare än man tror. Snubbarna har mailat intel och frågat varför detta sker, och intel har undvikit och sagt något flummigt svar. Kort sagt, lögn.

Om du vill läsa mera så googla på detta.

kanske gjorde rätt i att välja AMD då, tänkte att AMD säkert var bättre i realiteten och jag kanske tänkte rätt...

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Intel gör ju också så här. Flera programmeringsgurur, har upptäckt att Intels C-kompilator (som sägs vara bäst på marknaden och alltid används för prestanda tester) testar om det är en AMD cpu och då används gamla x86 instruktioner. Så det blir riktigt långsamt om man kör AMD cpuer. AMD cpuer är alltså snabbare än man tror. Snubbarna har mailat intel och frågat varför detta sker, och intel har undvikit och sagt något flummigt svar. Kort sagt, lögn.

Om du vill läsa mera så googla på detta.

Har man problem med detta så får man väl använda AMDs kompilator istället då

Permalänk
Avstängd

jag bryr mig inte så mycket. hade blivit förvånad om så INTE var fallet

AMD får komma med något som får physx att bli omodernt

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem

det är väll självklart att physx inte fungerar perfekt på cpu, Nvidia har ju betalat för physx så de vill ju såklart ha det som ett argument för att köpa nvidiakort. vore däremot bra om man kunde betala en summa för att få physx med cpu.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Liten bump, såg att Nvidias beta av PhysX 2.8.4.x har en del nyheter.

En av de stora nyheterna är att PhysX blir fristående, så de som gör spel inte behöver kräva att man har hela PhysX paketet separat installerat, utan det ska räcka med att ha vissa .dll filer i spelets/programmets egen katalog och installation. Det gör att de inte behöver skicka med en separat 35MB PhysX installation längre.

Dessutom verkar det som Nvidia jobbar med att PhysX ska ha bättre stöd för moderna CPU-tillägg för optimering, i det här fallet SSE2, då det finns nämnt i changeloggen för 2.8.4 att man kan använda en flagga för SSE2 vid kompilering. Hur det fungerar vet jag inte då jag inte är en programmerare.

PhysX SDK 2.8.4. Beta: say goodbye to System Software | PhysXInfo.com - PhysX News
I denna nyhet finns det en del kommentarer av Mike Skolones som är PhysX Product Manager på Nvidia.

Version 2.8.4 är den sista innan nya v3 av PhysX API och det blir intressant att se vad det innehåller, som det låter så är det Nvidias första egna version av PhysX där de tagit bort alla gamla delar av Ageia (som fortfarande finns kvar i alla 2.x) och gjort det mer fristående.

Permalänk
Medlem

Mer nekro av denna gamla tråd, men såg lite mer info om ämnet.

Det visar sig att gå från x87 till SSE-kompilerad kod i ett annat populärt fysikbibliotek inte alls ger några stora skillnader. Istället för upp till dubbla hastigheten som David Kanter påstod i sin artikel så visar det sig att det med BulletPhysics enbart ger runt 8% hastighetsökning. Bullet är per default SSE-flaggat, så man gör tvärtom i de testerna (tar bort flaggan och tvingar x87-kompilering).

PhysX: An easy target? | Scali's blog
"PhysX hobbled on CPU by x87 code" - Page 2 - AnandTech Forums

Så Kanter baserar sin artikel på teoretiska fakta baserat på optimala fall av prestandavinst för x87->SSE, men i verkligheten ger det inte i närheten av sådana skillnader för ett fysik-API.

Nu är detta dock inte så aktuellt längre, precis som jag skrev tidigare i augusti så har Nvidia faktiskt lagt till SSE-support i senaste versionen, som antagligen blir sista innan v3.0. Men det visar att orginalartikeln som skrevs faktiskt inte hade allt på fötterna.

Nvidia demonstrerade lite partikelfysik med multipla Fermi/GF100 på GTC. Här är en video med partikelbaserad rök i realtid.