Load temp på cpu, Prime95 eller Intel burn test?

Permalänk

Load temp på cpu, Prime95 eller Intel burn test?

Hej
Är lite av en nybörjare när det gäller överclockning, så när ni "veteraner" anger era temperaturer vid load är det med Prime 95 eller Intel burn test?
För det är ju en väsentlig skillnad på temperaturerna men ändå så lastas cpu 100% enligt aktivitetshanteraren men ändå så belastar Intel burn test systemet mycket mera än Prime 95.

Så vad är det som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pragmatiker:

Hej
Är lite av en nybörjare när det gäller överclockning, så när ni "veteraner" anger era temperaturer vid load är det med Prime 95 eller Intel burn test?
För det är ju en väsentlig skillnad på temperaturerna men ändå så lastas cpu 100% enligt aktivitetshanteraren men ändå så belastar Intel burn test systemet mycket mera än Prime 95.

Så vad är det som gäller?

Själv så föredrar jag Intel burntest då jag inte behöver stresstesta i timmar, 7-8 rundor räcker för mig för att se om datorn är stabil.
Intel burntest stressar prolle och minnen till det yttersta, bra mycket mer än vad en dator någonsin utsätts för i normala fall. Därav kortare stresstest, tidsmässigt, mot tex Prime.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

Alla menar olika när dom säger load. Det är därför det kan skilja så så jävla mycket i temps mellan två identiska system.
Load för mig är alltid linpack eller liknande inte nån random temp ur ett spel.

Själv använder jag occt för cpu och furmark för gpu.

Visa signatur

Core i5 750 2.66@3.33 ghz, 4 gb ddr3 pc3-10700, Sapphire Toxic Radeon hd 5850 1 gb vapor-x, Stockkylare, Fractal design r2
Core 2 Quad Q9400 2.66@3.44 ghz, 6 gb ddr2 pc2-6400, Powercolor Radeon hd 5770 1 gb, Corsair H50, Fractal design r2